کارگروه بررسی خسارت وارده به سینمای هنری تشکیل شود/لزوم حمایت‌ عادلانه | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۵
اسماعیل منصف در گفتگو با صبا:

کارگروه بررسی خسارت وارده به سینمای هنری تشکیل شود/لزوم حمایت‌ عادلانه

اسماعیل منصف می‌گوید در بحران کرونا هنروتجربه می‌تواند متولی راه‌اندازی سیستم پخش آنلاین برای فیلم‌های هنری و تجربی باشد.

اسماعیل منصف نوینسده و کارگردان سینما درباره اینکه برای نجات سینمای هنری و تجربی در شرایط کرونا و پساکرونا چه باید کرد به خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا گفت: فیلمسازان در بحران کرونا به یک شرایطی محکوم شده‌اند که برای تغییر آن شاید از دست ما کاری برنیاید. تنها کاری که ما می‌توانیم در این زمان انجام دهیم این است که باوجود شرایط پیش آمده با خود خلوتی کرده و روی ایده‌ها و طرح‌هایمان کار کنیم و ما جز این امکانی نداریم.

وی با اشاره به اینکه بحران کرونا یک اتفاق ملی و جهانی است، بیان کرد: در این شرایط حمایت از سوی اشخاص کافی نیست و کاری از دست آن‌ها برنمی‌آید و دولت باید پای کار بیاید اما به نظر من هنروتجربه آنقدر دغدغه دولت نبوده است که در این شرایط بخواهد به آن کمک کند و باید خودمان فکری برای آن بکنیم.

کارگردان «زغال» با بیان اینکه فیلم‌های هنری و تجربی یک حامی مهمی با نام موسسه هنروتجربه دارند، مطرح کرد: به نظر من باید همان امکاناتی را که برای سینمای بدنه که آنچنان هم به رشد جامعه کمک نمی‌کند و فقط سرگرم کننده است، در نظر گرفته می‌شود برای این سینمای آگاهی بخش نیز لحاظ کنند.

منصف افزود: اگر قرار است وام‌ها و بودجه‌هایی برای فیلم‌های سینمای بدنه که دچار ضرر و زیان شده‌اند، درنظر بگیرند باید به سینمای مستقل و فیلمسازان این حوزه نیز همان امکانات را بدهند چراکه شرایط داخلی و خارجی برای فیلم‌های آنان نیز وجود ندارد.

وی درباره اینکه باید کارگروه مقابله با کرونا برای سینمای مستقل نیز تشکیل بشود، عنوان کرد: کارگروه‌های دیگری که برای ارایه راهکار مقابله با بحران کرونا در سینما تشکیل شده است شاید شناخت درستی از سینمای مستقل نداشته باشند و باید کارگروهی مستقل برای این سینما تشکیل بشود.

کارگردان «زغال» با اشاره به اینکه فیلم‌ها برای اکران روی پرده سینما ساخته می‌شوند، اظهار کرد: در این شرایط چه بسا که بشود از فرصت استفاده کرد و به این حداقل رضایت داد و سیستم پخش آنلاین را برای فیلم‌های هنری و تجربی نیز راه‌اندازی کرد. در این بحران کرونا بازدید از فیلم‌های مستند در سایت‌های مختلف چند برابر شده است و این نشان می‌دهد می‌توان به سیستم پخش آنلاین فکر کرد.

منصف ادامه داد: شاید خود هنروتجربه بتواند متولی راه‌اندازی سیستم پخش آنلاین بشود و چه بسار راه‌اندازی این سیستم بتواند مفید واقع شود. این سیستم شاید در ابتدا با استقبال مواجه نشود اما به مرور فرصتی برای آینده این سینما خواهد بود.

وی با بیان اینکه برخی از فیلم‌های هنروتجربه در شهرهایی نمایش داده شد که شاید کسی اسم هنروتجربه را نشنیده بود، گفت: می‌توان از این بحران استفاده کرد و دامنه فعالیت هنروتجربه را بیشتر کرد. همچنین می‌توان از فضای مجازی که  امکان تبلیغات فیلم‌ها را به ما می‌دهد، استفاده کرد.

کارگردان «زغال» در پایان درباره اختصاص یک سالن ویژه اکران فیلم‌های هنروتجربه گفت: متاسفانه در حال حاضر اکثر سالن ها در اختیار سینمای بدنه است و فیلم‌های هنروتجربه سهم بسیار کمی در تعداد سانس‌ها و سالن‌های سینما دارند. هنروتجربه مخاطب خاص خود را دارد اما باید یک مکان‌هایی برای اکران فیلم‌های این گروه هم در نظر گرفته بشود تا مخاطب بداند آنجا که می‌رود فقط قرار است فیلم‌های هنروتجربه را ‌ببیند. کار سختی است اما انجام این کار در برخی از شهرها امکان پذیر است.

عکس خبر از امیر گرشاسبی است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است