ویژه‌برنامه «+چرخ» به یاد مریم میرزاخانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۸

ویژه‌برنامه «+چرخ» به یاد مریم میرزاخانی

دوازدهمین قسمت «+چرخ» به مناسبت روز تولد مریم میرزاخانی و روز جهانی زن در ریاضیات روی آنتن شبکه‌ چهار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، دوازدهمین قسمت «+چرخ» ساعت ۱۴:۳۰ امروز، یکشنبه ۲۲ اردیبهشت، به مناسبت روز تولد مریم میرزاخانی و روز جهانی زن در ریاضیات، با بررسی کاربردها و زیبایی‌های ریاضیات روی آنتن شبکه‌ چهار می‌رود.

در این قسمت از برنامه‌ «+چرخ»، حافظ آهی به‌عنوان مجری-کارشناس «+چرخ» با امیر جعفری، عضو هیات علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف گفت‌وگو خواهد کرد.

مریم میرزاخانی در سال‌های تحصیل در دوره‌ کارشناسی دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف بود. میرزاخانی سال ۱۳۷۸ و بعد از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی، برای گذراندن مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری به دانشگاه هاروارد رفت. او که در زمینه‌ هندسه‌ انتزاعی و سطوح هذلولوی تحقیق می‌کرد، بعد از گرفتن مدرک دکتری، در دانشگاه استنفورد مشغول تدریس شد.

نام مریم میرزاخانی سال ۱۳۹۳ برای همیشه در تاریخ ریاضیات جهان ماندگار شد. سالی که او توانست مهمترین جایزه‌ ریاضی جهان، جایزه‌ «فیلدز» را برای اولین بار به عنوان یک ایرانی دریافت کند. تا قبل از میرزاخانی، هیچ زنی برنده این جایزه نشده بود.

مریم میرزاخانی که ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ در تهران به دنیا آمده بود، ۲۳ تیر ۱۳۹۶ در سن چهل سالگی و به دلیل سرطان در آمریکا از دنیا رفت اما نام او به‌عنوان یک ریاضیدان بزرگ ایرانی برای همیشه در تاریخ علم جهان ثبت شد.

اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، روز تولد مریم میرزاخانی، ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت) را «روز زنان در ریاضیات» در جهان نامگذاری کرد.

مجله‌ تصویری «+چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسایل روزمره‌ زندگی را با تمرکز بر تحولات علمی درباره‌ ویروس کرونا و با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، استادان دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«+چرخ» در ماه رمضان از شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۴:۳۰ به‌صورت زنده و تکرار آن ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه‌ چهار پخش می‌شود.

مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «+چرخ» را بر عهده دارند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است