فاجعه مرگ آلان ۳ ساله فیلم می شود/ جزییات پروژه | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۴
توسط کارگردان ترکیه ای

فاجعه مرگ آلان ۳ ساله فیلم می شود/ جزییات پروژه

ماجرای غرق شدن کودک سوری در آب‌های ترکیه با مشارکت استیون سیگال ستاره سال‌های پیشین سینما جلوی دوربین فیلمساز ترک می‌رود.

به گزارش صبا به نقل از گاردین، مرگ تراژیک آلان کردی، پناهجوی خردسال سوری در سواحل ترکیه در سال ۲۰۱۵، به فیلمی سینمایی تبدیل می‌شود.

فیلمبرداری این اثر در جنوب‌غرب ترکیه، جایی که بدن بی‌جان این کودک سه ساله پیدا شد، انجام می‌شود.

عمر ساریکایا فیلمساز ترک کارگردانی این اثر را برعهده دارد. او سال گذشته میلادی فیلم «اسلام‌هراسی» را با حضور بازیگر سرشناس بلژیکی یعنی ژان کلود ون دام، جلوی دوربین برده بود. در فیلم جدید که «دریای مرگ» نام گرفته است، قرار است استیون سیگال دیگر ستاره فیلم‌های اکشن دهه ۸۰ میلادی نقش‌آفرینی کند.

ساریکایا در مصاحبه‌ای با رسانه‌های ترکی گفت: اولین بار که عکس آلان را دیدم، تا مدت‌ها نمی‌توانستم بخوابم. آن تصویر همیشه در ذهنم بود. من فکر می‌کردم، یعنی امیدوار بودم که کسی درباره آن حادثه دردناک فیلمی می‌سازد و پیغامش را در دنیا منعکس می‌کند، اما کسی این کار را نکرد. اکنون من آن را انجام می‌دهم.

این اثر قرار است در دوم سپتامبر همین امسال در بدروم ترکیه اکران شود و این یعنی «دریای مرگ» شاهد تدوین و پست‌پروداکشنی سریع‌السیر خواهد بود. قرار است عواید حاصل از این فیلم صرف اهداف و کمک‌های بشردوستانه شود. 

آلان که در ابتدا به نام آیلان شناخته می‌شد نام کودکی آواره از جنگ‌های داخلی سوریه بود که به همراه خانواده خود قصد داشتند به امید یافتن یک زندگی بهتر به جزیره‌ای در یونان بروند که قایقشان واژگون شد. قایق آلان و خانواده‌اش ۲۳ نفر سرنشین داشت. ۹ نفر نجات پیدا کردند، ۹ نفر دیگر شامل آلان، مادر و برادرش غرق شدند و ۲ نفر هم ناپدید شدند. جسد آلان و برادرش پس از وارد شدن به مناطق کم عمق آب‌های مدیترانه در نهایت در ساحل آرام گرفت و توسط عکاسان خبری ثبت شد.

این عکس تلخ به سرعت در رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی پخش شد و توجه جامعه جهانی را بیش از پیش به ابعاد فاجعه پناهجویان جلب کرد. ابعاد این واقعه چنان تاثیرگذار بود که بنا بر آمار سازمان‌های خیریه، آمار کمک‌های مردمی به این خیریه‌ها تنها در عرض ۲۴ ساعت ۱۶ برابر شد.

به تازگی پیدا شدن جسد کودکی مکزیکی به نام والریا رامیریز و پدرش در رودخانه ریو گرنده در نزدیکی مرز آمریکا و شبا‌هتش به ماجرای آلان، توجه رسانه‌ها را دوباره به این زخم قدیمی جلب کرده است.

اشکان مزیدی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است