اتحاد ستارگان سینما در برابر وحشی‌گری نئو‌فاشیست‌های ایتالیا | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۶
پیامدهای حملات شهر رم ادامه دارد؛

اتحاد ستارگان سینما در برابر وحشی‌گری نئو‌فاشیست‌های ایتالیا

گروهی دیگر از چهر‌ه های شاخص سینما در تقابل با حملات نژادپرستانه افراط‌گرایان، حمایت خود را از حق آزادی بیان اعلام کردند.

کیانو ریوزبه گزارش صبا به نقل از گاردین، کیانو ریوز، ویلم دفو و الخاندرو گونسالس اینیاریتو از دیگر چهره‌های سرشناس دنیای سینما هستند که حمایت خود را از موسسه ایتالیایی «سینما آمریکا» اعلام کردند؛ موسسه‌ای که به تازگی هدف حمله افرادی از جناح راست افراطی این کشور قرار گرفته است.

«سینما آمریکا» نهادی ایتالیایی است که اکران‌هایی روباز و رایگان را در شهر رم ترتیب می‌دهد. این موسسه بعد از مورد حمله واقع شدن چهار نفر از تماشاچیان خود که از تماشای فیلم درام «اولین اصلاح‌شده»(۲۰۱۷) بازمی‌گشتند، بیانیه‌ای با این مضمون در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد: اینکه هنوز افرادی وجود دارند که گمان می‌کنند می‌توانند با اعمال خشونت دیدگاه خود را به کرسی بنشانند، غیرقابل قبول است. ما جراحتی از این گونه را نخواهیم پذیرفت؛ آسیبی که نه فقط متوجه دنیای هنر و سینما است که به سوی کل جهان نشانه رفته است.

این بیانیه تاکنون به امضای کارگردانانی چون آلفونسو کوارون، اسپایک لی، گیلرمو دل‌تورو، و استفان فریرز و بازیگرانی چون جرمی آیرونز، دبرا وینگر، ریچارد گی‌یر و جان مالکوویچ نیز رسیده است. 

رسانه‌های ایتالیایی گزارش داده‌اند که حداقل یکی از افرادی که در حمله روز ۱۶ جون مشارکت داشته، عضو گروه راست افراطی «Blocco Studentesco» از شاخه جوانان حزب نئوفاشیست «CasaPound» بوده است.

والریو کاروچی بنیانگذار موسسه «سینما آمریکا» در این باره گفت: ما مورد حمله قرار می‌گیریم چون به صورت دو طرفه با بخش بزرگی از جامعه به گفتگو و تضارب آرا می‌پردازیم. بسیار واضح است که در دنیای احزاب راست نوعی پیغام در حال گسترش است که اعمال خشونت را امری جایز و بی‌اشکال می‌داند.

پل شریدر فیلمنامه‌نویس، کارگردان و منتقد آمریکایی و سازنده فیلم « اولین اصلاح‌شده» نیز در این باره گفت: چیزی که اتفاق افتاده است بسیار یادآور ماجراهایی است که ۵۰ سال پیش اتفاق افتاد؛ زمانی که جنبش‌های سینمایی به جنبش‌های سیاسی بدل شدند.

«اولین اصلاح‌شده» درامی به کارگردانی و نویسندگی پل شریدر است که در سال ۲۰۱۷ در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز به اکران رسید و نامزد جایزه شیر طلایی جشنواره هم شد. داستان فیلم درباره کشیشی با بازی ایثن هاک است که در حین خدمت در کلیسایی قدیمی و رو به ویرانی، درگیر سوالاتی درباره اخلاق و ایمان می‌شود.

اشکان مزیدی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است