مدت برنامه‌های رادیو را کوتاه و ساختارها را متنوع کردیم/ مخاطب را خسته نمی‌کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۷
معاون صدا در نشست خبری اعلام کرد:

مدت برنامه‌های رادیو را کوتاه و ساختارها را متنوع کردیم/ مخاطب را خسته نمی‌کنیم

نشست خبری معاون صدای سازمان صداوسیما به مناسبت سالروز تاسیس رادیو روز چهارشنبه 3 اردیبهشت ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، نشست خبری حمید شاه آبادی معاون صدای سازمان صداوسیما به مناسبت سالروز تاسیس رادیو (۴ اردیبهشت) امروز چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

در ابتدای این نشست آیاتی از قرآن کریم خوانده شد و سپس احمدرضا صدر روابط عمومی معاونت صدا در سخنانی گفت: در آستانه هشتادمین سالگرد تاسیس رادیو هستیم و سعی کردیم این نشست خبری را با رعایت نکات بهداشتی برگزار کنیم.

سپس حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی در سخنانی بیان کرد: سال ۹۹ را در شرایطی آغاز کردیم که درگیر مشکلات کرونا بودیم و تمام برنامه های صداوسیما و رادیو متاثر از این مشکل بوده است. آنتن رادیو نیز از ابتدای این مشکل تلاش کرد به بهترین وجه اطلاع رسانی کند و همچنین امید بیافریند.

به گفته وی، نام گذاری سال ۹۹ به نام جهش تولید تکالیف جدی را برای رادیو رقم زد به همین دلیل تکالیفی برای امسال در دستور کار است.

وی ادامه داد: سالروز تاسیس رادیو برای همه ملت ایران و کسانی که با این رسانه ارتباط برقرار می کنند و اهالی رادیو یک روز قابل توجه است. ما سال گذشته پس از یک وقفه ۶ ساله در این روز سیزدهمین جشنواره رادیو و اجلاس جهانی صدا را برگزار کردیم. امسال هم این جشنواره را در دستور کار داشتیم و اقبال خوبی از اهالی رادیو برای این جشنواره شد. در بخش مرمی ۲.۵ برابر سال گذشته استقبال داشتیم. در بخش بین المللی نیز فکر می کردیم استقبال نشود ولی ۳.۵ برابر سال گذشته از ۱۶ کشور مشارکت شد و داوری تمام بخش ها جز بین المللی به پایان رسیده است و بخش های اجرایی تماما برگزار شده است اما به دلیل کرونا مراسم به تعویق افتاد که بعد از این ماجرا آن بخش را هم برگزار می کنیم.

شاه آبادی درباره وضعیت فعالیت شبک های رادیو گفت: آنچه که امروز با شاهد آن هستیم در بخش ملی ۱۶ شبکه سراسری با برنامه های مختلف در خدمت مخاطب است. با توحه به تغییر سبد مصرفی فرهنگی کشور بیم آن می رفت که رادیو نقش خود را از دست بدهد اما با تلاش اهالی رادیو در شرایط خوبی هستیم‌.

وی افزود: تغییر ساختاری برنامه ها در سال ۹۸ پیاده سازی شد و هم اکنون در شرایط خوبی هستیم. تولید در رادیو از ژانرها و برنامه های گوناگون برخوردار است. اگر قرار باشد برنامه ها فقط گفتگومحور باشد با توجه به ذائقه مخاطب ممکن است مخاطب را از دست بدهیم. همکاران ما در رادیو با تغییر در ساختار و ایجاد مستند روایی و مستندهای رادیویی، تولید مسابقات گوناگون و استفاده از برنامه های نوین برنامه سازی، ایجاد بانک میان برنامه، تولید قطعات کوتاه ساختار برنامه های رادیو را تغییر دادند تا مخاطب خسته نشود.

معاون صدا اعلام کرد: مدت برنامه های رادیو را کوتاه کردیم و از برنامه های طولانی فاصله گرفتیم. ما در مسیر برنامه سازی حرفه ای قدم برداشتیم و امروز از گذشته حرفه ای تر هستیم. بیش از ۲۶ برنامه برپایه طنز سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و امسال نیز این بخش را توسعه خواهیم داد. نگاه به شهرستان ها و توسعه برنامه های ملی در دستور کار ما قرار گرفته و تولیدکنندگان ما در روابطی نیز با رادیو در شهرستان ها ارتباط گرفته تا بتوانند برنامه های خوبی داشته باشند.

