سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر به هنرمندان معاصر رسید/ برزیلی ها در تهران! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۶
صبا گزارش می دهد

سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر به هنرمندان معاصر رسید/ برزیلی ها در تهران!

نشست خبری و هم اندیشی دومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران با حضور معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی صبح امروز چهارشنبه ۱2 تیرماه در عمارت عین الدوله برگزار شد.
سید مجتبی موسویبه گزارش خبرنگار صبا، سید مجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در نشست خبری سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران گفت: هدف از این نشست بیشتر هم اندیشی با اصحاب رسانه است.
وی در ادامه به ارایه گزارشی کلی از برنامه های سازمان پرداخت و گفت: در زمینه مجسمه سازی چندین سمپوزیوم مجسمه سازی از سال ها قبل تعریف کردیم و به دنبال آن ۸ دوره سمپوزیوم برگزار شده که سبک و سیاق خودش را دارد و مدل آن در دنیا بسیار اتفاق افتاده است. متریال تخصصی آن سنگ است و در دوره هایی بنا به تقاضای هنرمندان از آهن و چوب هم استفاده کردیم.
معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی همچنین از برگزاری نهمین دوره سمپوزیوم بین المللی تهران خبر داد و گفت: نهمین دوره این سمپوزیوم را در سال ۹۸ برنامه ریزی کرده ایم که باز هم با متریال سنگ به صورت بین المللی برگزار شود.
وی افزود: چهار دوره سمپوزیوم مجسمه سازی با موضوع شهدا برگزار کرده ایم که در دوره های قبل به پرتره شهدای شاخص اختصاص داشته است.
موسوی درباره برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران هم بیان کرد: این دومین دوره از سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر است که به ساخت پرتره مفاخر فرهنگی اختصاص دارد و این دوره با موضوع هنرمندان معاصر برگزار می شود.
دوسالانه دیوارنگاری تهران در پاییز و زمستان برگزار می شود
وی درباره پروژه نقاشی های دیواری هم بیان کرد: نقاشی های دیواری به اشکال مختلف در سطح شهر کار می شود و یکی از پروژه های ما در سازمان دوسالانه دیوارنگاری تهران است که چهار دوره برگزار شده است و اکنون در حال برنامه ریزی برای پنجمین دوره آن هستیم که امیدوارم تا پاییز و زمستان سال جاری برگزار کنیم.
برزیلی ها به ایران می آیند
موسوی افزود: در پروژه های دیوارنگاری برای اولین بار دو هنرمند خارجی از استرالیا عوت کردیم که با همکاری میان شهرداری تهران و سفارت استرالیا صورت گرفت و کار دیوارنگاری بزرگ و خوبی اجرا شد و شروعی برای این گونه فعالیت ها بود به طوری که همزمان از سوی سفارت برزیل نیز ابراز علاقه مندی برای مشارکت در این پروژه را داشتیم که این تقاضا برای حضور هنرمند برزیلی را پیگیری خواهیم کرد.
این هنرمند مجسمه ساز با اشاره به دوسالانه شهری تهران اظهار کرد: این دوسالانه ۶ دوره برگزار شده که آخرین دوره آن پاییز سال قبل بود و مجموعه این اتفاقات فرهنگسازی به دنبال دارد از نظر توسعه هنرهای شهری و معرفی هنرمندان جدید به عرصه هنر شهری که طرح های نو و هنرمندان جدید را به شهرهای متقاضی معرفی می کنیم و اصرار نداریم که همه این طرح ها در تهران اجرا شود.
وی افزود: خروجی این اتفاقات، اجرای آثار هنری در فضای شهر تهران است که باید الگویی برای دیگر شهرها باشد که هم بتواند جاذبه شهری و زیبایی داشته باشد و هم فرصت کار برای هنرمندان تهران فراهم کند.
معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی یادآور شد: در کنار فعالیت های هنری باید کار اطلاع رسانی، فرهنگسازی، آموزش، مطالعات و نیازسنجی هم صورت گیرد که کیفیت کارمان بالاتر برود و انتظار داشته باشیم هنرمندان ما کیفیت آثارشان را بالاتر ببرند که منجر به ارتقای آثار شهری شود.
در ادامه این نشست، دبیر سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران درباره جزییات این سمپوزیوم توضیح داد: این سمپوزیوم با حضور ۲۶ هنرمند از ۱۰ تا ۱۷ تیرماه در عمارت عین الدوله برگزار می شود و ۲۶ پرتره از هنرمندان معاصر کشورمان در رشته های مختلف هنری شامل تئاتر، گرافیک، نقاشی، معماری، سفال و سرامیک و … ساخته می شود که انتخاب این هنرمندان با رایزنی با انجمن ها و نهادهای هنری صورت گرفته است و سعی کردیم که از هر رشته هنری حداقل یک نفر را انتخاب کنیم.
وی افزود: روز ۱۷ تیرماه مراسم اختتامیه این سمپوزیوم برگزار می شود و آثار برای قالب گیری برنزی و نصب در شهر آماده می شود.
موسوی درباره محل نصب این آثار هم بیان کرد: دوره قبل ۱۵ پرتره از شاعران معاصر را در باغ انجمن شاعران نصب کردیم و این دوره هم ترجیح می دهیم که این پرتره در یک مکان  به شکل باغ مجسمه پرتره هنرمندان معاصر نصب شوند اما هنوز تصمیم گیری نهایی و قطعی در این زمینه صورت نگرفته است.
ادامه این مراسم به هم اندیشی با خبرنگاران درباره هنرهای شهری اختصاص داشت و موضوعات مختلفی مطرح شد.
فاطمه حامدی خواه

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است