چرا شبکه یک این روزها احیاء شده است؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۷
یادداشتی به قلم محسن سوهانی؛

چرا شبکه یک این روزها احیاء شده است؟

محسن سوهانی دکترای مدیریت رسانه در یادداشتی وضعیت شبکه یک و رشد شاخصه های آن در مواجهه با مخاطب را بررسی کرده است.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، محسن سوهانی دکترای مدیریت رسانه و پژوهشگر در یادداشتی به وضعیت این روزهای شبکه یک پرداخته است.

متن یادداشت وی که در اختیار خبرگزاری صبا قرار گرفته بدین شرح است: بررسی شاخص های کمی و کیفی منتشر شده از سوی مرکز تحقیقات صداو سیما و برخی آمارسنجی های فضای مجازی مانند: نمودار رشد سایت ها در الکسا، نمودار جستجوی واژگان برنامه های شبکه در گوگل، میزان بازدید در صفحات وب و اپلیکیشن های مرجعی چون تلویبیون‌ و…، همگی نشان از احیای یک برند قدیمی ملی می دهند.

شبکه یک نوسازی شده، در حال رشد است و بار دیگر مرجعیت یافته.‌ شبکه ای که به عنوان رسانه رسمی حاکمیت، دال مرکزی محتوایش گفتمان انقلاب اسلامی است. باید توجه داشته باشیم که ماهیت این شبکه بر مدار تفریح و سرگرمی استوار نیست و در منظومه ی سیما، در ردیف شبکه‌های گفتمان محور رسانه ملی قرار گرفته است.

اما این روزها که هر شهروند، برای خودش صاحب یک رسانه ی شخصی با ضریب نفوذی به وسعت n میلیون کاربر فضای مجازی است، مدیریت بر شبکه های تلویزیونی(broadcast)، کاری دشوار، پیچیده و چند وجهی به شمار می رود. در چنین شرایطی، تلویزیون با عرضه ی تک محصولی در بازار محتوا نمی تواند موفق باشد چرا که در جهان دو فضایی شده، سبد مصرف رسانه تابع تغییر ‌هر روزه ذائقه مخاطبان است. از این رو به تدریج برنامه آشیانه وزنی معادل شبکه آشیانه یافته است!

در این میان شبکه یک با تشخیص ضرورت ها، نیاز مخاطب و سنجش پیوسته نبض تحولات اجتماعی، توانسته است در حوادث ملی و فراگیر اجتماعی، ضمن اتخاذ آرایش رسانه ای‌ درست و مهندسی هوشمندانه کنداکتور، نیاز افکار عمومی را به خوبی پاسخ دهد.

در فروردین و اردیبهشت ۹۹ که کرونا سایه سنگینی بر فعالیتهای تولیدی انداخته، نگاهی به شاخص های آماری شبکه یک موید نکات جالب توجهی است:
۱_رشد نقطه به نقطه از ۳۸ درصد به ۵۴ درصد مخاطب طی یک سال
۲_ افزایش ۱۵ درصدی سبد مخاطبان سریال ها طی یک سال
۳_ انتخاب اول مخاطبان در نوروز ۹۹ با ۶۳ درصد مخاطب
۴_ صعود ۶۱ هزار پله ای در نمودار سایت های فارسی زبان بر اساس گزارش الکسا
۵_ رشد و توسعه ی سئو از جمله سرچ کلید واژه شبکه یک و برنامه های مرتبط، در موتور جستجوی گوگل

آمارهای اخیر حاکی از صعود غیر تصادفی و رشد موازی همه شاخص ها دارد و نشان از احیای دوباره شبکه یک می دهد. قدیمی ترین پایگاه رسانه ملی که باید شبکه هر ایرانی، برازنده همه سلایق و متعلق به همه مردم ایران باشد…»

انتهای پیام/

یک نظر

  • در این متن نوشته شده: « شبکه ای که به عنوان رسانه رسمی حاکمیت، دال مرکزی محتوایش گفتمان انقلاب اسلامی است.» اتفاقا دلیل اینکه شبکه یک احیا شده اینه که به سرگرمی سازی گرایش پیدا کرده درست برخلاف شبکه سه که در سرگرمی سازی به جز یک برنامه، ناموفق و در حال تزریق محتوای انقلاب اسلامی به برنامه هایش است و مدام در حال کاهش مخاطب. 

جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000