شاه آبادی با اشاره به اینکه بند بند بیانیه گام دوم انقلاب در برنامه‌های جا گرفته است، گفت: امیدوارم با تشکیل ستاد گام دوم در رادیو ۱۱ سرفصل مشخص در این بیانیه در دستور کار برنامه سازان قرار بگیرد. همچنین زبان فارسی دغدغه جدی برنامه های رادیو است. سال ۹۹ برنامه ای در دستور کار داریم که مهمانان و کارشناسان علاوه بر برنامه سازان از زبان غیرفارسی استفاده نکنند و خطای همکاران را به نزدیک صفر می‌رسانیم.
وی درباره برنامه های ماه رمضان رادیو بیان کرد: امسال در ماه رمضان اجتماعات را نداریم. طبیعتا در این زمان رسانه باید این خلا را پر کند. بیش از ۳۶ دوره ترتیل ۳۰ جز قرآن کریم در تمام شبکه های رادیویی و اختصاص رادیو فصلی با نام رادیو ترتیل در دستور کار است و ۲۵۸ عنوان برنامه در ماه رمضان از شبکه های سراسری روی آنتن می رود. ۵۷۲ قطعه برنامه داریم و امیدوارم در این ایام بتوانیم  مراسم های مختلف را پوشش بدهیم.
معاون صدا درباره اقدامات مرتبط با شعار سال یعنی «جهش تولید» گفت: رادیو آینه تمام نمای اقداماتی است که در جامعه انجام می شود. ما تمام اقداماتی را که مردم و مسئولان باتوجه به شعار امسال انجام می دهند، پوشش می دهیم. برنامه شب آفتابی و ایران کالا را در این حوزه داریم. همچنین برنامه ای را در شبکه های رادیویی خواهیم داشت با نام تابلوی واردات تا کالایی که به کشور وارد می شود رادیو اطلاع رسانی کنند و تمام کارآفرینان مطلع شوند تا هیچ کالایی که در کشور ظرفیت تولید دارد امکان ورود به کشور نداشته باشد.
شاه آبادی افزود: این برنامه در صفحه رادیو نما نمایش داده می شود و سایتی برای آن در نظر می گیریم. این برنامه هشداری برای تولیدکنندگان و واردکنندگان و شرکت های دانش بنیان است. ارتقای کیفی محتوای برنامه های رادیو از برنامه های درونی رادیو برای تحقق شعار امسال است. در ۴۲ هفته تک تک شبکه ها بر اساس ساختار طراحی شده کیفیت برنامه هایشان مورد سنجش قرار می گیرد.
وی درباره دیگر برنامه های رادیو در ماه رمضان مطرح کرد: هر شبکه متناسب با بافت مخاطب نمایش های رادیویی مختلفی را برای این ایام پخش می کند. امسال نمایش های رادیویی بر اساس نیاز شبکه ها و محتوای آن هاست و زمان بندی نمایش های رادیویی بر اساس ظرفیت شبکه ها است. رادیو قرآن، بانک میان برنامه خود را در روزهای دیگر افتتاح می کند. ما یک بانک زیر ۱۰ دقیقه از برنامه های معارفی و قرآنی به صورت گلچین تهیه کرده‌ایم تا بین برنامه ها پخش شود و خستگی مخاطب را از بین ببرد.
معاون صدا افزود: همچنین در این زمینه رادیو تلاوت جدول بندی و کنداکتور خود را به صورت کامل تغییر داده است. برنامه های صبحگاهی ما با توجه به ماه رمضان توجه ویژه ای به این ماه دارد. باتوجه به آمادگی شبکه ها برای تولیدات متنوع متناسب با ماه رمضان از یک سو توجه ما به اماکن مقدسه است و از سوی دیگر به برنامه های طنز، مسابقه و نمایشی.
وی درباره وضعیت موزه رادیو اظهار کرد: دو طبقه ساختمان جنوبی میدان ارگ از سوی میراث فرهنگی به عنوان موزه رادیو شناخته شده است و این مجموعه قطعا موزه رادیو است اما سرعت کمی در راه اندازی دارد و من هم قبول دارم. مجموعه ارگ به عنوان یک مجموعه کاملا در اختیار صداوسیما و تاریخ پشت آن ظرفیت خوبی دارد که به محل بازدید عموم و برگزاری برنامه ها تبدیل شود. در جشنواره امسال نیز بخش نمایشگاهی را قصد داشتیم در آن فضا برگزار کنیم. از مجموعه ساختمان بازدید کردیم و حجم زیادی از محیط احتیاج به بازسازی فنی دارد و در حال پیگیری است.
