پرونده جیسون رضاییان را عین واقعیت تصویر کردیم/ ۲۰ درصد اجازه پرداخت نداشتیم/ ساخت «گاندو ۲» | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۹
در نشست خبری «گاندو» مطرح شد

پرونده جیسون رضاییان را عین واقعیت تصویر کردیم/ ۲۰ درصد اجازه پرداخت نداشتیم/ ساخت «گاندو ۲»

نشست رسانه ای سریال «گاندو» با حضور عوامل اصلی آن برگزار شد و کارگردان اثر گفت مردم سراغ قسمت دوم و سوم این مجموعه را می گیرند.
نشست خبری گاندوبه گزارش خبرنگار صبا، عوامل سازنده و بازیگران سریال «گاندو» صبح امروز سه شنبه ۱۸ تیرماه با حضور در روابط عمومی رسانه ملی پاسخگوی تماس های تلفنی مخاطبان بودند و پس از آن در یک نشست خبری با حضور اصحاب رسانه حضور یافتند.
در این نشست خبری، تهیه کننده، کارگردان و نویسنده و تعدادی از بازیگران اصلی سریال «گاندو» حضور داشتند.
جواد افشار کارگردان این سریال در ابتدا گفت: خوشحالیم که مجموعه ای ساخته شد که ارتباط خوبی با مردم برقرار کرد و احساس می کنم «گاندو» در همه ابعاد موثر بوده و در گفتگویی هم قبل پخش سریال گفتم که این مجموعه به شدت مردمی است و مطالبات مردم را مطرح می کند.
وی افزود: مطالبات مردم جناحی و خط خاصی نیست و وابستگی به جایی ندارد و خوشحالیم که کاری درخور ملت شریف ایران ساخته شد که حس انقلابی و ملی بودن در آن نهفته است.

نظرات مردم خستگی مان را در کرد

مجتبی امینی تهیه کننده نیز در این نشست گفت: «گاندو» با همه سختی ها و مشقات به سرمنزل مقصود رسید و این کشتی پهلو گرفت. ما ذهنمان درگیر این بود که شرایط پخش آن چگونه است و سرانجام اکنون این سریال با همه پستی و بلندی ها در ۳۰ قسمت پخش شد و همه بچه های گروه و آقای افشار نفس راحتی کشیدند و خستگی همه با نظرات خوب مردم در رفت.
وی افزود: فکر نمی کردیم این سریال اینقدر با مردم ارتباط برقرار کند و به دل مردم بنشیند. همه عوامل با اعتقاد به موضوع سریال در آن حضور یافتند و روح سریال که برگرفته از خلوص نیت عوامل بود به دل مردم نشست.
قرار نبود مستند بسازیم
آرش قادری نویسنده سریال هم درباره بخش های تخیلی و واقعی سریال توضیح داد: اصل سریال ما بر اساس یک پرونده واقعی شکل گرفت که صد در صد به آن وفادار بودیم اما قرار نبود مستند بسازیم بنابراین داستان های تخیلی برای جذابیت دادن به آن استفاده شده است.
وی افزود: آنچه درباره پرونده جیسون رضاییان از نحوه شناسایی تا دستگیری نشان دادیم طبق پرونده اصلی و عین واقعیت بود و فقط باید داستان های مختلف را که بر اساس پرونده بود با پرداخت دراماتیک به هم مرتبط می کردیم تا مثل جزایر جدا از هم نباشد.
قادری بیان کرد: ۸۰ درصد داستان سریال واقعی بود و ۲۰ درصد مابقی را اجازه پرداخت نداشتیم.
امینی هم توضیح داد: یکسال کار پژوهش این اثر طول کشیده است و آقای قادری هم یکسال زحمت نگارش آن را کشیدند و چندبار بازنویسی شده است تا بر اساس پرونده واقعی نگارش متن صورت گیرد.
وی افزود: سعی کردیم صد در صد پرونده واقعی را پیش ببریم اما برخی پرونده ها ارتباطی به هم نداشتند و صد در صد از تخیل برای ارتباط این قصه ها استفاده شد.
۵ هزار صفحه بازنویسی
قادری در ادامه اظهار کرد: من ۵ هزار صفحه برای این سریال بازنویسی کردم و امیدوارم که دیگر چنین تجربه ای تکرار نشود که این همه بازنویسی داشته باشد.
جواد افشار نیز درباره ارتباط برقرار نکردن مخاطب با نیروهای امنیتی گفت: طبق بازخوردها، شخصیت محمد محبوب بود و مردم نگران سرنوشت او و دیگر اعضای تیمش بودند.
سراغ گاندو ۲ و ۳ را از ما می گیرند
وی افزود: روزهای اول پخش، مردم ارتباط خوبی با نیروهای امنیتی برقرار نمی کردند اما رفته رفته محبوب شدند و این نشان دهنده توانمندی آنهاست که هم اکنون سراغ گاندوهای ۲ و ۳ را از ما می گیرند.
