خطوط قرمز شناور در رادیو باعث بهم‌ریختگی می‌شود/ یک ساعت گفتگو بدون آیتم! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۸
رکسانا حمیدی در گفتگو با صبا:

خطوط قرمز شناور در رادیو باعث بهم‌ریختگی می‌شود/ یک ساعت گفتگو بدون آیتم!

تهیه کننده «نام آوران ایران زمین» رادیو فرهنگ می گوید علاوه بر خطوط قرمز شناور در رادیو که گاه باعث بهم ریختگی برنامه می شود، با وجود مشکلات مالی و امور اداری نمی توان به بهترین نحو از مهمانان قدردانی کرد.

رکسانا حمیدی داستان نویس و تهیه کننده برنامه «نام آوران ایران زمین» که روزهای پنجشنبه از رادیو فرهنگ روی آنتن می رود در گفتگو با خبرنگار صبا درباره این برنامه که نزدیک به سه سال است به صورت تولیدی تهیه و پخش می شود، گفت: «نام آوران ایران زمین» یک برنامه میان رشته ای است و از کسانی که در زمینه های علمی، فلسفی، ادبی و هنری به صورت تخصصی فعالیت می کنند و دستآوردی داشته و یا حرفی برای گفتن دارند، دعوت می کند.

وی افزود: شاید برخی از مهمانان برنامه افراد صاحب نام باشند ولی ما سعی کرده ایم برخلاف دیگر برنامه ها از کسانی دعوت کنیم که کمتر شناخته شده هستند و یا در رسانه ها کمتر ظاهر شده اند اما کارهای قابل توجهی انجام داده اند. با احترامی که برای بسیاری از افراد صاحب نام قایل هستیم اما باید گفت برخی از نام ها بیش از اعتبار کاری و علمی، بیشتر مشهور شده اند و رسانه ها در تکرار این مکررات دخیل هستند.

حمیدی عنوان کرد: در اولین برنامه با زنده یاد محسن ابوالقاسمی زبان شناس معتبر گفتگو شد؛ کسی که کمتر تن به مصاحبه داده بود و برای اولین بار صدایش در رادیو پخش می شد. دعوت از ایشان خود نشان می دهد که هدف برنامه از ابتدا مشخص بوده و جای چه برنامه ای در رادیو خالی است.

تهیه کننده برنامه «نام آوران ایران زمین» با بیان اینکه این برنامه قصد دارد نگاهی متفاوت به زندگی، آثار و ایده های فراد متخصص و حرفه ای در رشته های مختلف داشته باشد، مطرح کرد: بسیاری از متفکران معتقدند که شخصیت افراد از کودکی ساخته می شود. ما با توجه به این عقیده سعی کرده ایم به صورت متفاوت با مهمانان خود گفتگو کنیم به طور مثال از آنها سوال می کنیم که محیط خانوادگی و پیرامون شما در دوران کودکی چگونه بوده است، در چه مدارسی درس می خوانده اید و با چه معلم هایی سروکار داشته اید، آیا مدرسه و تجارب کودکی باعث روی آوردن به رشته مورد علاقه تان شده است یا نه و…

حمیدی ادامه داد: پس از پرداختن به دوران کودکی، مدرسه، معلمان و تحصیلات دانشگاه، از مهمان برنامه درباره فعالیت های مختلف، ایده ها، آثار و دستاوردهای او در رشته مورد تخصصی اش سوال می کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که مجری برنامه تا چه اندازه بر آثار مهمان برنامه شناخت دارد، گفت: «نام آوران ایران زمین» نویسنده ندارد و کارشناس برنامه قبل از گفتگو با مهمانان به صورت یک پژوهشگر مطالب منتشرشده درباره مهمان را چه به صورت مقاله یا کتاب یا گفتگوهای پیشین مطالعه می کند و به اصطلاح با دست پر وارد گفتگو می شود.

تهیه کننده برنامه «نام آوران ایران زمین» تاکید کرد: مطالعه کارشناس قبل از برنامه منجر به گفتگوی چالشی، جذاب شدن گفتگو و نقد منصفانه آثار مهمان می شود.

حمیدی معتقد است «نام آوران ایران زمین» به دنبال بزرگداشت و یا تجلیل از افراد شاخص نیست بلکه به دنبال روایت زندگی و شناخت بیشتر ایده ها و آثار صاحبان اندیشه و هنر است.

وی در جواب به این سوال که مهمانان برنامه در چه حوزه ای فعالیت می کنند، تصریح کرد: مهمانان طیف وسیعی را شامل می شوند و از استادان فلسفه، روانپزشکان، متخصص مغز و اعصاب، استادان ادبیات و تاریخ، استادان انسان شناسی، نقاشان، موسیقیدانان، بازیگران و… از جمله کسانی هستند که در برنامه خود از آنها دعوت کرده ایم. منصوره اتحادیه استاد تاریخ در دانشگاه تهران، محمد ضیمران استاد فلسفه هنر و غرب، کریم مجتهدی استاد فلسفه، نصرالله پورجوادی استاد فلسفه اسلامی و عرفان، عبدالرحمن نجل رحیم متخصص مغز و اعصاب، ملیحه سعیدی نوازنده قانون، جلال الدین رفیع فر استاد دانشگاه تهران، حسین دهلوی آهنگساز، بهرام مقدادی استاد نقد ادبی و پرویز پورحسینی بازیگر در برنامه «نام اوران ایران زمین» حضور داشته اند.

تهیه کننده برنامه «نام آوران ایران زمین» درباره بخش های مختلف برنامه عنوان کرد: مجری با مهمان برنامه بدون هیچ آیتمی یک ساعت گفتگو می کند و موسیقی متن برای تکمیل حس و حال برنامه پخش می شود.

وی با اشاره به اینکه حضور این افراد در رادیو و شنیدن صدای آنها می تواند در نسل های مختلف تاثیرگذار باشد، بیان کرد: این برنامه می تواند به گنجینه ای مناسب برای شناختن سرمایه های انسانی و اندیشه ای تبدیل شود. شاید شنیدن صدای افراد و حتی شیوه مواجهه واقع بینانه با مهمانان بتواند دریافت دقیق تری از آنها به شنوندگان ارایه دهد.

حمیدی درباره مشکلات ساخت برنامه در رادیو گفت: با وجود آنکه هیچگاه از سوی شبکه مجبور به دعوت مهمانی خاص نشدیم اما یکسری خطوط قرمز شناور در برنامه سازی وجود دارد که گاه باعث به هم ریختگی برنامه می شود به طور مثال اسم یکسری اشخاص، کتاب ها و یا نویسندگان را نمی توانیم در برنامه بیان کنیم در حالیکه اتفاق افتاده است که اسم شخصی در یک برنامه دیگر نام برده شده ولی در برنامه ما با مشکل مواجه شده است.

تهیه کننده برنامه «نام آوران ایران زمین» در پایان درباره مشکلات مالی در رادیو گفت: ما علاقه داریم برای قدردانی از حضور افراد در برنامه و دستاورد ها و فعالیت های آنها یادبود کوچکی در نظر بگیریم اما با وجود موافقت به دلیل چرخش های اداری و کاغذبازی این اتفاق نمی افتد.

«نام آوران ایران زمین» برنامه ای است که در گروه تاریخ و اندیشه به تهیه کنندگی رکسانا حمیدی و اجرای علی عظیمی نژادان روزهای پنجشنبه ساعت ساعت ۱۸ به مدت ۶۰ دقیقه از رادیو فرهنگ موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز پخش می شود.

سپیده شریعت رضوی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000