پیکر ناصر هوشمندوزیری در لواسان آرام گرفت/ هوشمندوزیری به تنهایی یک موزه بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۱
صبا گزارش می دهد

پیکر ناصر هوشمندوزیری در لواسان آرام گرفت/ هوشمندوزیری به تنهایی یک موزه بود

پیکر ناصر هوشمندوزیری هنرمند مجسمه ساز و مدیر «غارموزه وزیری» صبح امروز 10 تیرماه از مقابل خانه هنرمندان مشایعت شد و در لواسان آرام گرفت.

تشییع ناصر هوشمندوزیریبه گزارش خبرنگار صبا، مراسم تشییع پیکر ناصر هوشمند وزیری هنرمند مجسمه ساز صبح امروز دوشنبه ۱۰ تیرماه از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار شد و پیکر این هنرمند فقید در آرامستان فاطمیه در لواسان آرام گرفت.

عباس مجیدی رییس انجمن هنرمندان مجسمه ساز در مراسم تشییع پیکر ناصر هوشمند وزیری،  گفت: خانواده هنری مجسمه سازان شوک بزرگی را تجربه کرد، ایشان از پایه گذاران و عضو هیات موسسان انجمن هنرمندان مجسمه ساز بود که انرژی بسیار زیادی داشت و صاحب تجربیات فراوانی در هنر مجسمه سازی بود و تنوع و تعداد آثارش گواه این مدعاست.

وی افزود: توجه او به تکنیک های مختلف  و مفاهیم اساطیری و فولکلور از عشق او به مردم حکایت دارد. او دین خودش را به جامعه ادا کرد و این وظیفه ما را سخت تر می کند.

مجیدی همچنین گفت: ما بنا داشتیم که مراسم بزرگداشتی برای این هنرمند برگزار کنیم و آثارش را به نمایش بگذاریم که زمان مهلت نداد اما از ایشان نوشته ها، عکس ها و فیلم هایی بسیاری بر جای مانده است که می توان به این منظور استفاده کرد.

در ادامه فخیمی هنرمند مجسمه ساز و عضو هیات موسسان انجمن هنرمندان مجسمه ساز به تلاش هایی که همراه با ناصر هوشمندوزیری و دیگر هنرمندان برای راه اندازی انجمن داشته اند اشاره کرد و از همسر هوشمندوزیری که او را در همه این سالها یاری کرده است قدردانی کرد.

فروزان فاضل همسر ناصر هوشمند وزیری نیز در سخنانی بیان کرد: ما ۵۶ سال با عشق کنار هم زندگی کردیم. او یک آزاده و یک انسان فرازمینی بود.

او به جوانان توصیه کرد که زمینه فعالیت حرفه ای را برای همسری که دوستش دارند فراهم کنند و در ادامه بیان کرد: وزیری همه ملاقات کنندگانش را عاشقان هنر می خواند و همیشه دوست داشت مرگش به گونه ای باشد که بخوابد و از خواب بیدار نشود.

فرزین هوشمندوزیری پسر این هنرمند فقید نیز از تداوم فعالیت غارموزه وزیری از چند روز آینده خبر داد و گفت: پدرم با کار و فعالیت در غارموزه اش آرامش داشت و این جریان پس از او نیز ادامه خواهد یافت.

راما هوشمندوزیری دختر این هنرمند فقید نیز یادآور شد: پدرم برای هنر این کشور بسیار زحمت کشید و سال ۸۴ با احداث غارموزه و کندن کوه با دست خالی این بیابان را آباد کرد. من همیشه همراهش بودم نه فقط دختر او که مرید و شاگردش بودم.

وی در ادامه از دوستداران هنر خواست که همیاری کنند تا راه پدرش ادامه یابد و در ادامه اظهار کرد: هنر  عشق می خواهد و او عاشق مجسمه سازی بود و همیشه می گفت دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما بکاریم که دیگران بخورند و این جمله سرلوحه زندگی من است. بنابراین غارموزه وزیری همچنان ادامه فعالیت می دهد‌ و برای تمام ایرانیان به یادگار باقی می ماند.

سیدمجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در سخنانی فقدان این هنرمند را تسلیت گفت و افزود: کسی رفتن زودهنگام  این هنرمند را با این همه پشتکار و همت باور نمی کرد و من هم از شنیدن خبر فوت ایشان شوکه شدم و باورش برایم سخت بود.

وی افزود: برای هنرمندی که عمر خود را وقف طبیعت کرد، پیوستن به طبیعت هم امری محتوم است که برای همه ما رخ می دهد.

موسوی اظهار کرد: هوشمندوزیری  با خلق آثار متنوع و تربیت شاگردان بسیار هنرمندی تاثیرگذار در هنر مجسمه سازی ایران بود و حسن خلق او در جمع، بسیاری را عاشق خودش می کرد و شیوه کارش الگویی برای جوانان بود.

وی به حضور این هنرمند فقید در سمپوزیوم مجسمه سازی سال ۹۰ اشاره کرد و یادآور شد: او در این رویداد هنرمندان جوان را به تلاش و سخت کوشی دعوت می کرد و آنچه بلد بود بی دریغ در اختیارشان قرار می داد.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی با اشاره به غارموزه وزیری بیان کرد: این اتفاق در بخش خصوصی می تواند الگویی برای دیگر بخش های خصوصی و هنرمندان باشد تا کاری را انجام دهند که بخش های دولتی به سختی از پس آن برمی آیند.

سیداحمد محیط طباطبایی رییس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) نیز در سخنانش گفت: در تعریف موزه آمده که موزه جایی است که مردم از آن پیروی کنند. همه باور داریم که استاد هوشمندوزیری خود یک الگو بود که ذاتش موزه بود و امیدواریم که رفتار و اعمال او نیز بتواند الگویی برای نسل جوان آینده باشد. او جدا از آنچه ساخت و از خود به جا گذاشت به تنهایی یک موزه بود که باید به او احترام بگذاریم و آیندگان از او بیاموزند.

در ادامه مراسم، مردانی از دوستان این هنرمند، شعری خواند و پس از آن فرماندار لواسان در سخنانی بیان کرد: امروز در تشییع مردی حضور داریم که ثمره فداکاری و تلاش او به  لواسان هویت بخشیده است.

وی ابراز امیدواری کرد که در زمان حیات این هنرمندان قدردان آنها باشیم و اظهار کرد: ما در مجموعه فرمانداری و شهرداری لواسان نیز قدردان این هنرمند بودیم و امیدوارم عزتی که در این روزگار داشتند در پیشگاه خداوند نیز دارا باشند.

در پایان این مراسم اعلام شد که مراسم خاکسپاری در لواسان انجام می شود و مراسم ختم نیز روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه ساعت ۱۶:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می شود.

در خاتمه پیکر ناصر هوشمندوزیری روی دوش دوستان،همکاران و خویشانش به سمت آرامستان فاطمیه لواسان مشایعت شد.

در این مراسم احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران، عباس مجیدی رییس انجمن هنرمندان مجسمه ساز، سیدمجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، سیداحمد محیط طباطبایی ریس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم)، جمشید مرادیان هنرمند مجسمه ساز و …. حضور داشتند.

ناصر هوشمند وزیری هنرمند مجسمه ساز و مدیر «غارموزه وزیری» صبح روز ۶ تیرماه  بر اثر ایست قلبی در هنگام خواب در سن ۷۳ سالگی از دنیا رفت.
فاطمه حامدی خواه

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است