نخستین دوره جشنواره اینترنتی شاهنامه‌پژوهی کلید خورد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۳

نخستین دوره جشنواره اینترنتی شاهنامه‌پژوهی کلید خورد

نخستین جشنواره شاهنامه‌پژوهی در شاخه هنرهای نمایشی/ آیین بزرگداشت فردوسی به صورت مجازی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری صبا، محمدرضا حقدوست مدیرمسئول باشگاه ملی جوانان پژوهشگر و مدیر آموزش و آفرینش پژوهشکده ادبیات اسراء از برگزاری نخستین دوره جشنواره سراسری اینترنتی شاهنامه‌پژوهی خبر داد.

حقدوست درباره اهمیت پرداختن به شاهنامه گفت: فردوسی و اثر جاودان او شاهنامه عناصری ناگسستنی از میراث گرانقدر ایران و ارمغان فرهنگ و هنر و ادبیات ایرانی اسلامی هستند. فردوسی با بهره‌گیری از تاریخ باستانی ایران و آمیزش هنرمندانه و زیرکانه اسطوره های زرتشتی با ادبیات ایرانی اسلامی، اسطوره هایی را جلوه گر می کند که آیینه روزگار ما هستند و گویی اساطیر شاهنامه در جامعه امروز زنده اند و در شهرها و دنیای جنجالی سیاست کنار ما هستند. شاهنامه خود را با هر عصری منطبق می کند و همواره هشدار می دهد ملتی که تاریخ نخواند باید تمام تاریخ را تجربه کند.

وی افزود: تاریخچه نمایش ایران فراز و نشیب های فراوانی داشته است، پیدایش و گسترش نقالی، شاهنامه خوانی، قصه‌گویی شاهنامه و آثاری در سبک مونولوگ و مونوپلی‌لوگ و حتی نمایش ها و پرفورمنس هایی با محوریت شاهنامه در عصر حاضر می تواند مُهر تاییدی بر تاثیر مثبت شاهنامه و تعالیم فردوسی بر هنرنمایشی ایران بزند.

مدیر آموزش و آفرینش پژوهشکده ادبیات اسراء اعلام کرد: با توجه به شیوع ویروس مهلک کوید-۱۹، امکان برگزاری آیین بزرگداشتی در خور و شایسته فردوسی بزرگ مانند سال های پیشین وجود ندارد و قصد بر آن شد تا با همکاری و مشارکت مادی و معنوی چندین نهاد مربوطه در حوزه پژوهش، هنر و ادبیات از جمله سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران (فرهنگسرای خانواده)، پژوهشکده ادبیات اسراء، باشگاه ملی جوانان پژوهشگر، خانه موزه دکتر معین، پژوهش‌سرای آفرینش (منطقه ۴)، بنیاد فردوسی و گروه نمایشی «در آغوش سیمرغ» نخستین جشنواره سراسری اینترنتی شاهنامه‌پژوهی در شاخه هنرهای نمایشی را برگزار کنیم.

این جشنواره به صورت مجازی و غیرحضوری برگزار می شود و علاقه مندان در کدرشته های شاهنامه‌خوانی، نقالی، قصه‌گویی شاهنامه، مونولوگ و مونوپلی‌لوگمی توانند ویدیوی خود را به مدت ۳ الی ۵ دقیقه ضبط نموده و برای سامانه روابط عمومی باشگاه ارسال کنند تا توسط گروه داوران جشنواره شاهنامه‌پژوهی که اعضای هیأت علمی و کارشناسان هنری پژوهشکده اسراء هستند مورد داوری قرار می گیرند.

مهلت ارسال آثار تا ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ است و اسامی برگزیدگان جشنواره در روز ۲۵ اردیبهشت همزمان با سالروز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان پارسی، که به صورت مجازی و با پوشش زنده تهران و مشهد با حضور پیشکسوتان و هندمندان برگزار می شود اعلام می شود.

به نفرات برتر علاوه بر جوایز نفیس، لوح تقدیر و گواهینامه معتبر حضور در جشنواره، سهمیه حضور رایگان در کارگاه های علمی پژوهش و فرهنگی هنری به همراه عضویت رایگان یکساله در باشگاه ملی جوانان پژوهشگر تعلق می گیرد و اخبار آیین بزرگداشت مجازی فردوسی و اختتامیه جشنواره متعاقبا توسط دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد.

روابط عمومی:۰۹۳۰۸۲۸۲۸۸۱ و  ۰۹۱۲۹۳۲۵۹۰۲
پست الترونیک:
Info.simorghacg@gmail.com

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است