وزارت ارشاد حقوق موسیقیدانان بیکار شده به دلیل کرونا را بدهد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۱
سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی:

وزارت ارشاد حقوق موسیقیدانان بیکار شده به دلیل کرونا را بدهد

سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی درباره برگزاری کلاس‌های آنلاین و مشکلاتی که در دوران قرنطینه برای صنف اهالی موسیقی به وجود آمده است، توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از خانه موسیقی، داریوش پیرنیاکان سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی با اشاره به توقف تمامی فعالیت‌های موسیقی در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: مدیرعامل و معاون اجرایی خانه موسیقی از ابتدای امسال برای رفع مشکل بیکاری هنرمندان موسیقی قدم‌های خوبی برداشته‌اند اما خانه موسیقی منبع مالی ندارد و این را همه اعضا هم می‌دانند. همان‌طور که آقای نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی هم صحبت‌هایی با وزیر فرهنگ و ارشاد انجام داده‌اند باید به حوزه آموزش رسیدگی جدی شود.

وی افزود: بخش اعظمی از فعالان موسیقی از حوزه آموزش امرار و معاش می‌کنند و اکنون در حدود سه ماه است که آموزشگاه‌ها تعطیل هستند. این‌ها باید چه کار کنند؟ تعداد آموزشگاه‌ها و مدرسان کاملا معلوم است و وزارت ارشاد باید به آن‌ها کمک کند. در واقع آسیب پذیرترین قشر در موسیقی مدرسان هستند. بسیاری از فعالان موسیقی جذب آموزشگاه‌ها شده‌اند زیرا حوزه‌های دیگر موسیقی آنچنان رونقی برای فعالیت و امرار و معاش آن‌ها ندارند و در موسیقی کلاسیک و ایرانی و کلاسیک غربی وضع به این شکل است و تقریبا همه فعالان این حوزه‌ها در آموزشگاه‌ها تدریس می‌کنند.

تاکید بر پرداخت حقوق موسیقیدانان بیکار شده در کرونا

سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی تاکید کرد: در این اوضاع، دولت باید وارد شود و من از وزیر ارشاد آقای صالحی می‌خواهم که به این موضوع رسیدگی کنند و حتما برای چند ماه تعطیلی آموزشگاه‌ها و مدرسان حقوقی در نظر بگیرند. وظیفه دولت و وزارت ارشاد این است که در این موقعیت به وضعیت موزیسین‌ها رسیدگی کنند و برای این چند ماه بیکاری به آنها حقوقی پرداخت کنند و بر این مساله تاکید داریم.

وی درباره نحوه برگزاری کلاس‌های دانشگاه موسیقی به صورت آنلاین گفت: پس از تعطیلات نوروز، کلاس‌ها به صورت آنلاین و مجازی آغاز شده و در مباحث نظری و کلاس‌های عملی انفرادی این کار انجام می‌شود اما در کلاس‌های عملی گروهی مثل گروه نوازی این کار غیرممکن است. اگر وضعیت سفید اعلام شود ممکن است این کلاس‌ها در تابستان برگزار شوند و یا اینکه به ‌ترم‌های بعدی انتقال داده شود.

تدریس آنلاین مطلوب نیست

این مدرس موسیقی درباره نحوه برگزاری کلاس های خصوصی خود تصریح کرد: کلاس‌های خصوصی را در فروردین ماه به اصرار هنرجویان در واتس‌اپ آغاز که خیلی مطلوب نیست. شیوه آموزشی من به شکلی است که باید همزمان با شاگرد ساز بزنم و صداها با تاخیر چند ثانیه‌ای می رسد. قرار بر این شده که شاگردان ساز بزنند و ارسال کنند و پس از آن، من اشکالاتشان را اصلاح کنم و برایشان بفرستم که زمان زیادی را هم طلب می‌کند. به هر صورت این شیوه حداکثر تا پنجاه درصد به هنرجو کمک می‌کند و نمی‌تواند جای تدریس حضوری را بگیرد.

پیرنیاکان درباره تجربه شخصی خودش در دوران قرنطینه که به دلیل شیوع ویروس کرونا و فعالیت‌های هنری است، ادامه داد: به قدری جامعه در این موضوع ملتهب بود که من تمام حواسم به معطوف آن بود. این مساله جهانی است و زمانی که می‌دیدم در کشورهای دیگر دسته دسته انسان‌ها به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند، بسیار غمگین می‌شدم و دستم به ساز نمی‌رفت و در روزهای اول کاری نمی‌توانستم انجام دهم اما بیشتر مطالعه کردم، در خانه ماندم و به توصیه‌های پزشکی و بهداشتی عمل کردم. اخیرا با اصرار شاگردان تدریس آنلاین را آغاز کردم و کم کم دستی هم به ساز بردم.

قدردانی از کادر درمانی کشور

سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی در پایان سخنانش درباره کادر درمانی کشور بیان کرد: کادر درمانی کشور ما از جان مایه گذاشت و پرستاران و پزشکانی بودند که چهل روز به خانه نرفتند و در بیمارستان به مردم خدمت کردند و برخی هم جان خود را در این راه از دست دادند. ما تازه فهمیدیم چه کادر قوی پزشکی و متخصصانی در کشور داریم که باید از آنها قدردانی کنیم البته مردم هم به آسیب‌دیدگان از شیوع کرونا کمک کردند و من به همه آن‌ها دستمریزاد می‌گویم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است