«ماه خدا» برند سحرگاهی برای تلویزیون است/ از تعامل با مخاطب تا تغییرات ساختاری | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۳
سعید عباسی در گفتگو با صبا:

«ماه خدا» برند سحرگاهی برای تلویزیون است/ از تعامل با مخاطب تا تغییرات ساختاری

یکی از تهیه‌کنندگان برنامه زنده «ماه خدا» معتقد است این برنامه سحرگاهی یک برند برای سیما است.

سعید عباسی یکی از تهیه‌کنندگان «ماه خدا» که سحرهای ماه رمضان روی آنتن شبکه یک می‌رود در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره این برنامه توضیح داد: «ماه خدا» یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های سحرگاهی تلویزیون است و من چندین سال تهیه‌کنندگی این برنامه را برعهده داشتم. هر سالی که قصد داشتیم کار را شروع کنیم همیشه نکاتی برای رو به جلو رفتن برنامه مطرح می‌شد که برخی به نتیجه می‌رسید و برخی دیگر نه. یکی از نکاتی که همیشه بسیار روی آن بحث می‌شد این بود که مخاطب در برنامه دخیل شود و برنامه متکلم وحده نباشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نکاتی که همیشه درباره برنامه گفته می‌شد این بود که فضای ثابت استودیو برای حدود ۱۵۰ دقیقه برنامه به دلیل طولانی بودن آزار دهنده باشد. ما تمرکز خود را روی این نکته گذاشتیم. درباره نکته اول که فعال بودن مخاطب بود پویش «باران رحمت» را پیش‌بینی کردیم که پویش ختم قرآن است.

تهیه‌کننده «ماه خدا» تاکید کرد: اقبال بسیار خوبی از این پویش شد. بدین ترتیب که عدد ۱ را به سامانه ۳۰۰۰۰۱۱۱ می‌فرستند و یک صفحه از قرآن که باید آن را قرائت کنند برایشان ارسال می‌شود و بدین ترتیب در طول روز ده ها ختم قرآن انجام می‌شود. متوسط روزانه ختم قرآن در این پویش ۱۵۰ است.

عباسی درباره دیگر فعالیت مخاطبان در برنامه گفت: از مخاطبان برنامه می‌خواهیم با توجه به شرایط کشور و تعطیلی اماکن مذهبی به نزدیکترین فاصله از این اماکن مقدس و حرم‌ها بروند و با موبایل‌های خود برای ما تصویر بفرستند و نایب الزیاره دیگر مخاطبان ما باشند. از سحر امروز پخش تصاویر و فیلم‌های ارسالی مخاطبان را آغاز می‌کنیم.

وی درباره تغییر ایجاد شده در لوکیشن ثابت برنامه نیز عنوان کرد: امسال تصمیم گرفتیم بخش گفتگوی برنامه را به فضای دیگر انتقال بدهیم. هادی صلح جو همراه با حجت السلام رفیعی در فضای بیرونی به مدت ۱۵ دقیقه گفتگو می‌کنند. در همین راستا در یک استودیو رادیویی برنامه داریم که بهروز رضوی و علیرضا کنگرلو به ترتیب فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی با ترجمه سیدمهدی شجاعی و داستان‌ و حکایت‌هایی از ادبیات ما درباره اخلاق و ماه رمضان را قرائت می‌کنند. در استودیوی تولید هم مانند سال قبل حسن سلطانی اجرای زنده برنامه را به عنوان مجری برعهده دارد.

تهیه‌کننده «ماه خدا» افزود: از آنجاکه بهروز رضوی مسبوق به سابقه در خواندن ترجمه ادعیه است و یکی از بهترین اجراها را در این حوزه داشته تصمیم گرفتیم ایشان را برای اجرا این بخش انتخاب کنیم. علیرضا کنگرلو نیز یک صدای ناب و خاصی دارد که در زمینه خواندن داستان و حکایت با ما همکاری کرد.

عباسی درباره دکور برنامه نیز مطرح کرد: علی وطن پرست طراح دکور «ماه خدا» است و سال گذشته هم دکور برنامه را کار کرده بودند. از همان سال گذشته که مشخص شد به اتفاق داود نجفی برنامه را بسازیم، گفتیم بهتر است دوباره ایشان دکور را طراحی کند چون با فضای استودیو و شرایط و امکانات آشنا است. ساختار دکور نسبت به سال گذشته تغییر کرده و تمرکز و اساس دکور روی نور کار شده است. دکور فضای باز برنامه نیز از همین دکور اما به شکل دیگر است.

