پروانه ساخت سرعت تولید را کُند می‌کند/ خط قرمزها را می‌شناسیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۱
محمدرضا مصباح در گفتگو با صبا:

پروانه ساخت سرعت تولید را کُند می‌کند/ خط قرمزها را می‌شناسیم

محمدرضا مصباح حذف تشریفات اعطای پروانه ساخت را برای کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی به سود سینمای ایران دانست و گفت این اقدام به معنای بازتر شدن فضای ممیزی نیست.

محمدرضا مصباحبه گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، هفته گذشته پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی سینما از سوی سازمان سینمایی منتشر شد و در بخشی از آن، آیین‌نامه‌ای برای حذف تشریفات پروانه ساخت برای برخی دفاتر فیلمسازی منتشر شده بود که از امکانات بیشتر و چرخه کامل‌تر تولید فیلم برخوردارند. این آیین‌نامه واکنش‌های فراوانی را در محافل سینمایی برانگیخت.

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرگزاری صبا، احتمال حذف تشریفات پروانه ساخت را قدمی رو به جلو دانست و گفت: به عقیده من وقتی یک تهیه‌کننده حرفه‌ای و رسمی سینما چه در قالب یک کمپانی فیلمسازی و چه در قالب یک شخص حقیقی در حال فعالیت است، وقتی از سمت ارشاد قابلیت دریافت عنوان «تهیه‌کننده» را داشته، دیگر نباید برای تک‌تک فعالیت‌هایش مجوز بگیرد. این تهیه‌کننده دیگر خودش باید تشخیص بدهد که چه فیلمی را می‌تواند بسازد و چه فیلمی را نمی‌تواند.

وی افزود: ریسک آن را نیز خود تهیه‌کننده باید بپذیرد، نه شورای پروانه ساخت. طبیعتاً اگر از چارچوب‌ها خارج شود، مسئولیت آن را پذیرفته، پروانه نمایش نمی‌گیرد و سرمایه فیلمش می‌سوزد.

مصباح اظهار کرد: به طور کلی تشریفات اعطای پروانه ساخت، جلوی سرعت تولید را می‌گیرد. این در حالی است که من به عنوان یک تهیه‌کننده حرفه‌ای، چارچوب‌ها و خط قرمزها را می‌دانم و با ملاحظه آن‌ها فیلم می‌سازم. اگر فیلم من موفق به دریافت پروانه نمایش نشود، مسئولیت آن با من است و سرمایه من از بین می‌رود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پوست» ساخته برادران ارک درباره احتمال رواج بیشتر پدیده خودسانسوری به علت این قانون تازه، بیان کرد: به نظر من خودسانسوری در سینمای ایران جایی ندارد. هرکس هرچه بخواهد، می‌سازد. حتی تکنیکی که وجود دارد، این است که گاهی فیلمساز عامدانه چند صحنه مشکل‌دار عیان در فیلم قرار می‌دهد که شورای پروانه نمایش را درگیر آن چند صحنه کند و برای آن‌ها اصلاحیه بگیرد تا در نهایت باقی فیلمش دست‌نخورده باقی بماند.

مصباح حذف تشریفات پروانه ساخت را به معنای بازتر شدن فضای ممیزی ندانست و در این باره گفت: اتفاقاً فکر می‌کنم سخت‌تر می‌شود، چون برای گروهی پروانه ساخت حذف می‌شود، اتفاقاً حساسیت و سختگیری در اعطای پروانه نمایش بیشتر می‌شود.

این تهیه‌کننده سینما در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا حذف تشریفات پروانه ساخت تاثیری روی فیلم‌های انتقادی خواهد داشت، عنوان کرد: فیلمساز فراغ بال بیشتری خواهد داشت. به علاوه وقتی فیلم ساخته می‌شود، نسبت به فیلمنامه، راحت‌تر می‌توان آن را مورد قضاوت قرار داد.

بیشتر بخوانید

متن نظام نامه را اینجا بخوانید

حذف پروانه ساخت مافیای جدید ایجاد می‌کند/ تحلیل نظام‌نامه جدید تهیه‌کنندگی

۱۰۰ سینماگر به پیش‌نویس نظام تهیه کنندگی اعتراض کردند

مصباح تاکید کرد: گاهی در فیلمنامه یک فیلم سیاسی یا اجتماعی، شاید فیلمساز نتواند منظورش را با دقت بیان کند و منجر به رد فیلمنامه شود، ولی وقتی فیلم ساخته‌شده در اختیار شورای پروانه نمایش قرار می‌گیرد، با توجه به محتوای کلی فیلم، نیازی به اصلاحیه حس نشود.

تهیه‌کننده فیلم «پیلوت» درباره ایرادهای این پیش‌نویس گفت: به نظر می‌رسد در ملاک‌های احراز شرایط کمپانی فیلمسازی علاوه بر کمیت، ملاک‌های کیفی آثار تولیدی، میزان جذب مخاطب و اثرگذاری محتوایی تولیدات باید بیشتر مدنظر قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: با این حال این مسیر درست است. این که ما با این قانون، به سمت سینمای حرفه‌ای و جهانی برویم، خوب است.

محمدرضا مصباح در واکنش به تاثیر شرایط تازه بر وضعیت تهیه‌کنندگان مستقل اظهار کرد: تهیه‌کنندگان مستقل هم خواه‌ناخواه جذب کمپانی‌های بزرگ‌تر می‌شوند و بعد از توافق مالی، فیلم ساخته می‌شود مگر این که در موارد معدودی تهیه‌کننده اصرار داشته باشد که فیلم را مستقل از کمپانی‌ها بسازد تا منویات ذهنی‌اش تجلی پیدا کند.

وی در پایان درباره احتمال ایجاد انحصار در کمپانی‌های فیلمسازی گفت: این موضوع به عملکرد سازمان سینمایی بستگی دارد. اگر قرار باشد به جای وزارت ارشاد، برای مدیر یک کمپانی سر خم کنیم، طبیعتاً دست‌انداز جدیدی در مسیر فیلمسازی خواهد بود بنابراین باید طراحی و نظارت درستی بشود که به این مشکل برنخوریم.

عکس کنار خبر از عارف طاهر کناره است.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است