قیچک باس در ارکستر ملی ایران به جای ویلنسل نشست | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۷

قیچک باس در ارکستر ملی ایران به جای ویلنسل نشست

به دلیل اینکه ویلنسل با ساختار موسیقی ایرانی تناسب چندانی ندارد ساز قیچک باس جایگزین این ساز در ارکستر ملی ایران شد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سیدعبدالمجید شریف‌زاده رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درباره جایگزینی ساز فیچک باس به جای ویلنسل در ارکستر ملی ایران توضیح داد: ساز قیچک یکی از کهن‎ترین آلات موسیقی فلات ایران و بخشی از شبه قاره هند بوده که از پیشینه تاریخی قابل توجهی در میان سرزمین‎های شرق و جنوب شرقی ایران (سیستان و بلوچستان) برخوردار است.

او افزود: قیچک سازی امروزی با بهره‏‌گیری از تکنیک‏‌های سازهای غربی به دو گونه سوپرانو و آلتو ساخته و تولید شده که عمده‎ترین دلیل آن پر کردن کاستی‎های سازهای کششی در رپرتوار موسیقی سنتی ایرانی بود.

شریف‌زاده با بیان این‌که این ساز از اوایل دهه ۵۰ شمسی در اغلب ارکسترهای موسیقی سنتی ایرانی مورد استفاده قرار می‎گرفت که این روند تا امروز نیز ادامه دارد، عنوان کرد: از این ساز مدل‌های مختلف قیچک سوپرانو، آلتو و باس ساخته می‏‌شود. با توجه به این‌که در بسیاری از اجراهای موسیقی سنتی ایرانی برای تولید صدای باس از ویلنسل استفاده می‌شود البته در استودیو و نه در اجرای زنده که ساز ایرانی نیست و طبعا با ساختار موسیقی ایرانی تناسب چندانی ندارد، ساخت ساز قیچک باس برای این خلأ صوتی در ترکیب موسیقی ایرانی پیشنهاد شد.

به گفته او، این ساز توسط سیامک قلمی و سمیرا عزیزی‌مطلق، هنرمندان کارگاه سازسازی گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ساخته شده است.

شریف‌زاده همچنین با بیان این‌که در سال‎های اخیر تلاش‎های زیادی در زمینه مقایسه سازهای بلوچی با ویولن شده است، یادآور شد: بررسی تطبیقی تکنیک‎های اجرایی و امکانات بیانی در ساز قیچک و رباب با خانواده ویولن صورت نپذیرفته است.

رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: برطرف کردن هوم صدا، رفع محدودیت نوازندگی در پوزیسیون، استاندارد شدن جای نت‎ها، قابل استفادن بودن این ساز برای تمامی چلیست‌ها با هر نوع سبک نوازندگی، کوک دقیق ساز با سهولت و سرعت و حذف سیم‌گیر و پایه تاندون مواردی است که در پژوهش حاضر (ساخت قیچک باس) تلاش شده رعایت شود.

او مواد و مصالح در نظر گرفته‌شده در ساخت ساز قیچک باس را کاسه ساز از چوب توت، دسته و زیر گریف چوب گردو، گریف چوب آبنوس یا فوفل، خرک از چوب کبوده، سیم‎ها پیراسترو اواپیرازی، پوست ضخیم بره، گوشی‎ها طرح ویتنر و… عنوان کرد.

شریف‌زاده در پایان تاکید کرد: نتایج نشان می‏‌دهد با وجود تمایز ظاهری ساز ویولن و قیچک، شباهت‎های زیادی  از لحاظ تکنیک‎های نوازندگی دست  راست و چپ در این دو ساز می‎توان یافت. سازندگان این ساز با بهره‏‌گیری از آزمایشگاه‎های فیزیک و شیمی داخل و خارج از کشور و پژوهش چندین ساله به رموز سازگران کروما ایتالیا دست یافته‏‌اند که از آن در ساخت ساز یاد شده بهره گرفته‏‌اند. به نحوی که ساز ساخته ‌شده صدایی مطلوب در ارکستر ملی ایران فراهم می‏‌کند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است