روایتی از روح گمشده شهر و بی‌اصالتی عکس‌های اینستاگرامی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۴
پیشنهاد آخر هفته

روایتی از روح گمشده شهر و بی‌اصالتی عکس‌های اینستاگرامی

وحید دشتیاری و مهدی خندان در یک نمایشگاه دو نفره، آثارشان را با موضوع روح از دست رفته شهر و پوچی عکس های اینستاگرامی به نمایش می گذارند.

به گزارش خبرنگار صبا، گالری «محسن» از روز جمعه ۴ مردادماه میزبان نمایشگاه عکس دو نفره ای از وحید دشتیاری و مهدی خندان است که آثارشان را با دو چاپ سیانوتایپ و چاپ نقره با موضوع روح از دست رفته شهر و روح گمشده در عکاسی روی دیوار می برند.

گالری محسن درباره آثار این نمایشگاه چنین توضیح داده است: نمایشگاه دو نفره‌ عکس­ های وحید دشتیاری و مهدی خندان با دو چاپ مجزای سیانوتایپ و چاپ نقره درباره‌ فرایندی آلترناتیو در ثبت واقعیت‌ است. یکی در پی بازستانی روح از دست‌ رفته‌ عکس و برگردان نسخه‌ جعل به اصل است و دیگری به‌دنبال روح گمشده‌ شهر و برگردان یک اصل به نسخه‌ای جعلی.

«مثل هیچ‌­کدام» اثر مهدی خندان گره‌گاهی از تعامل آدم‌ها با هم، با نمادها و با مکان‌ها در شهری چون تهران است که در آن سوژه‌ها گریزان از منطق زندگی شهری و دلسرد از تعاملات روزانه‌‌یشان، ضمن کنترل وضعیت با حفظ فاصله به پرسه ­زدن در شهر مشغول‌اند.

در این مجموعه‌‌ عکس‌ها نشانه‌های شهری تهران نه نشانه‌های مرسوم‌اند و نه بناهای مشهور، بلکه کلمات عمومی‌ میادین شهری و تابلوهای هر روزه‌ اند که بار معنایی‌شان را باخته‌ و بار نمادین شهری را به دوش می‌کشند. رد این مفاهیم در قالب کلمات و نشانه‌ها بر گوشه‌ و‌ کنار تصویر نشسته‌ است. مهدی خندان در این مجموعه شهر را مولد تجربه‌های گوناگون نشان می‌دهد. همزمان‌ که رد تکنیک و شیوه‌ چالش‌بر‌انگیز ظهور تصویر در حین چاپ عکس نمایان می‌شود، تخیلات و تمایلات شهرنشینی در این گسست، آشفتگی و ناپایداری به یاد آورده می‌شوند.

این مجموعه ‪حاصل گشت‌و‌گذارهای عکاس است با موتوری که بر سپرش یک دوربین سوار شده و روایت را همان دوربین در بازه‌های زمانی مشخص ثبت می‌کند. عکاس در این‌جا از متن شهر که پیوندی جدا نشدنی با تجربه‌‌های برگرفته‌ او از فضا و کلمه دارد، یک بازی رمزگانی را می‌گشاید. افق دید کاهش‌ یافته‌ ناظر در این عکس‌ها با آن رنگ و روح لاجون آبی‌اش، چشم‌اندازی زبون و در عین ­حال مخفیانه از فعل مشاهده و رصد سوژه‌هایی ارائه می‌دهد که نه سودای پیش‌روی دارند و نه میل به پس‌رفتن.

وحید دشتیاری در مجموعه‌ «قلم دروغ» که عکس‌ها در آن با شیوه‌ چاپ نقره تولید شده‌اند، به‌ دنبال برگرداندن اصالت و روح گم‌شده‌ عکاسی و بازگشت ستایش یگانگی عکس به نسخه‌هایی همگانی است که دم‌دستی، هر روزه و فاقد اصالت‌اند.

عنوان «قلم دروغ» که الهامی بازیگوشانه از کتاب «قلم طبیعت» هِنری تالبوت است، بر ابتذال و پوچی عکس‌های روزمره‌ اینستاگرامی کاربران تاکید می‌کند. هرچند عکس‌های به اشتراک‌ گذاشته‌ شده در فضای مجازی دارای دو مشخصه‌ زمان و مکان‌اند، همزمان اما از هر دو مولفه عاری‌ و بی‌بهره‌اند. این عکس‌ها که بارها در بستر ناواقعی دیجیتال به اشتراک و بازنشر گذاشته و بارها مجازی لمس می‌شوند دیگر فاقد آن روح و اصالت یگانه‌ عکس‌اند. «قلم دروغ» سرگشته‌ آن روح گمشده است و تلویحا از شیوه‌ چاپ برای بازگشت اصالت تصویر بهره می‌گیرد.

زندگی روزمره و حضور در فضاهای شهری، تجربه‌ مکان‌ها و گشت‌و‌گذارهای مجازی همگی در دایره­ تکثیر ماشینی تکرار می‌شوند و محصولات اجتماعیِ پوچ، ناواقعی و بی‌ثمر می‌آفرینند.»

نمایشگاه دو نفره عکاسی شامل آثار وحید دشتیاری و مهدی خندان روز جمعه ۴ مرداد گشایش می یابد و تا ۱۶ مردادماه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ آماده بازدید علاقه مندان است.

گالری محسن در بزرگراه مدرس شمال، خیابان ظفر شرقی، کوچه‎ ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ واقع است.

فاطمه حامدی خواه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است