تهران مکان مناسب برای نصب مجسمه ندارد/ احداث پارک برای مجسمه‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۷

تهران مکان مناسب برای نصب مجسمه ندارد/ احداث پارک برای مجسمه‌ها

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی از تهران به عنوان شهر بزرگ اما فاقد مکان مناسب برای نصب مجسمه یادکرد و از برنامه ریزی برای احداث پارک مجسمه ها خبرداد.
نشست هم اندیشی هنرهای شهریبه گزارش خبرنگار صبا، نشست هم اندیشی با موضوع «هنرهای شهری» صبح امروز چهارشنبه ۱۲ تیرماه با حضور سیدمجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران و خبرنگاران در حاشیه نشست دومین «سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران» در عمارت عین الدوله برگزار شد و به موضوعاتی مختلفی در زمینه هنرهای شهری پرداخته شد.
چگونگی فعالیت موزه «صنعتی» ارتباطی با سازمان زیباسازی ندارد
یکی از این موضوعات درباره فعالیت موزه صنعتی و ساخت پرتره هایی بی کیفیت و نصب آن در سطح شهر بود که موسوی درباره فعالیت موزه صنعتی بیان کرد: پروژه مرمت موزه صنعتی با همکاری و تفاهم میان سازمان زیباسازی و هلال احمر صورت گرفت که وظیفه سازمان زیباسازی در زمینه مرمت موزه و نجات بخشی آن از تخریب بود که انجام شد و مرمت ساختمان موزه و آثار موزه طبق تفاهم نامه به انجام رسید و این موزه را تحویل هلال احمر دادیم اما چگونگی فعالیت آن و مدیریت آن با اداره کل موزه های هلال احمر است و سازمان زیباسازی در این زمینه وظیفه ای ندارد.
موسوی درباره ساخت پرتره جمشید مشایخی و حواشی آن هم توضیح داد که متاسفانه هر اثر حجمی و مجسمه ای که در تهران و حتی شهرستان ها اجرا و نصب می شود به نام سازمان زیباسازی نوشته می شود در حالی که این آثار ارتباطی با سازمان زیباسازی ندارد.
دیوارنگاری های شهدا از پرتره نگاری دور شده است
بخش دیگری از این نشست به موضوع دیوارنگاری های پرتره شهدا در سطح شهر اختصاص داشت و درباره کیفیت نامطلوب اجرای این پرتره ها انتقادهایی صورت گرفت و موسوی گفت: نقاشی های دیواری شهدا از ابتدای انقلاب تا چند سال پیش عمدتاً به شکل پرتره نگاری صورت می گرفت که من یکی از مخالفان این شکل از اجرای پرتره های شهدا بودم و از زمانی که مسئولیتی در سازمان زیباسازی دارم تلاش هایی صورت گرفته که موضوع شهدا از پرتره نگاری دور شود و سعی داریم وجوهی از شهدا را به نمایش بگذاریم که هم اثرگذاری خوب و مناسبی بر مردم داشته باشد و هم یادمانی برای آن شهید محسوب شود که دارای ارزش هنری هم باشد.
موسوی با تایید آشفتگی های تصویری در شهر تهران یادآور شد: سالهاست که قصد داریم سروسامانی به این آشفتگی های بصری در تهران بدهیم و اتفاقاتی را در این زمینه در آینده خواهیم داشت.
اجرای پروژه نقاشی های دیواری از آثار هنرمندان معاصر کشور از جمله مواردی بود که خبرنگاران به نیکی از اجرای این پروژه یاد کردند.
تهران مکان مناسب برای نصب مجسمه ندارد
معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران همچنین با بیان این که در تهران جای مناسب برای نصب مجسمه نداریم، اظهار کرد: برای نصب مجسمه در یک مکان و مکان یابی آن باید به نکات مختلفی توجه داشت که این مکان مناسب در شهر تهران کمتر یافت می شود به این دلیل که در بخش طراحی فضای شهری، ارگان ها و متخصصان دیگری هم دخالت دارند.
پارک ها فضای مناسبتری برای نصب مجسمه هستند
وی در بخش دیگری از این هم اندیشی درباره ضرورت ایجاد پارک مجسمه بیان کرد: زمانی دنبال این بودیم که مجسمه ها را در فضای عمومی شهر به نمایش بگذاریم نه در پارک ها اما اکنون به نظر می رسد که پارک هایی که مناسب نصب مجسمه هستند، فضای مناسبتری هستند و ما هم درصدد ایجاد پارکی هستیم که قابلیت نصب مجسمه را داشته باشد.
 
جستجو برای یافتن مکان باغ موزه مجسمه تهران همچنان ادامه دارد
موسوی درباره سرنوشت باغ موزه مجسمه تهران هم توضیح داد: همچنان به دنبال فضای مناسبی برای این منظور هستیم و فضاهایی که تاکنون مورد بررسی قرار گرفته اند، ایده آل نبوده اند بنابراین همچنان جستجو می کنیم تا فضای مناسبی برای نصب اصل آثار مجسمه های تاریخی شهر مثل فردوسی، خیام و امیرکبیر پیدا کنیم و بعد از آن نسخه کپی آن را در محل قبلی آنها نصب کنیم و به این شکل بتوانیم حفاظت بهتری از این آثار انجام دهیم.
ضرورت هماهنگی بیشتر میان سازمان زیباسازی تهران و زیباسازی های مناطق

این هنرمند مجسمه ساز در بخش دیگری از سخنانش درباره موضوع هماهنگ نبودن شهرداران مناطق با سازمان زیباسازی شهر تهران برای اجرا و نصب برخی آثار بیان کرد: هر منطقه شهرداری تهران، یک سازمان زیباسازی دارد که رییس آن را شهردار منطقه انتخاب می کند ولی با سازمان زیباسازی تهران ارتباط سازمانی دارند و تا حدودی در انتخاب روسای آنها نیز اظهار نظر می کنیم، اما به هر حال این سازمان ها باید طبق نظام نامه سازمان زیباسازی عمل کنند و گاهی هم ناهماهنگی هایی در این زمینه به وجود می آید.

فاطمه حامدی خواه

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است