میراث هزار ساله قزوین مستند شد/ «ماریان» نمایش گنجینه‌ای در خطر نابودی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۰

میراث هزار ساله قزوین مستند شد/ «ماریان» نمایش گنجینه‌ای در خطر نابودی

ساخت مستند «ماریان» با موضوع تاریخچه و تهدیدات باغستان سنتی قزوین در قالب یک مستند بلند و یک مجموعه مستند تلویزیونی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی خانه مستند، مراحل ساخت مستند «ماریان» در قالب یک مستند بلند و یک مجموعه مستند تلویزیونی آغاز شد.

باغستا‌ن‌های سنتی قزوین در گذشته با چهار هزار و ۲۰۰ هکتار وسعت گرداگرد این شهر را فراگرفته بود و در واقع قزوین شهری بوده که در میان باغ ها قرار داشته است.

از این باغستان ها، امروزه به دلایل مختلف تنها ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باقی مانده و  این مجموعه باغ‌ها اکنون به سه بخش سبز، نیمه سبز و خشک تقسیم می شوند و بخش های عمده سرسبز آنها در نقاط جنوبی شهر قزوین قرار گرفته و بقیه به سوی خشکی و نابودی پیش می‌روند.

باغستان‌های سنتی قزوین بیش از یک هزار سال قدمت دارند و وصف آنها در کتاب سفرنامه ناصرخسرو قبادیانی چنین آمده است: «باغستان بسیار داشت، بی دیوار و خار و هیچ مانعی از دخول در باغات نبود»

در گذشته این باغها به وسیله آب پنج رودخانه به نام‌های ارنزک، دیزج، وشته، دلی چای و زویار آبیاری می‌شدند ولی اکنون به علت توسعه شهر و برداشت آب این رودخانه‌ها، باغستان‌های سنتی قزوین با مشکل کم‌آبی و نابودی رو به رو هستند.

باغستان مهم‌ترین و وسیع‌ترین ظرفیت اکولوژیک استان و منطقه و ریه‌های تنفسی شهر قزوین است که محصولات محلی و سنتی قزوین، شامل بادام و پسته و انگور را در خود جای داده است و از مرغوب‌ترین انواع جهانی است و با توجه به شیوه «داشت»، محصول سالم محسوب می‌شود.

«ماریان» نام یکی از محل‌های باغستان سنتی قزوین است که اینک از بین رفته است؛ و مستند «ماریان» در قالب یک مستند بلند و یک مجموعه مستند تلویزیونی تا اواسط سال ۱۳۹۹ تولید خواهد شد.

مستند سینمایی «ماریان» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی، تولید شده در خانه مستند انقلاب اسلامی و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است