تدفین هوشمندوزیری در غارموزه‌اش محقق نشد/ سرنوشت میراث هنرمند | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۰
صبا پیگیری کرد

تدفین هوشمندوزیری در غارموزه‌اش محقق نشد/ سرنوشت میراث هنرمند

فرزند ناصر هوشمندوزیری از تدفین پیکر پدرش ناصر هوشمندوزیری هنرمند فقید مجسمه ساز در آرامستان فاطمیه واقع در لواسان خبر داد.

ناصر هوشمندوزیری

راما هوشمندوزیری فرزند ناصر هوشمندوزیری در گفتگو با خبرنگار صبا درباره نتیجه رایزنی با شورای شهر و شهرداری لواسان برای عملی شدن درخواست این هنرمند فقید مبنی بر تدفین در محل غارموزه اش گفت:خواسته پدرم عملی نشد و قرار است که پیکر این هنرمند در آرامستان فاطمیه واقع در لواسان دفن شود.

وی با اشاره به مراسم تشییع پیکر این هنرمند یادآور شد: ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۱۰ تیرماه، پیکر ناصر هوشمندوزیری از مقابل خانه هنرمندان ایران تشییع می شود و سپس به لواسان منتقل شده و در آرامستان فاطمیه به خاک سپرده می شود.
راما هوشمندوزیری پیش از این در گفتگو با صبا از درخواست قلبی پدرش برای خاکسپاری در محل غارموزه اش خبر داده بود که خواسته این هنرمند به مسئولان شورای شهر لواسان انتقال داده شد و تلاش برای عملی شدن آن به نتیجه نرسید.
فرزند این هنرمند مجسمه ساز با اشاره به تلاش های پدرش برای حفظ این غارموزه و ابداع مجسمه سازی با مواد دور ریختنی به صورت بازیافتی، درباره سرنوشت غارموزه پدرش نیز بیان کرد: این غارموزه همچنان حفظ خواهد شد و فعالیت خود را ادامه خواهد داد و مدیریت آن را من برعهده خواهم گرفت.
ناصر هوشمند وزیری هنرمند مجسمه ساز صبح روز ۶ تیرماه  بر اثر ایست قلبی در هنگام خواب در سن ۷۳ سالگی از دنیا رفت.

هوشمندوزیری متولد ۱۳۲۵ و دانش آموخته مجسمه سازی از دانشکده هنرهای زیبا در سال ۱۳۵۰ است و گفته می شود نخستین مجسمه‌ساز ایرانی است که در سال ۱۳۴۵ از طرف یک مهندس ایتالیایی-ایرانی با فایبرگلاس آشنا شد و مجسمه‌های بسیاری با فایبرگلاس ساخت.از وی تاکنون بیش از ۳۰۰ مجسمه ساخته شده که تعدادی از آن ها در پارک جمشیدیه تهران نصب شده‌ است.

هوشمند وزیری از مهرماه سال ۱۳۸۴ غار موزه ای را به شکل خصوصی در منطقه لواسان راه اندازی کرد و آثارش را در دالان هایی که در دل کوه حفر شده بود، به نمایش عموم گذاشت. هر کدام از آثار وی بیانگر داستان های شاهنامه فردوسی و فولکلور ایران و همچنین فرهنگ اصیل ایرانی است.

این هنرمند خالق نخستین غارموزه خصوصی در ایران است که علاوه بر نمایش مجسمه های خود، در این غارموزه بخشی ازفضای موزه اش را به مجسمه های بازیافتی اختصاص داده بود که با استفاده از ابزار و وسایل دور ریختنی ساخته بود.
فاطمه حامدی خواه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است