۱۴۳۸ اثر به دومین جایزه «جمالزاده» رسید/ بیشترین آثار در بخش داستان آزاد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۰

۱۴۳۸ اثر به دومین جایزه «جمالزاده» رسید/ بیشترین آثار در بخش داستان آزاد

دبیر ادبی دومین دوره جایزه «جمالزاده» با اشاره به ارسال ۱۴۳۸ اثر به دبیرخانه این جایزه،‌ اقبال خوب از دومین دوره را ناشی از ریل‌گذاری درست آن در دوره اول دانست.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از ستاد خبری دومین دوره جایزه جمالزاده،‌ مجید قیصری دبیر ادبی دومین دوره جایزه «جمالزاده» با اشاره به ارسال ۱۴۳۸ اثر به دبیرخانه این جایزه،‌ اقبال خوب از دومین دوره را ناشی از ریل‌گذاری درست آن در دوره اول دانست.

وی افزود: استقبال در اکثر جشنواره‌های دنیا در دوره اول بسیار خوب است اما در دوره دوم بیشترشان دچار افت حضور می‌شوند، زیرا کسانی که نتیجه مطلوب‌شان را در دوره اول نگرفته‌اند با جشنواره مورد نظر دلخوری و کدورت پیدا می‌کنند که باعث می‌شود جشنواره با افت استقبال مواجه شود. اما اقبال بسیار خوب از جایزه جمالزاده در دوره دوم نشان می‌دهد این جایزه توانسته روند منطقی خود را در دوره اول طی کرده و در جایگاه مطلوبی قرار گیرد و امیدواریم که این مسیر در دوره دوم ادامه یابد.

او با اشاره به این‌که اعضای هیات انتخاب جشنواره در حال حاضر مشغول غربالگری داستان‌ها هستند،‌ افزود: استقبال قابل توجه و حجم بالای آثار رسیده هیات انتخاب و داوری را شگفت‌زده کرده که امر داوری را سخت و حساس می‌کند و ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که گزینه‌های اصلح را انتخاب کنیم.

قیصری سپس با تاکید بر این‌که تعداد بالای آثار رسیده ناگزیر محدودیت انتخاب برگزیده‌ها را به دنبال دارد، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم تعداد قابل توجهی از آثار را به ثبت و انتشار برسانیم. در راستای این مهم نیز از همین تریبون ناشران و دست‌اندارکاران صنعت نشر را که به همکاری با جایزه جمالزاده علاقه‌مندند برای انتشار تعداد بیشتری از آثار دریافت‌ شده در این جایزه دعوت می‌کنیم.

دبیر ادبی دومین دوره جایزه جمالزاده همچنین درباره نحوه و معیارهای داوری آثار در بخش‌های مختلف، تشریح کرد: ادبیت کارها در بخش آزاد برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و قطعا داستان‌هایی با زبان غنی‌تر، موضوع و سوژه تازه‌تر در اولویت انتخاب ما هستند. در بخش‌های داستان و زندگی‌نگاره‌های اصفهان نیز علاوه بر ادبیت فضای جغرافیایی، شهری و زاویه نگاه تازه که نویسنده به وسیله آن اصفهان را ترسیم کرده برای ما قابل اهمیت است. کرونا هم که بخش ویژه جشنواره امسال است و با توجه به این‌که دومین بخش پرطرفدار جشنواره هم هست فکر می کنیم به ثبت تاریخی قابل توجهی در این بخش برسیم. بخش کرونا برای ما به شدت جای شگفتی دارد زیرا با تازگی خاصی همراه است و ما را با مجهولی جذاب مواجه می‌کند.

این نویسنده در پایان گفت: امیدواریم بعد از برگزاری جایزه جمالزاده به اندوخته ادبی اصفهان اضافه شود. تلاش می‌کنیم تمام آثار رسیده را که متاسفانه امکان انتشارشان فراهم نیست در دبیرخانه جشنواره حفظ کنیم زیرا گنجینه‌ای قابل توجه برای شهر اصفهان است.

 

ارسال اثر از تمام استان‌ها به دومین جایزه جمالزاده

محمد معماریان دبیر اجرایی دومین دوره جایزه جمالزاده نیز ارسال ۱۴۳۸ اثر به دبیرخانه این جایزه را قابل توجه دانست و دراین باره گفت: امسال هم مانند سال گذشته حضور خوب شرکت‌کنندگان جایزه که حالا همگی اهالی خانواده جمالزاده هستند ما را شگفت‌زده کرد. طوری که متوجه شدیم حتی شیوع ویروس کرونا و توقف و تعطیلی رویدادهای مختلف فرهنگی هنری و تمام امور و مشاغل هم نتوانسته مانع حضور علاقه‌مندان در جشنواره شود و دوستداران نوشتن فرصت قرنطینه را برای ثبت احوال‌شان و گفت‌وگو با زبان ادبیات مغتنم شمرده‌اند.