شاه آبادی درباره رادیوهای فصلی و مناسبتی عنوان کرد: رادیو فصلی با رادیو اربعین شروع شد و در سال ۹۸، ۱۱ رادیو فصلی را روی آنتن بردیم که به دلیل استقبال مخاطبان بود. رادیو های فصلی متناسب با اتفاقات و برنامه های سال کشور است و زمان آن هم به همان موضوع باز می گردد. در یکی از نظرسنجی ها ۱۹ درصد مخاطب برای رادیو فصلی دیده شد که در بازه زمانی کوتاه خوب بوده است. اینکه رادیو فصلی را دائمی انجام دهیم میسر نیست اما به شکلی آن ها را در برنامه های دیگر ادامه می دهیم.
وی درباره آموزش محور شدن رادیو همگام با شبکه آموزش بیان کرد: سبک زندگی با کرونا به ما مواردی را آموزش داد که اگر تدبیر داشته باشیم باید از آن ها استفاده کنیم. وقتی مدرسه تلویزیونی راه اندازی شد من به مدیر شبکه آموزش گفتم اگر شما متولی هستید ما می توانیم کمک کنیم. سه شبکه رادیویی ما از جمله رادیو قرآن، فرهنگ و جوان پایه کار آمدند که همچنان ادامه دارد. به این فکر می کنیم چگونه می توانیم پس از کرونا آن را ادامه بدهیم و با دو مرکز وارد گفتگو شدیم تا در فضای مجازی آموزش داشته باشیم.
معاون صدای سازمان صداوسیما درباره جشنواره رادیو و تغییرات آن بیان کرد: امسال استقبال اهالی رادیو و شهرستانی ها خوب بوده و به صورت جدی شرکت کرده‌اند. پیشکسوتان نیز خوب استقبال کردند اما همچنان محدودیت هایی داریم که امیدوارم در جشنواره های دیگر این موارد را برطرف کنیم. ما با جشنواره تشریفاتی مخالف هستیم اما تولید برنامه در رادیو مانند سیما نیست و اگر جشنواره را برگزار نکنیم نمی توانیم استعدادهای جدید را شناسایی کنیم.
شاه آبادی در ادامه درباره حوزه چندصدایی و تعامل با سازمان ها و ارگان ها گفت: ما تلاش کردیم از یک سوی انتطارات مردم را برآورده کنیم تا جایی که مردم رادیو را رسانه خود بدانند. از سوی دیگر نگاه های متفاوتی وجود داشت و تلاش می کنیم آن را برطرف کنیم. دولت به نحو تام و تمام از همه ظرفیت های رسانه استفاده می کند و ما همیشه دنبال دولتمردان دویده‌ایم تا از ظرفیت‌های رادیو استفاده کنند. درباره تعامل با سازمان ها نیز اقدامات خوبی انجام شده است تا جایی که ما گفته‌ایم می‌توانیم نشست مطبوعاتی  را به صورت زنده در شبکه رادیویی را برگزار کنیم و آن‌ها هم استقبال کرده‌اند
وی درباره برنامه های رادیویی در آینده مطرح کرد: آینده برای رادیو در گرو این است که ما یک تعامل خوب و قوی با اهالی و مخاطبان رادیو برقرار کنیم و از فضای کلیشه ای فاصله بگیریم. ما نمیخواهیم درباره تحقق شعار امسال فقط  برنامه سازی کنیم بلکه می خواهیم مطالبه کنیم. ارتقای کیفی برنامه ها و خلاقیت در آنها در دستور کار است تا مخاطبان خود را حفظ کنیم.
معاون صدا افزود: امروز در ایران صدا ۱۵ درصد از شنوندگان خارج از کشور هستند. رادیو نما با استقبال خوبی در ارسال عکس مواجه است. اقدامات رو به جلو و با قدرت و خلاقیت برنامه سازان شکل می گیرد.
وی درباره برنامه های کودک رادیو نیز بیان کرد: سال های گذشته مصوبه ما این بود که تعداد برنامه های کودک خود را افرایش دهیم. کارگروهی تشکیل داده بودیم که به دلایلی ادامه پیدا نکرد و این نقطه ضعف ما در این زمینه است که امسال برای آن برنامه داریم. پایگاه جامعه کودک در ایران صدا نقطه قوت ما در برنامه سازی رادیو در زمینه کودک است که اقبال خوبی از آن صورت گرفت و امیدوارم به پشتوانه این تولیدات وارد فضای برنامه سازی برای کودکان شویم.
شاه آبادی درباره حمایت از پیشکسوتان رادیو و برنامه های معاونت صدا اظهار کرد: برای جشنواره امسال شخصی را مسئول و تیمی را ایجاد کردیم که مشخص کنند پیشکسوتان رادیو باید چه ویژگی داشته باشند تا پیشکسوت محسوب شوند تا دلخوری پیش نیاید. ضوابط پیشکسوت بودن در سال ۹۹ در رادیو احصا، تصویب و ابلاغ می‌شود تا حمایت‌های مادی و معنوی صورت بگیرد.
سپیده شریعت رضوی
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است