«تغییر» کلیدواژه «یک چکه ماه» است/ دوربینی که خاموش نمی‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۵
نازنین پیرکاری در گفتگو با صبا:

«تغییر» کلیدواژه «یک چکه ماه» است/ دوربینی که خاموش نمی‌شود

تهیه‌کننده مستند «یک چکه ماه» از ویژگی‌های سری چهارم این برنامه که از اول ماه رمضان روی آنتن رفته است، گفت.

نازنین پیرکاری تهیه‌کننده مستند «یک چکه ماه» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزای صبا درباره این برنامه بیان کرد: سری چهارم مستند «یک چکه ماه» از اول ماه رمضان در ۳۰ قسمت و هر شب روی آنتن شبکه مستند می‌رود. این سری درباره با افرادی است که یا تغییر کرده‌اند و یا تغییری را ایجاد کرده‌اند و هر شب داستان یک فرد خاص را روایت می‌کند.

وی ادامه داد: زمانی که سری اول این مستند ساخته شد با استقبال مخاطبان مواجه شد و مدیر ما علاقه داشت که این برنامه یک برندی برای ماه رمضان شبکه شود. همچنین کارگردان این مجموعه در حوزه مستند فرد شناخته شده‌ای است و سال گذشته جوایز جشنواره سینماحقیقت را از آن خود کرد و این هم دلیل دیگری بود که کار ادامه دار باشد.

تهیه‌کننده «یک چکه ماه» درباره موضوع برنامه عنوان کرد: ما در این مستند به سراغ کسانی می‌رویم که کمتر کسی به سراغشان رفته است. شاید به عنوان یک مهمان به برنامه‌ای دعوت بشوند و گفتگو بکنند اما اولین بار بود که ما وارد زندگی آن‌ها شدیم و سبک زندگی این افراد را به نمایش گذاشتیم.

پیرکاری با بیان اینکه در سری اول این مستند با برنامه «ماه عسل» شبکه سه مقایسه می‌شدند، گفت: همه آن زمان می‌گفتند این مستند مانند برنامه «ماه عسل» است اما من آن زمان هم گفتم «ماه عسل» یک برنامه گفتگومحور بود اما «یک چکه ماه» وارد زندگی سوژه‌هایمان می‌شویم و می‌بینیم که این افراد چگونه روزمرگی‌های خود را می‌گذرانند.

وی افزود: از سوی دیگر «ماه عسل» موضوع خاصی نداشت اما با یک کلیدواژه مهم در انتخاب سوژه‌هایمان داریم و آن هم تغییر است. در سری چهارم با صحبتی که با مدیرمان داشتیم این بود که به سراغ افرادی برویم که تغییری ایجاد کرده باشند یعنی علاوه بر اینکه ممکن است خودش تغییر کرده باشد ممکن است یک تغییری را ایجاد کند.

تهیه‌کننده «یک چکه ماه» درباره مبنای شکل‌گیری این برنامه و اساس این برنامه مطرح کرد: این موضوع برمی‌گردد به زمانی که من پیاده به کربلا رفتم و در مسیر از امام حسین (ع) خواستم که مجموعه‌ای را برای حضرت بسازم که به زمان حال بخورد. با خود فکر کردم که در زمان حال چه چیزی می‌تواند با امام حسین (ع) رابطه داشته باشد؟ با خود گفتم اگر در زمان حال حر وجود داشت می‌توانست چه شخصیتی داشته باشد؟

پیرکاری ادامه داد: رفتار حرگونه می‌توانست رفتار یک معتادی باشد که از اعتیاد برگشته و پاک است، رفتار یک افسرده‌ای باشد که قصد خودکشی داشته و یک تغییری در زندگی‌اش ایجاد شده و برگشته است و یا رفتار ورشکسته‌ای باشد که فکر می‌کرد دنیا به آخر رسیده است اما توانسته به شرایط عادی بازگردد. یعنی هر برگشتی که در یک مسیر درست جامعه باشد.

