سریال‌هایی کم‌مخاطب‌تر از ۱۰ سال قبل/ ویژه‌‌های افطار حریف «ماه عسل» نشدند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۲
نگاهی به آمار برنامه های رمضان 99؛

سریال‌هایی کم‌مخاطب‌تر از ۱۰ سال قبل/ ویژه‌‌های افطار حریف «ماه عسل» نشدند

نگاهی به نتایح جدیدترین نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما درباره برنامه‌های ماه رمضان امسال، نشان از افت مخاطبان رسانه ملی دارد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، بر اساس نتایج نظرسنجی تازه مرکز تحقیقات رسانه ملی هیچکدام از ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان تلویزیون به آمار ۵۰ درصدی مخاطب دست نیافته‌اند. این در حالی است که ماه رمضان پس از تعطیلات نوروزی از زمان‌های مورد توجه مردم، برنامه‌سازان و مسئولان صداوسیما است و در سال‌های گذشته بسیاری از برنامه‌های پرمخاطب در این ماه روی آنتن رفته‌اند.

بر اساس این نظرسنجی، ۲۷٫۶ درصد پاسخگویان بیننده ۷ ویژه‌برنامه افطار شبکه‌های سیما بوده‌اند. این در حالی است که آخرین فصل برنامه «ماه عسل» که در سال ۹۷ پخش شد، ۵۵٫۵ درصد بیننده داشت. این میزان معادل ۲ برابر مجموع بینندگان همه ویژه‌برنامه‌های افطار شبکه‌های مختلف تلویزیون است.

در حالی که در روزهای گذشته، مقایسه بازدیدهای یکی از سریال‌های ماه رمضان با سریال تکراری «متهم گریخت» که همزمان از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود، خبرساز شده بود، اما در این نظرسنجی، شمار بینندگان سریال‌های تکراری شبکه‌های آی‌فیلم، تماشا و افق منتشر نشده است. مشخص نیست که آیا بازپخش «متهم گریخت» از سریال‌های جدید مخاطب بیشتر داشته است، یا نه.

در قیاس آمار بینندگان سریال‌های صداوسیما در ماه رمضان سال ۹۹ با بینندگان سریال‌های ماه رمضان سال ۸۹، مشخص می‌شود که سریال‌های ویژه ماه رمضان ۱۰ سال قبل، مخاطبی به مراتب بیشتر از سال جاری دارند. در سال ۸۹ سریال «جراحت» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور که از شبکه سه پخش شد، با ۷۴ درصد بیننده در صدر بینندگان سریال‌های رمضان قرار گرفت. بعد از این مجموعه، سریال «ملکوت» به کارگردانی محمدرضا آهنج که از شبکه دو روی آنتن رفت، با ۶۵ درصد بیننده دومین سریال پرمخاطب ماه رمضان بود. در رتبه سوم، مجموعه «در مسیر زاینده‌رود» به کارگردانی حسن فتحی با ۵۸ درصد بیننده قرار گرفت که در آن سال، روی آنتن شبکه یک سیما رفت. چهارمین سریال پربیننده ماه رمضان سال ۸۹، مجموعه «خانه به دوش» به کارگردانی رضا عطاران با ۴۲ درصد بیننده بود که در آن سال بازپخش شده بود.

این در حالی است که سریال «زیرخاکی» به عنوان پربیننده‌ترین سریال ماه رمضان سال ۹۹، تنها ۲ درصد بیننده بیشتری نسبت به چهارمین سریال پربیننده ماه رمضان سال ۸۹ دارد.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است