مستندی با مفهوم قضاوت می‌سازم/ بیننده خود یکی از شخصیت‌های فیلم است

رضا عبیات مستندساز در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره مستند جدیدی که قصد ساخت آن را دارد، توضیح داد: درحال حاضر ایده ساخت یک مستند را در ذهن خود دارم که مضمون آن درباره مفهوم قضاوت است و نشان می‌دهد که ما با دیدن تصاویر چه چیزی را از آن متصور خواهیم شد.

وی افزود: از آنجایی که ما انسان‌ها به شکل خودآگاه یا ناخودآگاه مدام درحال قضاوت افراد هستیم و این اتفاق به شکل یک خصلت در ما شکل گرفته است سعی دارم آن را از زوایای متفاوت و در رفتار و کلام افراد متفاوت نشان دهم.

این کارگردان درباره وضعیت فعلی این مستند عنوان کرد: کارهای اولیه این مستند انجام شده است و من می دانم که به چه شکل قرار است آن را جلو ببرم اما هنوز به شکل جدی تولید این کار شروع نشده است و پیش‌بینی من برای زمان ساخت این مستند پس از خردادماه است و با نجمه همدانی برای تهیه‌کنندگی این کار صحبت‌هایی کرده‌ام که به توافقاتی نیز رسیده‌ایم.

کارگردان مستند «آنها» درباره لوکیشن مستند جدید خود بیان کرد: عمده کار در شهر تهران است اما امکان سفر به شهرهای دیگر هم وجود دارد به این علت که یکی از اهداف در این مستند نشان دادن گویش‌ها و لهجه‌های متفاوت است.

وی افزود: فیلمبرداری این کار نیاز به زمان زیادی ندارد اما چیزی که ممکن است نیاز به زمان بیشتر داشته باشد پیدا کردن افرادی با لحجه‌های متفاوت است زیرا کلام در این مستند بسیار مهم است.

این مستندساز با اشاره به اینکه هنوز نامی برای این مستند انتخاب نکرده است، عنوان کرد: برای پرورش ایده این مستند زمان طولانی را برای پژوهش صرف کرده‌ام که همچنان نیز این پژوهش ادامه دارد زیرا مفهوم قضاوت بسیار پیچیده است و جدای زندگی شخصی افراد در ابعاد مختلف و گسترده جامعه ممکن است باعث آسیب شود و بسیار خطرناک است.

وی افزود: چیزی که در ساخت این شکل کارها نیز اتفاق می‌افتد این است که وقتی ایده‌ای در ذهن شکل می‌گیرد به شکل ناخودآگاهی تمامی اتفاقات را در محور آن ایده قرار می‌دهیم و همین باعث پرورش یک طرح اولیه می‌شود و به شکلی پایانی ندارد زیرا تمام اتفاقات زندگی را از فیلتر آن ایده عبور می‌دهیم مانند رفتارهایی که از افراد مختلف در موقعیت‌های متفاوت شاهد هستیم.

عبیات در پایان بیان کرد: چیزی که این مستند را از مستند قبلی من «آنها» متفاوت می‌کند درگیری مخاطب با آن است و خود بیننده نیز از شخصیت‌های مستند محسوب می‌شود.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/