«ضدضربه»؛ گروتِسکی در فیلم کوتاه | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۶

«ضدضربه»؛ گروتِسکی در فیلم کوتاه

حامد سلیمان‌زاده منتقد سینما یادداشتی درباره فیلم کوتاه «ضد ضربه» نوشته است.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، حامد سلیمان‌زاده عضو فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم «فیپرشی» در یادداشتی به روایتی که از زندگی شخصیت‌ها در فیلم کوتاه «ضد ضربه» شاهد هستیم، پرداخته است.

متن یادداشت این منتقد سینما بدین شرح است: «کرونا و خانه نشینی اجباری اش، فرصتی طلایی ساخت تا فیلم های کوتاه و موفقی که در پوشه ای نگاه داشته و مترصد فرصتی برای تماشایشان بودم را ببینم. یکی از این فیلم ها، «ضد ضربه» به نویسندگی و کارگردانی عادل تبریزی تولید سال ۱۳۹۸ بود.

«ضد ضربه» اثری گروتسک از منظر عناصر روایی و سبکی است که نمونه‌اش را در فیلم کوتاه بسیار کم دیده‌ایم. این فیلم جلوه‌ای غریب از ضعفِ انسان هایی می‌سازد که در محیط پیرامون، هم نفسمان شده و هر روز نمونه‌های موردی‌اش را بارها ملاقات می‌کنیم. خنده هایی که حاصل صحنه های تقابل میان قدرت نمایی زوج داستان در یک سوپرمارکت قدیمی است، صرفاً فرح بخش نبوده و در لایه‌های زیرین، وحشت، تلخ کامی و اندوه منتقل می‌کند.

آدم‌ها در این فیلم بدل به کاریکاتورهای جذابی شده اند که با اتکا به آرایه اغراق، ضعف های شخصیتی شان بزرگنمایی شده و مخاطب در صحنه هایی همچون تلاش مرد فروشنده برای اثبات ضد ضربه بودن چراغ قوه، بین وحشت و خنده می ماند. این نوع از واکنش به کنش های جاری در سراسر فیلم سرایت پیدا کرده و نوعی یکدستی هوشمندانه در نظام مواجهه فیلم با تماشاگر می سازد.

نکته قابل توجه دیگر در خوانش فیلم، ارجاعات فراوان و کاربردی آن است. در یکی از صحنه های فیلم، زنِ فروشنده برای اثبات تبحر خود در فروش محصولات سوپرمارکت، زن خریدار را شبیه به یکی از خوانندگان به اصطلاح آن طرف آبی خطاب کرده و همین باعث ساختِ اعتمادی می شود که پایه اش بر هیچ بنا شده اما مؤثر بوده و جواب می دهد. در صحنه ای دیگر نیز مرد فروشنده در رقابت با همسرش، مرد خریدار را شبیه به یکی از خوانندگان دیگر معرفی کرده تا شاید او نیز به نتیجه موفقیت آمیز در فروش محصول برسد اما پایانی دیگر برای کنش او رقم می خورد. پردازش این نوع از ارتباط، برآمده از نگاه منتقدانه فیلمساز به اجتماعی است که در آن زندگی می کند و به جزئیات روانشناختی اش آگاهی دارد.

روایت خطی و ساده همراه با شوخی های اجتماعی و سیاسی، کارگردانی دقیق و هدایت درست بازیگران، صحنه پردازی دلنشین و فیلمبرداری قابل قبول، ضد ضربه را بدل به موفق ترین فیلم کوتاه کارنامه عادل تبریزی کرده و این نوید را می دهد که فیلم کوتاه ایران، تجربه های داستانی متفاوتی را در سابقه خود ضبط کند.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است