جشنواره فیلم لوکارنو تسلیم کرونا شد/ آنلاین نداریم! | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۰
دوره 73 برگزار نمی‌شود؛

جشنواره فیلم لوکارنو تسلیم کرونا شد/ آنلاین نداریم!

با اعلام مسئولان فستیوال بین‌المللی فیلم لوکارنو، دوره هفتاد و سوم این رویداد معتبر سینمای اروپا و جهان لغو شده و به صورت آنلاین نیز برگزار نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از ورایتی، جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو اعلام کرد به دلیل محدودیت‌های وضع شده توسط دولت سوییس برای کنترل بیماری کرونا، هفتاد و سومین دوره این رویداد مهم سینمایی برگزار نخواهد شد. قرار است به جای این رویداد برنامه‌ای خلاقانه برای حمایت از سینمای مستقل برپا شود.

فستیوال بین‌المللی فیلم لوکارنو رویدادی تابستانه در شهری به همین نام در سوییس است که دوره امسال آن قرار بود از ۵ تا ۱۵ آگوست برگزار گردد. این جشنواره پس از جشنواره‌های کن، ونیز و برلین چهارمین فستیوال معتبر فیلم اروپا به‌شمار می‌رود و معبد و مقصود آثار مستقل جهان به حساب می‌آید.

لوکارنو به دارا بودن «Piazza Grande» یا همان محل نمایش روباز جشنواره خود با ظرفیتی نزدیک به ۸۰۰۰ نفر شهره است. این مکان، بزرگترین محل روباز اکران آثار سینمایی در سراسر اروپا است.

حال با توجه به شرایط پیش آمده و محدودیت‌های وضع شده در کشور سوییس برای کنترل اپیدمی کرونا و عدم توانایی لوکارنو برای برگزاری با شکوه آن چه بدان معروف هستند، یعنی یک رویداد بزرگ و روباز سینمایی، مسئولان این فستیوال تصمیم گرفته‌اند جشنواره سال ۲۰۲۰ خود را به طور کل لغو کرده و برخلاف بسیاری از فستیوال‌های دیگر به دنبال گزینه برپایی مراسم آنلاین نروند.

لیلی هینستین، مدیر هنری فستویال لوکارنو در این باره گفت: ما سناریوهای مختلفی را بررسی کردیم. الویت اول برای ما حفظ برنامه فیزیکی این رویداد بود، یعنی برنامه‌ای که شرکت‌کنندگان می‌توانند در فضایی حیرت‌انگیز میان جنگل و دریاچه به پرده نمایش غول‌آسای Piazza Grande چشم بدوزند.

او ادامه داد: حال با این شرایط پیش‌آمده بعید می‌دانم کسی دلش بخواهد به جای بودن در چنین مکانی به صفحه نمایش کامپیوتر چشم بدوزد.

این مدیر ارشد لوکارنو در ادامه از برنامه این فستیوال برای به راه اندازی پروژه‌ای خلاقانه به نام «لوکارنو ۲۰۲۰: برای آینده فیلم‌ها» برای حمایت از سینمای مستقل خبر داد.

هنوز از جزییات این برنامه خبری به بیرون درز پیدا نکرده است اما گمان می‌رود رویدادی با جوایز نقدی برای کارگردانانی با فیلم‌هایی مانده در میانه راه و آسیب دیده از کرونا باشد. این جوایز بر مبنای ارزش هنری این آثار اهدا خواهد شد و شامل جایزه یوزپلنگ ویژه برای بهترین کارگردان بین‌المللی، یوزپلنگ ویژه برای بهترین فیلم سوییسی و دیگر جوایز گوناگون باشد.

اشکان مزیدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است