صفر تا صد رویکرد جدید انجمن هنرمندان نقاش/ شخصی و سیاسی عمل نمی‌کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۰
امیر راد با صبا مطرح کرد:

صفر تا صد رویکرد جدید انجمن هنرمندان نقاش/ شخصی و سیاسی عمل نمی‌کنیم

امیر راد از برگزاری فروش سالانه آثار انجمن هنرمندان نقاش با رویکردی متفاوت از گذشته خبر داد و استقلال انجمن را بسیار مهمتر از برگزاری رویداد بزرگی چون دوسالانه نقاشی دانست.

امیر راد رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایرانامیر راد رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران در گفتگو با خبرنگار صبا درباره فعالیت های هیات مدیره‌ جدید انجمن بیان کرد: امسال سوم خردادماه اساسنامه‌ جدید انجمن هنرمندان نقاش ایران به تصویب مجمع عمومی رسید و بعد از این بر اساس وظایفی که در اساسنامه برای انجمن تعریف شده است، تصمیم گیری خواهد شد و فعالیت‌هایی برگزار و برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با اشاره به روند پذیرش اعضای جدید این انجمن به عنوان یکی از فعالیت‌های آن اظهار کرد: رسیدگی به امور اعضای انجمن و بررسی تقاضای پذیرش اعضای جدید یکی از فعالیت های این انجمن است که تاکنون پرونده حدود ۳۰۰ نفر از متقاضیان عضویت در این انجمن که از دوره قبل باقی‌ مانده بود، بررسی و داوری شده‌ است و اعضای جدید به انجمن اضافه شده‌اند.
بزرگداشت استادان نقاش
راد از برگزاری برنامه‌های بزرگداشت استادان و فعالان رسانه‌  نقاشی به عنوان یکی از برنامه‌های ثابت و روتین این انجمن خبر داد و افزود: تاکنون چند برنامه بزرگداشت برگزار کرده‌ایم که بزرگداشت استاد جوادی‌پور و خانم منیژه میرعمادی از آن جمله‌اند‌ و در سال جاری هم این برنامه‌ها با برگزاری بزرگداشت یکی دیگر از استادان نقاشی ایران ادامه خواهد یافت.
برگزاری نمایشگاه های آثار اعضای انجمن
رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران، برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار اعضای انجمن را از دیگر برنامه های ثابت این انجمن ذکر کرد و یادآور شد: در طول سال گذشته نمایشگاه‌هایی از آثار اعضای انجمن برگزار کرده‌ایم و در روز جمعه‌ گذشته ۷ تیرماه نیز نمایشگاهی از اعضای جدید انجمن که در فاصله سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ به عضویت انجمن درآمده‌اند، برگزار شد. این نمایشگاه به همین دلیل «۹۵/۹۷» نام‌گذاری شده‌ است.
وی همچنین از برگزاری نمایشگاه‌های دیگری از آثار اعضای انجمن در آینده خبر داد و گفت: این نمایشگاه‌ها شامل آثار اعضای انجمن است و با همکاری گالری‌های مهم سطح شهر و به صورت کیوریتوریال برنامه‌ریزی شده‌ و برگزار می شود. به این ترتیب سعی داریم با برگزاری این نمایشگاه‌ها، سطح نمایشگاه‌های انجمن را ارتقاء دهیم.
 