جواد افشار درباره حذف برخی شخصیت های فرعی از سریال گفت: کارکترهای زیادی در این داستان وارد شدند تا پیکره حضور مایکل شکل بگیرد و زمانی که شکل گرفت، شخصیت های فرعی رفته رفته حذف شدند تا زودتر به سرنوشت شخصیت اصلی پرداخته شود.
وی افزود: به هر حال برخی افراد در جریان این پرونده از حلقه نیروهای امنیتی فرار کردند که در سریال با بسته شدن پرونده مایکل، پرونده آن شخصیت ها هم بسته شد.
برجام اتفاق خوبی بوده است
کارگردان «گاندو» درباره پرداختن به موضوع برجام گفت: ما به موضوع برجام ورود نمی کنیم چون کار سیاستمداران است اما معتقدم که برجام اتفاق خوبی بوده است و باید در تاریخ ۴۰ ساله ما رخ می داد تا به دنیا ثابت شود که ما اهل مذاکره ایم اما عهدشکنی آمریکا را به دنیا ثابت کردیم و این مهمترین دستاورد برجام بود.
افشار درباره بودجه این سریال بیان کرد: من «آنام» را با بودجه دولت و وزارت بهداشت ساختم و بودجه «گاندو» با توجه به تورم کمتر از «آنام» بود که مجری طرح آن نیز موسسه آوینی بود که حمایت از آن را بر عهده داشت.
بودجه «ب» به ما دادند
امینی هم گفت: این سریال ما «ب» بود و بودجه آن هم «ب »بود و قراردادها هم در رسانه ملی در راستای شفاف سازی قابل دسترسی است.
«گاندو ۲» ساخته می شود
وی درباره ساخت سری بعد «گاندو» بیان کرد: سریال «گاندو ۲» در چند فصل با توجه به شرایط روز جامعه و اولویت ها برنامه ریزی شده است. هر چند ساخت آن بسیار دشوار است و نیاز است که همه ظرفیت ها و دل هایشان را بزرگ کنند.
امینی هشدار داد: به همه کسانی که به این موضوع حساس هستند می گویم که گاندو ۲ ساخته می شود مگر آن که مسئولان عملکرد خود را اصلاح کنند.
جواد افشار هم در ادامه اظهار کرد: «گاندو» هدفی را دنبال می کرد که درباره عوامل نفوذی شفاف سازی کند. ما معتقدیم نباید هیچ حاشیه امنی برای هیچ مقام مسئولی وجود داشته باشد. «گاندو» این هشدار را داده است که در این دنیا با دیوارهای شیشه ای هیچ خلافی نمی توان کرد که از چشم نیروهای امنیتی ما دور بماند.
وی درباره ورود به مسایل خصوصی در این سریال توضیح داد: در زمینه منافع ملی و امنیت ملی هیچ خط قرمزی وجود ندارد و کسانی که در مسئولیت های بزرگ هستند حواس خود را جمع کنند و اجازه سوءاستفاده ندهند.
پیام دهکردی بازیگر نقش مایکل هم در نشست گفت: معتقدم که «گاندو» خیلی دیر ساخته شده است چراکه مردم ما تشنه صداقت هستند و اگر امروز دچار بی اعتمادی شده اند باید با رصد کردن مفاسد اقتصادی و اموال مسئولان و… که مطالبه مردم است این اعتماد بازیابی شود.
وی افزود: امیدوارم که «گاندو» همین یک قسمت باشد و آنقدر شاهد پاک دستی ها باشیم که نیاز به ساخت قسمت های بعدی نباشد.
دهکردی یادآور شد: با نشانی غلط دادن کسی ره به جایی نمی برد. «گاندو» ۲۰ درصد از هیولاهایی را که در سرزمین ما تغذیه می شدند نشان داد و پرده از کارهایشان برداشت. «گاندو» نشان داد می توان ظاهری با صلاحیت داشت اما دزد و خائن به این سرزمین بود.
وی تصریح کرد: «گاندو» می تواند خواب دزدان که در قالب مدیران و … کار می کنند، آشفته کند مگر آن که از خواب گران برخیزند.
جواد افشار در پاسخ به پرسشی درباره جسارت پرداختن به این موضوع و پشتوانه پخش آن گفت: سابقه موسسه شهید آوینی معلوم است که جسارت بیشتری برای ساخت این سریال دارد و جسارت ما به رسانه ملی منتقل شد و مدیران شبکه ۳ حمایت کردند و کار روی آنتن رفت.
حذف برخی دیالوگ ها به دلایل امنیتی
وی افزود: البته ملاحظاتی هم وجود داشت و برخی دیالوگ ها بنا به ملاحظات امنیت ملی و منافع ملی حذف شد.