وی تاکید کرد: ما در این مستند به سوژه‌های جذابی رسیدیم که ممکن است خودشان تغییر نکرده باشند اما باعث تغییر بزرگی شده اند مانند کسی که در نجات افراد معتاد از اعتیاد تلاش می‌کند و بعد به آن‌ها کار می دهد درحالی که خودش معتاد نیست اما در مسیری که قدم گذاشته است تغییر ایجاد می‌کند. این نیز یکی دیگر از ویژگی‌های برنامه ما است که می‌توان از «ماه عسل» تفکیک کرد.

تهیه‌کننده «یک چکه ماه» با اشاره به اینکه پروسه تولید هر سری از مجموعه یک سال طول می‌کشد، عنوان کرد: سوژه‌های زیادی به ما معرفی می‌شود. این سوژه‌ها تک تک باید دیده شوند و بعد از آن کارگردان وارد زندگی آن‌ها می‌شود و باید توجه کند که زندگی آن‌ها پتانسیل این را دارد که در آن حضور داشته باشیم یا نه. یا اینکه چه قدر به لحاظ بصری زندگی آن‌ها قابلیت این را دارد که به تصویر کشیده شود.

پیرکاری افزود: پروسه انتخاب سوژه‌ها بسیار طول می‌کشد. حتی ممکن است یک تا دو روز تصویربرداری کنیم اما بعد سوژه مورد نظر نظرش عوض شود و نخواهد همکاری کند یا حوادث غیر قابل پیش‌بینی رخ بدهد. به عنوان مثال ویروس کرونا باعث شد ما از تولید عقب بمانیم و اواخر بهمن کار کنسل شد. در صورتی که اگر کرونا نبود تا ۲۵ اسفند تصویربرداری ما تکمیل می‌شد.

به گفته وی، تا همین لحظه ۲۰ قسمتی که در ماه رمضان روی آنتن می‌رود جدید است و گروه سازنده در تلاش هستند با تولید دو قسمت دیگر تنها ۸ قسمت از برنامه در سال‌های گذشته را در میان قسمت‌های جدید پخش کنند.

تهیه‌کننده «یک چکه ماه» در این برنامه تلاش می‌شود سوژه‌های تکراری انتخاب نشوند، اظهار کرد: گروه تحقیق و پژوهش برنامه سوژه‌هایی را که به ما معرفی می‌کنند ما از آن‌ها می‌پرسیم آخرین بار در کدام برنامه تلویزیونی حضور داشتند و یا اگر سوژه‌ای خیلی خوب باشد و در برنامه‌های تلویزیونی حضور پیدا کرده است، به سراغ این موضوع می‌رویم که چه قدر آن برنامه دیده شده و سوژه مورد نظر درباره کدام جنبه از زندگی‌اش صحبت کرده است و ما به قسمت دیگری از زندگی این سوژه می‌پردازیم.

پیرکاری ادامه داد: شبکه مستند بارزترین وجه تمایزش با دیگر شبکه‌ها این است که ما مستند سوژه‌ها را نمایش می‌دهیم. ما مجری نداریم که سوژه‌ها را هدایت کند، حتی کارگردان «یک چکه ماه» نیز سوژه را هدایت نمی‌کند و می‌گذاریم اتفاق، اتفاق بیفتد و به صورت مستند محض باشد. گروه فیلمبرداری می‌دانند که ما همیشه باید دوربین‌مان روشن باشد چراکه هر لحظه ممکن است یک اتفاق جذاب رخ بدهد. این وجه تمایز ما نسبت به برنامه‌های دیگر است.

وی در پایان گفت: ما در برنامه امسال چند سوژه جذاب داشتیم که به دلیل کرونا نتوانستیم تصویربرداری کنیم اما یکی از جذاب‌ترین سوژه‌های ما در برنامه امسال مرحوم حسین علیمرادی است که به مناسبت چهلم ایشان از شبکه مستند پخش شد و دوباره در ماه رمضان پخش خواهیم کرد.

«یک چکه ماه» کاری از شبکه مستند سیماست که به مناسبت ماه رمضان روی آنتن شبکه مستند می‌رود. این برنامه هر شب ساعت ۲۲:۳۰ پخش می‌شود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۱۰:۳۰ خواهد بود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000