مخاطب «آقا و خانم پارسی» خانواده است/ توجه به ۴ مخزن زبان پارسی | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۹
اسماعیل آذر در گفتگو با صبا:

مخاطب «آقا و خانم پارسی» خانواده است/ توجه به ۴ مخزن زبان پارسی

مجری مسابقه «آقا و خانم پارسی» می گوید این مسابقه به دنبال تقویت و تحکیم زبان فارسی است و روی چهار موضوع که مخزن های زبان فارسی هستند، سرمایه گذاری کرده است.
اسماعیل آذر مجری و کارشناس برنامه های ادبی در گفتگو با خبرنگار صبا درباره مسابقه «آقا و خانم پارسی» که اجرای آن را برعهده دارد، عنوان کرد: بر اساس مطالبات رهبر انقلاب در زمینه زبان و ادبیات فارسی، عرقی که خود ما نسبت به زبانمان داریم و تکالیفی که سازمان صدا و سیما نسبت به تقویت و تحکیم زبان و ادبیات فارسی برعهده دارد، مسابقه «آقا و خانم پارسی» در شبکه دو سیما شکل گرفت.
وی ادامه داد: ایده مسابقه از جانب امیرحسین آذر تهیه کننده برنامه که دکترای زبان و ادبیات فارسی نیز دارد، است و گروهی بیش از یک سال روی این ایده که هدفش تقویت مهارت زبان فارسی است، مطالعه انجام داده اند.
آذر تاکید کرد: برای عملی کردن ایده به دنبال آن بودیم که مخاطب از دیدن برنامه خسته نشود و در کنار آموزش از مسابقه نیز لذت ببرد.
مجری مسابقه «آقا و خانم پارسی» با بیان اینکه در حال حاضر افراد کمی هجای کلمات را می دانند، مطرح کرد: آنهایی که در فضای مجازی می نویسند هجای واژه ها را نمی دانند و متاسفانه به سمتی حرکت می کنیم که به گونه ای که حرف می زنیم، می نویسیم. این مسیر، مسیری ناقص و غلط است و این مسابقه به ما اصول و بخش های مختلف زبان و ادبیات شیرین فارسی را یادآوری می کند.
این استاد زبان و ادبیات پارسی با اشاره به اینکه محور مسابقه «خانواده» است، توضیح داد: شبکه ۲ شبکه خانواده است بنابراین شرکت کنندگان در این مسابقه به صورت خانوادگی شرکت می کنند و همه اعضای یک تبار و خاندان  هستند. البته در یکی از قسمت های مسابقه دو نفر از شرکت کنندگان با یکدیگر همسایه بودند که با توجه به فرهنگ ایرانیان، همسایه نیز به نوعی عضو خانواده محسوب می شود و حضور آنها در برنامه مشکلی نبود.
وی افزود: همه عوامل این مسابقه تخصصی یا در زمینه زبان و ادبیات فارسی دارند و یا از علاقه مندان این زبان هستند که باعث شده با وجود مشکلات و تنگناهای مالی که در ساخت برنامه ها مرسوم است، با نگاه خاص و عشق کار کنند تا ساعات خوشی را در کنار آموزش برای مخاطبان رقم بزنند.
به گفته تهیه کننده «آقا و خانم پارسی»، ضبط این مسابقه ۵۲ قسمتی حدود دوماه طول کشیده و چند ماهی است که به پایان رسیده است.
آذر درباره بخش های مختلف مسابقه مطرح کرد: ما در چهار موضوع هجای واژه ها، ساخت کلمه، ضرب المثل و شعر که مخزن های زبان فارسی هستند، سرمایه گذاری هنری کرده ایم. اولین بخش مسابقه هجا کردن واژه ها است. ساختن واژه با حروفی که روی تابلو قرار دارد، دومین بخش مسابقه است. سومین بخش آن حدس زدن ضرب المثل است به صورتی که یکی از اعضای خانواده با حرکت و ادا باید قسمتی از ضرب المثل را اجرا کند. برای این کار ۹۰ ثانیه فرصت دارد و اگر در ۱۰ ثانیه اول دیگر اعضای خانواده درست حدس زدند ۸۰ امتیاز و اگر در ثانیه ۸۰ درست حدس زدند ۱۰ امتیاز می گیرند.
وی هم چنین درباره بخش آخر مسابقه گفت: در بخش آخر نیز من یک بیت شعر می خوانم و شرکت کننده هم می شنود و هم روی تابلو می بیند و باید بتواند آن را از حفظ بخواند که در این بخش تعدادی از شرکت کنندگان نمی توانند بیت را به صورت درست بیان کنند اما حفظ کردن شعر و ضرب المثل ها که مخزن های زبان فارسی هستند، در حال رواج پیدا کردن در میان مردم است. درنهایت جوایز ارزنده ای برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است.
مجری مسابقه «مشاعره» در پایان اظهار کرد: من معتقدم صداوسیما آغوشش برای ساخت برنامه هایی با هدف تقویت زبان و ادبیان فارسی باز است، اما باید راه را برای استادان تراز اول در این زمینه باز کرد تا کار تخصصی در زمینه تحکیم و حفظ این زبان ارزشمند صورت بگیرد.
«آقا و خانم پارسی» کاری از گروه اجتماعی و فرهنگی شبکه دو سیما به تهیه کنندگی امیرحسین آذر و با اجرای اسماعیل آذر است که از اول تیرماه روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۴ پخش می شود.
سپیده شریعت رضوی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است