وی اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا بخش ویژه آن را در جایزه زیرمجموعه بخش زندگی‌نگاره و ناداستان‌ها تعریف کردیم تا علاقه‌مندان به ناداستان‌نویسی تجربیات خود را از روزهای کرونا و مواجهه با آن در هر جای جهان در این بخش به ثبت برسانند. مهلت دریافت آثار به جایزه نیز قبلاً تا ۲۵ فروردین اعلام شده بود و تصمیمی برای تمدید زمان دریافت نداشتیم اما تقاضاهای مکرر شرکت‌کنندگان برای افزایش زمان ارسال آثار، همچنین تقارن برگزاری جشنواره با روزهای کرونایی باعث شد در یک بازه ۱۰ روزه مهلت ارسال آثار را تمدید کنیم و در این زمان به خصوص روزهای پایانی با ترافیک مراجعه به سایت و حجم بالای ثبت نام ها و ارسال آثار مواجه شویم.

دبیر اجرایی دومین دوره جایزه جمالزاده در ادامه با اشاره به دریافت ۱۴۳۸ اثر در دبیرخانه جشنواره، بیان کرد: بیشترین اثر را در بخش داستان آزاد دریافت کرده‌ایم که شامل ۸۶۹ داستان است. دومین بخش پرطرفدار امسال جایزه بخش ویژه کروناست که ۲۹۴ اثر در این بخش ارسال شده است. در بخش داستان اصفهان نیز پذیرای ۱۸۸ اثر هستیم. همچنین تعداد ۸۷ اثر در بخش زندگی‌نگاره‌های اصفهان ثبت شده که مجموع این آثار در مقایسه با آثار ارسال شده به دیگر جوایز ادبی کشور رقمی قابل توجه بوده و تقریباً برابر با دوره اول جشنواره است و نشان از اقبال عمومی علاقه‌مندان ادبیات به برگزاری جایزه جمالزاده در اصفهان و جایگاه قابل قبول جایزه دارد.

معماریان سپس به تنوع قابل توجه ترکیب شرکت‌کنندگان در این جایزه ملی و فراگیری آن اشاره کرد و گفت: از دوره اول اعلام کردیم که جایزه جمالزاده متعلق به تمام نویسندگانی است که در هرجای دنیا به فارسی می‌نویسند و خوشبختانه در هر دو دوره پذیرای آثاری از نویسندگان فارسی‌زبان ساکن دیگر کشورها شده‌ایم. امسال هم شرکت‌کنندگانی از کشورهای آمریکا، نروژ، انگلیس، افغانستان، ترکیه و تاجیکستان داشته‌ایم والبته تنوع و حضور پرتعداد شرکت‌کنندگان از استان‌های مختلف ایران برای‌مان در این دوره بسیار قابل توجه بوده است.

او با اشاره به آنالیز آثار ارسالی از استان‌های مختلف کشور به تفکیک تعداد اثر بیان کرد: طبق انتظار در استان اصفهان با ۴۲۰ اثر بیشترین آثار ارسالی را داریم. تهران با ۳۶۸ اثر در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. سومین جایگاه شرکت‌کنندگان دوره دوم نیز از آن خراسان رضوی است که ۱۳۹ اثر از این استان به دبیرخانه جمالزاده ارسال شده است. تعداد و ترکیب حضور و دریافت اثر از دیگر استان‌ها نیز به این شرح است: فارس ۵۸ اثر، البرز ۵۳ اثر،‌ گیلان ۴۳ اثر، خوزستان ۳۳ اثر، مازندران ۳۲ اثر، آذربایجان شرقی و همدان هر کدام با ۲۵ اثر، کرمان ۲۴ اثر، کردستان ۲۱ اثر، کرمانشاه ۱۸ اثر، قم ۱۷ اثر، یزد ۱۶ اثر، آذربایجان غربی،‌هرمزگان و گلستان هر کدام با ۱۵ اثر، اردبیل و خراسان شمالی هر کدام ۱۲ اثر، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، لرستان و قزوین هر کدام با ۱۰ اثر، زنجان با ۵ اثر، سیستان و بلوچستان، ‌سمنان و بوشهر هر کدام با ۴ اثر،‌ ایلام و کهکیلویه و بویراحمد هر کدام با ۲ اثر و خراسان جنوبی ۱ اثر. ۱۵ اثر نیز از شرکت‌کنندگان ایرانی ساکن کشورهای دیگر و نویسندگان غیرایرانی فارسی‌زبان دریافت کرده‌ایم.

معماریان در پایان گفت: تعداد آثار پذیرفته‌شده در هر بخش و اسامی راه‌یافتگان را در اطلاع ثانوی و به ‌زودی اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است