برگزاری فروش سالانه انجمن هنرمندان نقاش با برنامه ریزی های متفاوت
راد درباره تداوم برنامه فروش سالانه‌ آثار اعضای انجمن هنرمندان نقاش ایران که هر ساله در پایان سال برگزار می‌شد، توضیح داد: «فرصت» عنوان نمایشگاهی است که به فروش آثار همه‌ هنرمندان از همه انجمن‌های هنری اختصاص دارد و از سال گذشته در اسفند‌ماه هر سال برنامه‌ ریزی شده و برگزار می شود اما برای فروش سالانه و اختصاصی آثار انجمن هنرمندان نقاش ایران برنامه‌ریزی متفاوتی شده است.
این هنرمند نقاش درباره برنامه‌های تازه انجمن برای فروش سالانه آثار اعضای خود توضیح داد: آنچه در گذشته با عنوان «فروش سالانه» از سوی انجمن برگزار می‌شد، ساز و کاری داشت که اکنون در نمایشگاه «فرصت» به کار گرفته می‌شود. هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران بنا دارد تا بر پایه نیاز‌ها و انتظارات اعضا و با در نظر گرفتن شرایط حال حاضر حوزه هنرهای تجسمی و به طور مشخص بازار هنری رسانه‌ نقاشی، روش و نگاه متفاوتی را در برگزاری فروش سالانه به کار گیرد که جزییات آن در آینده و پیش از برگزاری این رویداد از سوی انجمن اعلام می‌شود.
دوسالانه نقاشی سال ۹۹ برگزار می شود
راد در بخش دیگری از سخنانش درباره سرنوشت برگزاری دوسالانه‌ نقاشی ایران نیز اظهار کرد: برگزاری دوسالانه نقاشی از جمله برنامه‌هایی است که از ابتدای فعالیت هیات مدیره جدید در انجمن، مدنظر بوده‌ است. آمادگی انجمن هنرمندان نقاش ایران برای برگزاری دوسالانه‌ نقاشی ایران را به اداره کل هنرهای تجسمی اعلام کرده‌ایم و قرار است که این دوسالانه بعد از سال‌ها در سال ۱۳۹۹ برگزار شود و پیگیری مقدمات آن از سال گذشته آغاز شده‌ است.
«شهروند:نقاش» رویداد ثابت انجمن هنرمندان نقاش
وی با اشاره به دیگر رویدادهای این  انجمن یادآور شد: در سال جاری و به عنوان پیش‌ زمینه همکاری‌های آینده‌ انجمن هنرمندان نقاش ایران و اداره کل هنرهای تجسمی، رویداد ملی «شهروند: نقاش» را تعریف و اجرا کردیم که قرار است هر ساله به صورت ثابت از سوی انجمن برگزار شود. نخستین دوره‌ این رویداد با عنوان «شهروند: پرتره» از طریق اعلام فراخوان عام در تهران و رامسر برگزار شد و هنرمندان طراز اول بسیاری در آن شرکت کردند.
راد در ادامه گفت: این رویداد در تهران با حضور بیش از سیصد هنرمند در پل طبیعت برگزار شد که این استقبال گسترده را با تعداد شرکت‌کننده کمتر در رامسر هم شاهد بودیم به طوری که هنرمندانی از استان‌های همجوار برای شرکت در این رویداد به رامسر آمده بودند. نتیجه‌ پرثمر اولین همکاری انجمن هنرمندان نقاش ایران در دوره‌ هیات مدیره فعلی و اداره کل هنرهای تجسمی با توجه به حفظ استقلال انجمن در تمامی مراحل برگزاری این رویداد، نویدبخش برگزاری رویداد دوسالانه در حد انتظارات و استانداردهای مدنظر انجمن بود.
این هنرمند با اشاره به نظرسنجی از هنرمندان انجمن در زمینه چگونگی برگزاری این دوسالانه یادآور شد: اسفندماه سال گذشته اولین جلسه هم‌اندیشی برای برگزاری دوسالانه نقاشی را با حضور هنرمندان گوناگون برگزار کردیم و نظراتشان را جویا شدیم. جلسه‌ دوم هم‌اندیشی هم طی هفته‌ گذشته برگزار شد و نظرات هنرمندان دیگری را دریافت کردیم. این جلسات را در طی فصل تابستان با سایر هنرمندان هم برگزار خواهیم کرد و در برنامه‌ریزی دوسالانه‌ نقاشی ایران از این منابع فکری بهره خواهیم برد.
راد، فرصت بیش از یک سال را برای برنامه ریزی امور دوسالانه‌ نقاشی مناسب دانست و گفت: دوسالانه نقاشی سال ۱۳۹۹ برگزار می شود و ما بیش از یک سال برای برنامه‌ریزی این دوسالانه فرصت داریم که زمان مناسبی است.
