تخیل و تصویرسازی نقطه گم‌شده رادیو است/ شتاب‌زدگی در نسل جدید | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۷
محمدرضا قلمبر در گفتگو با صبا:

تخیل و تصویرسازی نقطه گم‌شده رادیو است/ شتاب‌زدگی در نسل جدید

محمدرضا قلمبر مجری و بازیگر رادیو می گوید افرادی ممکن است به صورت خواسته با ناخواسته وارد رادیو شوند اما برای ماندگار شدن در آنجا باید تخیل قوی داشت.
محمدرضا قلمبرمحمدرضا قلمبر مجری و بازیگر رادیو در گفتگو با خبرنگار صبا درباره برنامه های خود در این رسانه بیان کرد: «صبح صبا» را به تهیه کنندگی مژده آقامحمدی به صورت یک هفته درمیان همراه با گلچهره زند به صورت زنده اجرا می کنم و تنها برنامه زنده من در رادیو صبا است.
 
وی افزود: «مسابقه بی سابقه»، «یادم تو را فراموش» و «مثلخند» که به صورت نمایشی ضبط می شوند و تولیدی هستند از دیگر برنامه های من در رادیو صبا است. هم چنین در نمایش هایی که اداره کل هنرهای نمایشی رادیو برای شبکه های مختلف رادیویی تولید می کند، بازی می کنم و در برنامه «رادیو همراه» رادیو جوان نیز حضور دارم.
 
قلمبر با بیان اینکه ساخت برنامه برای مخاطبان رادیو سخت است، مطرح کرد: بنده معتقدم شنونده های رادیو بسیار باهوش هستند که اگر به دروغ خودت را به گونه نشان دهی که نیستی و از جنس آنها نباشی به سرعت متوجه می شوند. رادیو تنها رسانه منعطفی است که شما در حین انجام کار می توانید به آن گوش دهید. خود این امر باعث می شود گوش هایی که باهوش نیستند، قوی شوند. برای ساخت برنامه های رادیویی و اجرای آن نباید سطحی از کنار آنها عبور کرد بلکه باید از دل مخاطبان خبر داشت و به آنها احترام گذاشت و در حین احترام گذاشتن باید به خواست آنها توجه کرد و آنچه را که به سلیقه مخاطبان نزدیک است، تولید و اجرا کنیم.
 
وی معتقد است همیشه گروه ها و افرادی خواسته یا ناخواسته وارد رادیو شدند اما عده کمی در آنجا دوام آورده و ماندگار شدند. این مجری رادیو در این باره توضیح داد: جوان ها در رادیو نسبت به تلویزیون، سینما و تئاتر باوجود آنکه بازخورد آن را بهتر می شنوند، زودتر دلسرد می شوند. برای حضور در رادیو باید تخیل قوی داشت که از آن برای تصویرسازی مخاطبی که فقط می شنود، استفاده کرد. رادیو رسانه ای است که فقط دو ابزار صدا و سکوت برای رساندن پیام هایش وجود دارد و این صداها و رمزگشایی از کلمات معمولا برای نسلی که وارد رادیو می شوند قابل درک نیست و باعث می شود اجرای آنها رنگ خاصی نداشته باشد. گذر زمان، یادگیری تکنیک ها و استفاده از تجربه دیگران باعث بهتر شدن و موفقیت افراد تازه وارد می شود.
 
مجری برنامه «مثلخند» با اشاره به اینکه مساله اجرا در رادیو تخیل و تصویرسازی است، عنوان کرد: من به عنوان یک گوینده نمی توانم از چیزی برای مخاطب خود صحبت کنم که خود آن را ندیده ام. تخیل و تصویرسازی نقطه مهمی در زمینه نویسندگی، اجرا و بازیگری در رادیو است که ما در آن ضعف داریم. متاسفانه افراد نابلدی که از تخیل خالی هستند وارد زمینه اجرا و بازیگری در رادیو شده اند و فکر می کنند کار راحتی است. این مشکل در نسل های جوانی که من با آنها در رادیو کار می کنم، وجود دارد.
 
قلمبر در پاسخ به این پرسش که مشکل نبود تخیل در جوانان از کجا نشات می گیرد، ادامه داد: دوران کودکی و سبک زندگی ما مشکل دارد. ما عادت کرده ایم تند راه برویم، تند حرف بزنیم، تند غذا بخوریم و…. تند کار کردن باعث می شود مکث های مثبت و لحظه های خوب آن عملی را که انجام می دهیم، درک نکنیم. می توان گفت یا این شیوه زندگی کردن غلط است و یا آموزش هایی که به جوانانمان در دوران کودکی داده ایم درست نیست.
 
وی در پایان گفت: گاهی در گزینش های رادیو مجبور می شویم افراد را از بین بد و بدتر انتخاب کنیم و من امیدوارم روزی برسد که افراد را از بین خیلی خوب و خوب انتخاب کنیم.
سپیده شریعت رضوی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است