رویداد «ایده آزاد» به کپی و برداشت در فضای طراحی اسباب‌بازی پرداخت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۷
در دومین نشست مجازی «ایده‌ آزاد»؛

رویداد «ایده آزاد» به کپی و برداشت در فضای طراحی اسباب‌بازی پرداخت

دومین نشست مجازی سومین رویداد ملی «ایده‌ آزاد» اسباب‌بازی با موضوع «کپی و برداشت در فضای طراحی اسباب بازی» برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دومین نشست مجازی سومین رویداد ملی «ایده‌ آزاد» اسباب‌بازی با موضوع «کپی و برداشت در فضای طراحی اسباب بازی» روز ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ برگزار شد.
 آیدین مهدی‌زاده دبیر سومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی در این نشست ابتدا در زمینه‌ مصادیق طرح کپی و غیرکپی، تفاوت کپی و اقتباس و میزان تغییرات الزامی یک طرح برای ثبت در شورای نظارت بر اسباب‌بازی توضیح‌هایی را ارایه کرد.
وی در ۹ بخش به بیان مصادیق تغییر در طرح پرداخت و گفت: تغییر نام اسباب‌بازی، عنوان و لوگوی بازی می‌تواند شامل اسم، ترجمه، لوگو، لوگوتایپ، شخصیت‌ها و اجزای بازی باشد به طوری که اسم بازی باید خاص، غیرتکراری معنادار و فارسی باشد.
مهدی‌زاده درباره تغییر درون‌مایه داستان یا موضوع اسباب‌بازی اظهار کرد: این تغییرها می‌تواند در مسیر داستانی بازی، موضوع، شخصیت‌ها و اجزای بازی باشد.
وی تغییر در شیوه‌ بازی را از دیگر نکته‌های حایز اهمیت عنوان کرد و افزود: این تغییر شامل شرط یا شرایط پایان بازی، تعداد بازیکنان، مدت بازی، سازوکارهای شکل‌دهنده بازی، امتیازگیری، تعیین فرد برنده، چگونگی نمایش امتیازها و… است.
طراحی و شکل اجزای اسباب‌بازی، خطوط، رنگ و حجم، تعداد اجزا، اتصال قطعه‌ها سطوح، تغییر بسته‌بندی اسباب‌بازی شامل ساختار، جنس، گرافیک، تصویرسازی و طراحی شخصیت‌ها، کارت‌های صفحه‌ی بازی، نشانه‌ و نشانگرهای بازی و ترجمه دفترچه راهنما و داستان بازی، نوشتن کتابچه راهنمای جدید بر اساس اجزای قبلی، ترجمه کارت‌ها و دستورالعمل کار با اجزای سرگرمی از دیگر مصادیق تغییرات در اسباب‌بازی بود که دبیر سومین رویداد ملی ایده‌آزاد به آن‌ها اشاره کرد.
دبیر سومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی همچنین تغییر در زمینه شیوه‌ تعامل مخاطب با اسباب‌بازی، چگونگی اضافه‌کردن فناوری مجازی، امکان داستان‌پردازی، جنس و سن بازیکن‌ها، فضای بازی، تغییر جنس مواد اجزای بازی و اسباب‌بازی و فناوری و ویژگی‌های مکانیکی، توپر یا توخالی بودن، شفاف یا کدر بودن، بافت صاف یا زبر سطح نیز توضیح‌هایی را بیان کرد.
شورای نظارت بر اسباب‌بازی در صورت دست‌کم ٣٠ درصد تغییر در بازی مجوز ثبت صادر می‌کند و اگر تمام اسباب‌بازی الگو برداری از نمونه خارجی باشد باید مجوز تولید بگیرد.
مهدی‌زاده در پایان ضمن پاسخ‌گویی به پرسش‌های شرکت‌کنندگان یادآور شد: برای تغییر یک طرح از میان ۹ مورد بیان شده، رعایت دست‌کم چهار مورد برای ثبت دوباره یک طرح الزامی است.
ایده‌پردازان و شرکت کنندگان در سومین رویداد ملی ایده‌آزاد می‌توانند با مراجعه به سایت این رویداد به نشانی ideaazad.ir به مطالب و محتواهای لازم دسترسی پیدا کنند و پرسش‌های خود را مطرح کنند.
این نشست با حضور مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دبیر سومین رویداد ملی ایده‌آزاد و مدرسان و هدایت‌گران این دوره از رویداد در ساعت ۱۷ از طریق صفحه اینستاگرام @irantoyfestival برگزار شد.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000