گفتگو با مستندساز فرانسوی در «خیلی دور خیلی نزدیک» | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۱

گفتگو با مستندساز فرانسوی در «خیلی دور خیلی نزدیک»

شهاب اسفندیاری مجری برنامه «خیلی دور خیلی نزدیک» امشب 5 مردادماه با نیکولا فلیبر مستندساز فرانسوی گفتگو می کند.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، در برنامه این هفته «خیلی‌دور خیلی‌نزدیک» امشب ۵ مرداد که ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن می رود، شهاب اسفندیاری با نیکولا فیلیبر مستندساز فرانسوی گفتگو می‌کند.

دوران نوجوانی و حضور خود در کلاس‌های درس فلسفه پدرش که با نمایش فیلم‌های «برگمان»، «گدار» و «روسلینی» همراه بود، رها کردن تحصیل فلسفه در دانشگاه و شروع کار به عنوان دستیار کارگردان در سینمای حرفه‌ای، از علاقه خاص او به آثار عباس کیارستمی و ادای احترام به این کارگردان ایرانی تا انتقاد شدید از رییس‌جمهورِ مغرور فرانسه و تحلیل جنبش جلیقه زرد‌ها از جمله مباحثی است که در این گفتگوی ۵۰ دقیقه ای عنوان شده است.

نیکولا فیلیبر متولد شهر نانسی فرانسه است که پس از کارآموزی نزد رنه آلیو، اولین فیلمش را با عنوان «صدای اربابش» در سال ۱۹۷۸ کارگردانی می‌کند و پس از ساخت دو فیلم بلند داستانی دیگر، به سینمای مستند روی آورد.

«شهر- موزه لوور» نخستین تجربه مستند بلند اوست. از دیگر مستندهای نیکولا فیلیبر می‌توان به آثاری چون ‌«سرزمین ناشنوایان‌»، ‌‌«حیوانات‌»، ‌«کریستوف‌»، ‌«همه چیزها‌»، ‌«سه گانه‌ای برای یک مرد تنها‌»، ‌«چه کسی می‌داند‌»، ‌«بودن و داشتن‌» و ‌«بازگشت به نُرماندی‌ و ‌ننت‌» اشاره کرد. تاکنون ۱۲۰ بزرگداشت و مرور آثار مستند نیکولا فیلیبر در جشنواره‌ها و مراکز فرهنگی جهان – از جشنواره برلین تا موسسه فیلم بریتانیا و موزه هنرهای مدرن نیویورک – برگزار شده است اما برخلاف تصور رایج، او معتقد است تفاوت چندانی میان فیلم داستانی و فیلم مستند از نظر دست‌کاری واقعیت وجود ندارد.

«خیلی دور خیلی نزدیک» به تهیه کنندگی مصطفی پورمحمدی در ۱۳ قسمت ۵۰ دقیقه ای در گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما تهیه و تولید شده است و شنبه ها ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش و روز بعد ساعت ۱۴ بازپخش می شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است