دولت از یک میلیارد یورویی که اجازه‌اش را از رهبری گرفته به هنرمندان بدهد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۶
نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس:

دولت از یک میلیارد یورویی که اجازه‌اش را از رهبری گرفته به هنرمندان بدهد

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت دولت از یک میلیارد یورویی که اجازه آن را از رهبری گرفته مبلغی را برای حمایت از هنرمندان اختصاص دهد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از خانه ملت، اصغر مسعودی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در مورد قانون حمایت از هنرمندان گفت: هنرمندان یکی از عناصر تاثیرگذار جامعه هستند که در قانون برنامه ششم توسعه حمایت از آنها جزو وظایف دولت عنوان شده است.

وی افزود: قانون حمایت از هنرمندان مصوبه ۹۶/۱۰/۲۶در مجلس مورد توجه ویژه قرار گرفت که براساس آن هر گونه حمایت مادی و معنوی از قالیبافان تا هنرمندان صنایع دستی در مجلس تصویب و مورد تایید شورای نگهبان واقع شد و به رئیس جمهور ابلاغ  شد.

نماینده مردم نی ریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی افزود: در برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در مواد ۹۲ و ۹۸ نکاتی در مورد هنرمندان عنوان شده و دولت را ملزم به حمایت از حوزه فرهنگ و هنر کرده است، در این مواد دولت موظف به حمایت مادی و معنوی هنرمندان است در آن تاکید ویژه‌ای به بیمه هنرمندان, توسعه فرهنگ و هنر و حمایت از هنرهای سنتی و هنرهای روی به زوال و صنایع دستی کرده است.

حضور هنرمندان در عرصه بین المللی

نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه علاوه بر تاکید امنیت شغلی هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر به حضور هنر و هنرمند در عرصه بین المللی نگاه ویژه‌ای داشته است، زمانی می‌تواند اهالی فرهنگ و هنر در عرصه‌های مختلف بین المللی حضور پیدا کنند که مورد حمایت قرار بگیرند.

مسعودی یادآور شد: ماده ۹۲ برنامه ششم توسعه به بیمه بیکاری هنرمندان در ماده ۹۸ به ایجاد شهرهای جهانی صنایع دستی و اصلاح هنرهای سنتی در حال نابودی در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی اشاره کرده است و به ثبت این آثار در فهرست میراث جهانی تاکید داشت؛ اگر دولت به حمایت از شهرهای جهانی سنتی و هنرمندان اقدام کند در سال جهش تولید شاهد پیشرفت هنر و فرهنگ ایرانی در عرصه بین المللی خواهیم بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم گفت: دولت با حمایت‌های مادی و معنوی می‌تواند عرصه حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر را در جشنواره‌های بین المللی مهیا کند، طی سال‌های اخیر هنرمندان مشکلات بیمه‌ای خود را از تربیون‌های مختلف مطرح کرده‌اند؛ امیدوارم مسئولان مربوطه در سال جهش تولید به این موضوع به صورت جدی ورود پیدا کند.

دعوای اصطلاحاتی  هنرمندان و کارگران

مسعودی در ادامه به دعوای اصطلاحاتی بیمه هنرمندان و کارگران اشاره کرد و یادآور شد: سال هاست این بحث مطرح شده که آیا هنر شغل است و هنرمند از مزایای یک شغل بهرمند می‌شود؟ هر شغلی در جامعه ارزش خود را دارد و هنر نیاز جامعه است و به واسطه قانون مشمول بیمه و مزایای خاص خود می‌شود، همانگونه که قالیبافی یک هنر است به عنوان یک شغل هم محسوب می شود بر همین اساس  مشمول بیمه هم می‌شوند، سایر هنرها نیز باید از این مزایا بهرمند گردند. بنابراین دولت موظف است نسبت به ارائه خدمات کوتاهی نکند؛ شغل‌های هنری از صنایع دستی تا هنرهای نمایشی نیازمند حمایت‌های دولت هستند، این شغل‌ها نشان از فرهنگ و هنر ایرانی دارند و نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی دولت در سال جهش تولید هستند تا بتوانند زنده بمانند.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: شیوع بیماری کرونا در سطح ملی و بین المللی اقتصاد ایران و جهان را تحت تاثیر قرار داده؛ بسیاری از کارگاه‌های تولیدی تعطیل و منجر به بیکاری بسیاری از افراد شده است.از ابتدای اجرای محدودیت‌های اجتماعی حوزه سینما و تئاتر جزو اولین مکانهای بودند که شامل محدودیت اجتماعی شدند.به واسطه این تعطیلی‌ها بیشتر کارهای هنری هم تعطیل شدند بر همین اساس هنرمندان هم همانند بسیاری از افراد در چنین شرایطی نیازمند حمایت‌های دولتی هستند در این بین دولت از یک میلیارد یورویی که اجازه آن را از رهبری گرفته مبلغی را برای حمایت از هنرمندان اختصاص دهد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است