وی درباره بخش‌های مختلف برنامه نیز خاطرنشان کرد: مجموعا ۱۹ تا ۲۰ آیتم در برنامه پخش می‌کنیم که در چند دسته تقسیم بندی می‌شوند. یکسری از آیتم‌ها پخش آوازهایی از خوانندگان مختلف در حوزه مناجات است مانند سالار عقیلی، محمد معتمدی، حسام الدین سراج، علیرضا افتخاری و… که از صدای این عزیزان با تصاویر مناجات استفاده می‎کنیم. دسته دیگر از نغمه‌هایی که در برنامه پخش می‌کنیم صوت مداحان مختلف اعم از جدید و قدیم با تصاویر و به صورت کلیپ گونه است.

تهیه‌کننده «ماه خدا» ادامه داد: بخش‌های دیگر شامل ادعیه، دعای سحر، دعای ابوحمزه ثمالی، دعای مجیر، دعای حضرت امیر است. همچنین آیتم سخن بزرگان را از اساتیدی که در حال حاضر در قید حیات هستند و کسانی که دیگر در میان ما نیستند با تصویرگذاری دری‌های خاص پخش می‌کنیم. آیتم دیگری با نام مواسات سحر که حاج مهدی سلحشور در حسینیه‌ای در قم به مناجات‌خوانی می‌پردازد و ذکر مصیبت می‌گوید.

عباسی درباره چالش‌های ساخت این برنامه که به مدت ۱۵۰ دقیقه به صورت زنده پخش می‌شود، گفت: برنامه‌های سحرگاهی با دیگر برنامه‌ها متفاوت است و سختی‌های خاص خودش را دارد اما تجربه بی‌نظیری است که امیدوارم دوستان دیگر هم آن را تجربه کنند. برای اینکه برنامه زنده روی آنتن برود، از بعد از اذان مغرب تا بعد از اذان صبح ما سرکار هستیم. چالش عجیب و غریب و در واقع یک ماراتون برنامه‌سازی به مدت سی شب است که کسانی که آن را تجربه کرده‌اند، می‌دانند چه قدر سخت و پیچیده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه سحر امسال با چالش کرونا مواجه بود، بیان کرد: کار کردن در این شرایط نسبت به شرایط عادی بسیار سخت‌تر است. همچنین به دلیل شرایط کشور و درگیری شبکه کار دیر سفارش داده شد و پیش تولید با ایام نوروز مصادف شده بود.

تهیه‌کننده «ماه خدا» با اشاره به اینکه «ماه خدا» یک برند سحرگاهی برای سیما است، تشریح کرد: حتما رکن اصلی برند شدن یک برنامه اقبال مخاطب است و باعث می‌شود یک برنامه موفق و یا ناموفق شود. پس از آن سفارش دهنده و مدیران در برند شدن دخیل هستند.

عباسی با بیان اینکه حفظ کردن این برند کار بسیار سختی است، تصریح کرد: سخت بودن آن به این جهت است که شما در برنامه‌های سحرگاهی ماه رمضان دست برنامه‌ساز در طراحی آیتم‌ها و محتوا باز نیست. به عنوان مثال اذان باید سر زمان و ثانیه خود و بدون تغییر پخش بشود. در ساختار تصویری هم محدودیت وجود دارد یعنی دعای سحر حتما باید در زمان خود پخش شود و چند صدا بیشتر نداریم که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: ایده جدید یکی از مسایلی است که باید در ساخت برنامه رعایت شود. حتی مجریان ما از حسن سلطانی تا زمان‌های قدیم‌تر فرزاد جمشیدی و دیگر عزیزان تقریبا پس از پایان ماه رمضان و استراحت کوتاه کار پژوهشی، طراحی و محتوای پلاتوهای خود را برای سال بعد آغاز می‌کنند. برای سی شب مطلب جدید داشتن کار سختی است به دلیل آنکه «ماه خدا» برنامه‌ای نیست که حرف‌ها و پلاتوهای معمول از آن پخش شود، حتما باید در هر پلاتو محتوای مناسب و خوب به مخاطب ارایه داده شود که همه این‌ها نیازمند تحقیق و پژوهش است.

تهیه‌کننده «ماه خدا» در پایان درباره رویکرد این برنامه‌ در شب‌های قدر گفت: طبیعتا رویکرد برنامه شب‌های احیا متفاوت است. سال‌های گذشته شب‌های احیا به صورت زنده از حرم امام رضا (ع) برنامه داشتیم اما امسال به دلیل شرایط ویژه کشور هنوز برنامه‌ مشخص نیست.

«ماه خدا» به تهیه کنندگی سعید عباسی و داود نجفی، کاری از گروه معارف اسلامی شبکه یک سیما است که در سحرهای ماه مبارک رمضان به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای \یام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000