ضرورت ادغام دو بخش شعر و داستان در جشنواره انقلاب | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۵
علی محمد مودب تاکید کرد:

ضرورت ادغام دو بخش شعر و داستان در جشنواره انقلاب

دبیر بخش شعر دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب، از اهمیت ادغام شدن دو بخش شعر و داستان در جشنواره انقلاب سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، دبیر بخش شعر دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب معتقد است انقلاب اسلامی ایران مهم ترین تجربه انسان ایرانی در۱۰۰ سال اخیر است. تجربه زیسته معاصری که گوشه های کشف ناشده و گنج های پنهان بسیاری دارد. برگزاری جشنواره ای ادبی ویژه این موضوع، مایه خیر و برکت است و ما را قادر می کند که حافظه تاریخی مان را تقویت کنیم.

 علی محمد مودب دبیر بخش شعر دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب با اشاره به اهمیت ادغام این دو بخش و برگزاری در یک جشنواره بیان کرد: به نظرم همنشینی شعر و داستان در جشنواره شعر و داستان انقلاب اتفاق مبارکی است و من به شخصه از حضور در جشنواره های شعر و داستان خاطرات خوبی دارم. به نظرم حتی نباید این همنشینی را صرفا در یک رویداد مثل جشنواره تعریف کرد و باید آن را گسترش داد. وقتی یک شاعر یا نویسنده به جشنواره ای راه می یابد با پویندگان و جستجوگران آن حوزه ارتباط می گیرد که این تعامل در سرنوشت و آینده شعر و داستان ایرانی موثر است.

وی افزود: نگاه داستان نویسان و شاعران به جهان جور دیگری است و این دو بخش بر یکدیگر تاثیر متقابل می‌گذارند. بنده شاهد بودم که دوستی هایی در جشنواره های شعر و داستان ۲۰ سال قبل شکل گرفت که تا امروز برای ادبیات ایران مایه برکت است و شاعران و داستان نویسان توانسته اند چه از لحاظ نگرشی و فنی و چه در عرصه اجرایی و بعد عملیاتی و اداری فعالیت های ادبی به هم کمک کنند و این اتفاق در مجموع ادبیات امروز ایران را رنگین تر کرده است.

مودب با اشاره به لزوم همنشینی و ارتباط حوزه های مختلف هنر با ادبیات و با یکدیگر عنوان کرد: تعامل میان هنرها و همنشینی هنرمندان رشته های مختلف خلق هنر را رشد می دهد و کیفی تر می کند. همچنین تعامل‌هایی را که منجر به این هدف می شود، در کوتاه مدت ممکن می‌کند. برای مثال دوستی هایی میان هنرمندان رشته های مختلف که ممکن است در شرایط عادی ۲۰ سال طول زمان ببرد، در فرصت یک جشنواره به راحتی شکل می گیرد.

وی ادامه داد: در تضارب با سایر هنرها نیز رشد هنرمند تصاعدی خواهد بود و اتفاق های تازه ای در حوزه کار خلاقه شکل می گیرد که بدون این تعامل ممکن نخواهد بود.

دبیر بخش شعر جشنواره شعر و داستان انقلاب درباره این رویداد نیز توضیح داد: انقلاب اسلامی ایران مهم ترین تجربه انسان ایرانی در۱۰۰ سال اخیر است. تجربه زیسته معاصری که گوشه های کشف ناشده و گنج های پنهان بسیاری دارد. برگزاری جشنواره ای ادبی ویژه این موضوع، مایه خیر و برکت است و ما را قادر می کند که حافظه تاریخی مان را تقویت کنیم. سال گذشته در برخی حوادث شعارهایی شنیده شد که نشان می دهد جامعه ما بسیار بیشتر باید موضوع حافظه تاریخی فکر کند و مدیران ما باید حافظه تاریخی را جدی بگیرند.

وی اظهار  کرد: جشنواره انقلاب، ادای دین ادبیات به حافظه تاریخی ماست. جشنواره های موضوعی باعث می شود هنرمندان موقف خود را بهتر بشناسند. در حالی که بدون مواجهه شدن با یک موضوع خاص ممکن است تجربه هایی صرفا فنی را برای شاعران و نویسندگان در یک جشنواره رقم بزند.

مودب همچنین عنوان کرد: برای خود من تجربه حضور در جشنواره های «سوختگان وصل» نهاد مقام معظم رهبری که به موضوع مفقودالاثرها می پرداخت، یک تجربه جذاب بود و من برخی از بهترین شعرهایم را در آن رویداد سرودم. موضوعی بودن لزوما به معنای سفارش نیست و اگر هم باشد، جنس آن، سفارشی به جان هنرمند است نه یک سفارش اداری و از طریق طراحی های دقیق در تعامل هنرمند با موضوع صورت می گیرد.

این شاعر و کارشناس ادامه داد: مقدمات هر جشنواره ای باید به گونه ای پیش برود که هنرمند به موقف خود آگاه شود هر اتفاق ادبی خوب باید بتواند در این مسیر و در این سیر به هنرمند کمک کند. یک جشنواره وقتی موفق است که پس از جشنواره، مثل بازی دومینو، ارتباط با آن موضوع و موضوعات مشابه، تا آخرین لحظه حیات هنری شاعر را درگیر موضوع کند.

وی با اشاره به چگونگی گذراندن اوقات خود در قرنطینه بیان کرد: قرنطینه علی رغم گرفتاری هایی که دارد از لحاظی برای اهل قلم یک فرصت است و من در این دوران کتاب خواندم و برخی کارهایم را جمع بندی کردم. البته بسیار بیشتر از قبل توانستم به خانواده ام برسم که از این نظر برای من برکت بسیاری داشت.

دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب تا ۳۱ اردیبهشت ماه پذیرای آثار شاعران و نویسندگان است. دبیری این رویداد را در بخش داستان حسینعلی جعفری برعهده دارد و به همت مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و موسسه سپهر سوره هنر برگزار می شود. جزییات این رویداد در سایت www.artfest.ir درج شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است