برگزاری دوسالانه نقاشی با اختیارات کامل انجمن
انجمن هنرمندان نقاش آخرین بار در ششمین دوره دوسالانه نقاشی با مرکز هنرهای تجسمی مشارکت داشت و دوسالانه های هفتم و هشتم بدون مشارکت این انجمن برگزار شد که در این زمینه رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران درباره توافقاتی که با اداره کل هنرهای تجسمی و معاونت امور هنری برای برگزاری نهمین دوره این دوسالانه پس از ۸ سال انجام شده است، توضیح داد: انتظارات ما برای برگزاری این دوسالانه نسبت به گذشته کوچکترین کاهشی نیافته است و برگزاری دوسالانه کاملاً در اختیار انجمن هنرمندان نقاش ایران است و مسئولان اداره کل هنرهای تجسمی و معاونت امور هنری صرفاً حمایت از این دوسالانه را برعهده دارند. همانطور که پیشتر هم گفتم تاکنون در امور و رویدادهایی که با همکاری مرکز هنرهای تجسمی و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌انجام رسانده‌ایم − از جمله رویداد «شهروند: نقاش» − رویکرد این نهاد‌ها یک رویکرد حمایتی بوده‌ است و با توجه به تجربه سایر انجمن‌ها در برگزاری رویداد دوسالانه، انتظار تغییر چنین رویکردی را نداریم.
این هنرمند نقاش تاکید کرد: استقلال انجمن برای هیات مدیره در درجه اول اهمیت است و این استقلال را حتی برای برگزاری پروژه‌ بزرگی مثل دوسالانه‌ نقاشی ایران از دست نخواهیم داد.
انجمن هنرمندان نقاش وظیفه رسیدگی به کیفیت آثار نمایشگاه ها را ندارد
راد در بخش دیگری از سخنانش درباره توقعاتی که از این انجمن برای بررسی تخلفات حوزه‌ نقاشی در گالری‌ها و نمایشگاه‌ها وجود دارد، اظهار کرد: عملکرد انجمن هنرمندان نقاش ایران در چارچوب وظایف تعریف شده‌ انجمن در اساسنامه‌ آن است. این وظایف در اساسنامه پیشین و جدید تغییری نکرده‌اند و از ابتدای تشکیل انجمن هنرمندان نقاش ایران میثاق گردهمایی هنرمندان عضو بوده‌ است.
رییس انجمن هنرمندان نقاش در ادامه با اشاره به وظایف این انجمن یادآور شد: انجمن هنرمندان نقاش ایران یک انجمن فرهنگی-هنری، غیرصنفی و غیرسیاسی است و وظایف آن نخست نسبت به اعضای آن تعریف می‌شود و سپس در چارچوب مقررات امکان تسری در سطح ملی را دارد. برخی با ناآگاهی از این وظایف و تصورات نادرستی که از انجمن هنرمندان نقاش ایران دارند و متاسفانه گاه به دنبال بهانه‌جویی برای مقاصد غیرهنری و شخصی هستند، انتظار دارند که انجمن در اموری مانند نظارت بر کیفیت برگزاری نمایشگاه‌های نقاشی و یا مشکلاتی که در این زمینه در گالری‌ها رخ می‌دهد، ورود کند، در حالی‌ که مراجع رسیدگی به این امور مشخص هستند.
رسیدگی به کیفیت آثار نمایشگاه های نقاشی وظیفه مراجع دیگری است
راد در پایان مراجع نظارت بر کیفیت نمایشگاه‌های نقاشی و تخلفات رخ داده در گالری‌ها را انجمن صنفی گالری‌داران و اداره کل هنرهای تجسمی‌ دانست و گفت: ورود انجمن هنرمندان نقاش ایران در این حیطه‌ها غیرقانونی است. اگر تخلفی در زمینه‌ کپی آثار هنرمندان صورت گرفته باشد، می‌توان از طریق شاکی خصوصی روند آن را به صورت قانونی دنبال کرد و این امور به صورت قانونی به انجمن هنرمندان نقاش ایران ارتباطی پیدا نمی‌کند. البته انجمن هنرمندان نقاش ایران به عنوان مهمترین و قدیمی‌ترین تشکل رسانه‌ نقاشی و با بیش از هزار عضو نقاش، دارای کارگروه‌های گوناگونی مانند کارشناسی، آموزش، پژوهش و… است که در صورت درخواست یا ارجاع و در چارچوب قوانین می‌تواند در کنار سایر مراجع به حل و فصل امور کمک کند.
فاطمه حامدی خواه

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است