جشنواره شعر و داستان انقلاب فرصتی برای خلاقیت ایجاد می‌کند/ نگارش رمان جدید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۸

جشنواره شعر و داستان انقلاب فرصتی برای خلاقیت ایجاد می‌کند/ نگارش رمان جدید

دبیر بخش داستان دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب از آغاز پژوهش رمانی با موضوع پیاده روی اربعین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، دبیر بخش داستان دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب با اعلام خبر آغاز پژوهش رمانی با موضوع پیاده روی اربعین بیان کرد: راه نوشتن و به کارگیری خلاقیت در فرم برای نویسندگان جوان به هیچ وجه بسته نیست و جشنواره شعر و داستان انقلاب این فرصت را فراهم می کند.

 حسینعلی جعفری دبیر بخش داستان دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب درباره روند پیشبرد این رویداد بیان کرد: به دلیل درگیری با ویروس کرونا زمان دریافت آثار تا ۳۱ اردیبهشت تمدید شده است و بعد از آن جلسات انتخاب و داوری برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به ادغام جشنواره شعر و داستان انقلاب از دوره گذشته تاکنون و نتایج آن افزود: این ادغام از نظر اقتصادی با توجه به شرایط و بودجه موجود مناسب تر است اما اساسا جشنواره ها هرچه تخصصی تر برگزار شوند، خروجی بهتری خواهند داشت. حتی در خود بخش داستان هم می توان داستان کوتاه و رمان را به طور جداگانه در قالب جشنواره یا مسابقه ادبی در نظر گرفت. در این صورت احتمال این که یک رشته تحت الشعاع دیگری قرار بگیرد، از بین می رود.

جعفری با اشاره به سابقه حضورش در جشنواره شعر و داستان انقلاب عنوان کرد: پیش از این یک دوره در این جشنواره شرکت کردم و رتبه سوم داستان کوتاه را به دست آوردم. داستانی که اتفاقا به سرعت آن را نوشته بودم و ایده اش به یکباره به ذهنم رسید. در سال های بعد با انتشارات سوره مهر و حوزه هنری همکاری داشتم.

وی ادامه داد: به نظر می رسد جشنواره ها باید ارتباط خود را با برگزیدگان و شرکت کنندگان بااستعداد به طور مستمر حفظ کنند تا آن ها به مرور خود به جامعه ادبی معرفی شوند. می توان فراخوان ها و اطلاعیه ها را برای آنان به طور جداگانه ارسال کرد و به این نویسندگان بها داد. همچنین از سویی دیگر باید با نویسندگان پیشکسوت تعامل خوب و مستمری داشت و از تجربه آنان بهره برد.

این نویسنده درباره وضعیت داستان نویسی با توجه به نمونه های تاریخ معاصر کشورمان گفت: ایران از گنجینه هایی ادبی همچون «شاهنامه فردوسی» و «هزار و یک شب» برخوردار است. فردوسی جدا از این که یک شاعر بزرگ است در داستان پردازی همتا ندارد. اگرچه در حال حاضر فرم ها تغییر کرده اند اما می توان از این پیشینه ادبی بهره برد. نویسندگان جوان در خلاقیت برای رسیدن به فرم به هیچ وجه راه شان بسته نیست. نه تقلید صرف از آثار غربی مطلوب است و نه بی توجهی کامل به آثار شاخص بین المللی. بلکه می توان از ویژگی های مثبت داستان ها و رمان های خارجی وام گرفته و سنت و فرهنگ خود را به آن افزود. از این جهت من هم به رمان های کلاسیک علاقه دارم هم آثار ساختارشکنانه.

وی با تاکید بر لزوم انتقال رویدادهای ادبی به سایر استان ها اظهار کرد: پایتخت زدگی اصطلاح درستی است که توسط مرحوم زنوزی جلالی به کار برده شد. بردن جشنواره های فرهنگی و هنری به استان هایی غیر از تهران برای کشف استعدادها و برقراری عدالت موثر است. انقلاب اسلامی ایران یک موضوع فراگیر بوده است و منحصر به تهران نیست بنابراین رویدادهای مربوط به آن نیز می تواند با برگزاری در شهرهای دیگر به شناخت بیشتر تاریخ آن کمک کند.

جعفری در پایان از آغاز مرحله تحقیق رمانی درباره «پیاده روی اربعین» و طرح مسائل خاورمیانه در آن خبر داد و گفت: در ایام قرنطینه بخشی از رمان «یثرب» را درباره زندگی حضرت رسول اکرم(ص) پیش بردم. البته جریان نگارش این کتاب از سال ۹۶ آغاز شده است و همچنان ادامه دار است. زیرا حوادث و شخصیت های بسیاری دارد و باید برای آن زمان زیادی صرف کرد.

آخرین مهلت ارسال اثر به دبیرخانه دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب ۳۱ اردیبهشت اعلام شده است.

این رویداد به همت مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و موسسه سپهر سوره هنر برگزار می شود. دبیری بخش شعر این جشنواره را علی محمد مودب برعهده دارد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است