«خلوتگه عارفان» به حرم رضوی رفت/ از صدای خسرو شکیبایی تا اجرای صابر خراسانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۶
توحید عرب در گفتگو با صبا:

«خلوتگه عارفان» به حرم رضوی رفت/ از صدای خسرو شکیبایی تا اجرای صابر خراسانی

تهیه‌کننده «خلوتگه عارفان» که سحرهای ماه رمضان روی آنتن شبکه پنج می‌رود، درباره ویژگی‌های این برنامه توضیحاتی را ارایه داد.

توحید عرب تهیه کننده و کارگردان برنامه «خلوتگه عارفان» که سحرهای ماه رمضان از شبکه پنج سینما روی آنتن می‌رود در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره برنامه توضیح داد: «خلوتگه عارفان» چند سال است که به عنوان ویژه برنامه سحرهای ماه رمضان در سبک خاص خود از شبکه پنج پخش می شود. اوایل این یک برنامه ویژه مناجاتی بود و ما یک ایده‌ای دادیم و پلاتویی را به این برنامه اضافه کردیم.

وی با اشاره به اینکه طرح امسال با سال‌های گذشته متفاوت است، عنوان کرد: یک سبک جدیدی را در برنامه سحرگاهی به لطف امام رضا (ع) ایجاد کردیم. فضای این برنامه را به سمت دیگری بردیم یعنی از حوزه مجری کارشناس خارج و سعی کردیم به واسطه آیتم‌هایی که در برنامه در نظر گرفتیم مردم بیشتر حضور داشته باشند. برنامه امسال از حرم امام رضا (ع) اجرا می‌شود که فکر می‌کنم امسال به جز شبکه دو که یک بخش کارشناسی از حرم دارد شبکه دیگری برنامه سحرگاهی از این حرم مطهر نداشته باشد.

تهیه کننده «خلوتگه عارفان» تاکید کرد: ما قبل‌تر این پیشنهاد را با آستان قدس مطرح کردیم که به واسطه دسترسی کمتر مردم با وجه به شرایط کشور برنامه را از آنجا روی آنتن ببریم. حرم در معرض بازسازی و تاسیسات بود اما در جلسه‌ای که ما با تولیت آستان قدس داشتیم ایشان به ذوق آمدند و از ریتم، سبک اجرایی و آیتم‌های برنامه را پسندیدند و استقبال کردند.

عرب افزود: حرم در اختیار تیم تولید ما قرار گرفت و این موضوع در سابقه برنامه‌های تلویزیونی به این شکل که اجرا در رواق‌های مختلف حرم امام رضا (ع) داشته باشد، کمتر دیده شده است. ما به رواق‌هایی از این حرم مطهر سر می‌زنیم که تا به حال برنامه‌ای در آن اجرا نشده است. یک هدیه ویژه‌ای هم تولیت آستان قدس برای سحرهای شب های قدر برای مردم در نظر گرفته‌اند که در تاریخ اجرای تلویزیونی بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه شگفتانه این برنامه اجرای تلویزیون صابر خراسانی به عنوان است، اظهار کرد: من به عنوان تهیه کننده تلویزیون در حوزه معارف کارهای زیادی با مجریان مختلف از جمله مجید یراق بافان و… تولید کرده ام. اجرا در حوزه معارف به دلیل خاص بودن اطلاعات تخصصی و به لحاظ اجتماعی سخت تر است. من به عنوان تهیه‌کننده این ریسک را پذیرفتم که با یک شاعری که کار اجرای شعرخوانی در سبک خاص می‌کند، همکاری کنم. واقعا رسیدن به صابر خراسانی سخت بود و ایشان امسال برای اولین بار به عنوان مجری تلویزیونی «خلوتگه عارفان» را اجرا می‌کند و برای این کار بسیار تلاش کرد و زحمت کشید.

تهیه کننده «خلوتگه عارفان» درباره بخش‌های مختلف برنامه عنوان کرد: شروع برنامه با اذن دخول است و بعد از پلاتوی اول آیتم ورودی به حرم امام رضا را داریم که با مناجات‌ها، شعرها و ادبیات مختلف وارد حرم می‌شویم. مناجات با خدا آیتم بعدی ما است که برای این بخش از مداحان جوان از جمله حنیف طاهری، مهددی رسولی، محمدحسین حدادیان، سیدمهدی حسینی و.‌‌… استفاده و سعی کردیم یک سبک جدیدی را در برنامه سحرگاهی تلویزیون پایه گذاری کنیم و آن این است که از دوستانی استفاده کنیم کا کمتر در مناجات خوانی حضور داشتند.

عرب ادامه داد: آیتم دیگری با صدای مرحوم خسرو شکیبایی داریم که روایت و حکایت‌هایی است که ایشان سال‌های قبل اجرا کرده و خیلی شنیده نشده بود و ما این حکایت های را مرتبط با احادیث اهل بین و روایات دانستیم و در پایان هر یک از این حکایت‌ها به یک حدیث از اهل بیت متصل می‌شود. بخش کارشناسی مذهبی ما سخنرانی کوتاهی از حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی است که موضوعات اخلاقی و اعتقادی را بیان می‌کند‌.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگر برنامه مربوط به شهدای مدافع حرم است، بیان کرد: در این بخش صابر خراسانی به بیان خاطره ای از خود شهید یا خانواده ایشان برای مخاطبان می گویند و درس عبرتی از آن می گیرند و ما یک بخش مستندی از شهدای مدافع حرم داریم که بعد از اجرای صابر خراسانی پخش می شود.

تهیه کننده «خلوتگه عارفان» افزود: مناجات خوانی عربی با صدای احمد الموسوی مناجات خوان خوش ذوق بحرینی بخش دیگری از برنامه است. بخش ویژه برنامه ما بخش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است. پلاتوی این بخش به این دلیل است که امسال اولین ماه رمضانی است که این سردار در بین ما نیست و خاطره ای از ایشان را صابر خراسانی بازگو می کند که نکات اخلاقی و پند برای مخاطب دارد و ما هم قسمتی از صدای حاج قاسم را پخش می‌کنیم. در کنار این بخش تصویر ایشان را نیز داریم که هر روز یک عکس شهید به این قاب اضافه می شود تا یاد و خاطره این عزیزان را گرامی بداریم.

به گفته عرب، دعای سحرهای ماه رمضان نیز توسط مداحان جوانی خوانده می‌شود که تاکنون در تلویزیون این دعا با صدای آنان پخش نشده است.

وی درباره تجربه ساخت برنامه سحرگاهی اظهار کرد: برنامه سحرگاهی دارای مخاطب خاص است. با تجربه چند ساله ساخت برنامه ما سعی کردیم برنامه ای پر ریتم و بیشتر شنیداری تولید و همچنین با روحیه مخاطب لطیف برخورد کنیم تا آرامش سحری برنامه حفظ شود.

تهیه کننده «خلوتگه عارفان» در پایان گفت: ما برنامه امسال را به مادر امام زمان حضرت نرجس خاتون (س) هدیه کردیم. ایشان را واسطه قرار دادیم تا سفارش ما را به امام زمان (عج) کنند و ایشان ما را دعا کنند که زودتر بلا و گرفتاری از این مملکت، مردم و دنیا دفع شود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است