آرش قادری نویسنده این سریال نیز درباره پرداختن به برخی کلیشه ها در این سریال توضیح داد: برخی کلیشه ها در سریال هست که خیلی مورد توجه ما نبود و سعی کردیم از برخی کلیشه های بزرگتر عبور کنیم.
وی افزود: من سعی کردم به آنچه که در ساختار امنیتی کشور دیده بودم، نزدیک شوم و از همان موارد هم استفاده کردم. به طور مثال اسامی نیروهای امنیتی بیشتر اسامی مذهبی است که این اسامی هم غالبا اسامی واقعی آنها نیست.
قادری درباره مکان مهمانی در این سریال هم بیان کرد: طبق پرونده واقعی، عوامل پرونده اصلی مکانی را برای گردهمایی خود اجاره کرده بودند و به اسم مهمانی آنجا جمع می شدند. طبیعی است که مهمانی در یک خانواده معتقد با مهمانی هایی که عده ای از افراد برای توطئه چینی علیه کشور استفاده می کنند، فضای متفاوتی دارد بنابراین ما هم بر اساس پژوهش هایی که در اختیار داشتیم، عمل کردیم.
وی همچنین تصریح کرد: در این سریال حدود ۷۰ درصد کلیشه هایی که از آن عبور کردیم، چیزهایی بود که تاکنون در هیچ اثری از آن عبور نشده بود.
افشار در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اعتراضاتی که از سوی دولت به این سریال صورت گرفته است، توضیح داد: اشتباهی بود که از سوی دولت صورت گرفته بود و آنها باید به ما و تلویزیون  اعتماد می کردند. معتقدم همه دیالوگ هایی که در تعریف از دولت بود نیز باید حذف می شود. سال ها پیش در همین دولت سریال «عالیجناب» ساخته شد که شخص رییس جمهور و منسوبین به او و همچنین جیسون رضاییان را نشان دادند و کسی به این سریال اعتراضی نکرد. ما اکنون خلافی نکرده ایم. پسر نوح هم خلاف کرد و حضرت نوح او را پنهان نکرد. حساب هر کسی جداست و قضاوت زودهنگام دستگاه های دولتی منجر به این شد که این شائبه ها نسبت به دولت بیشتر شود.
ادامه این نشست بدون حضور جواد افشار ادامه یافت و این کارگردان جلسه را برای رسیدن به یک جلسه دیگر ترک کرد.
امینی تهیه کننده «گاندو» هم در جواب به سوالی درباره انتشار برخی از صحنه های فیلم در فضای مجازی به صورت سانسور شده، توضیح داد: وقتی یک سریال و فیلم ساخته می شود، ۱۰ نسخه از آن به مراکز مختلف برای دریافت تاییدیه و همچنین افراد مختلف مثل صدابردار، فیلمبردار و … ارسال می شود و در این سریال نیز نسخه ای از آن برای ۱۰ دستگاه مختلف کشور ارسال شد و نمی توانیم انتشار آن در فضای مجازی به صورت سانسور نشده را رصد کنیم.
وی درباره دسترسی به این اطلاعات در پرونده جیسون رضاییان بیان کرد: پیگیری این موضوع و دستگیری جیسون رضاییان از سوی اطلاعات سپاه صورت گرفته است بنابراین ما هم اطلاعات قابل نشر و قابل دسترسی را از سپاه دریافت کرده ایم که این اطلاعات را آنالیز کرده و درنهایت این سریال ساخته شد.
پیام دهکردی در ادامه این نشست درباره رسیدن به نقش جیسون رضاییان در این سریال اظهار کرد: من معتقدم که همیشه مولف اول، نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس است، مولف دوم کارگردان است و بازیگر می تواند مولف سوم باشد بنابراین همواره کوشیده ام در این مسیر حرکت کنم. درباره شخصیت جیسون به من پیشنهاد شد که فیلمی از او را ببینم که به نقش او نزدیک شوم اما من علاقه داشتم که به صورت پاکیزه با این نقش برخورد کنم و بر اساس تخیل و اندیشه خودم به این شخصیت نزدیک شوم و بعد از آن فیلم را ببینم که چه اندازه درست درآمده است. جالب این بود که بعد از اتمام فیلمبرداری که فیلم جیسون رضاییان را دیدم شباهت بسیاری میان نقش خودم و او احساس کردم.
وی افزود: برای من مهم بود که باید تصمیم می گرفتم در مقام یک نابازیگر جیسون رضاییان را بازآفرینی مجدد یا به شکل کلان تر به او نگاه کنم بنابراین در لحظه لحظه این سریال، نقش او و نقش همه خائنان به این سرزمین را بازی کردم.
دهکردی با بیان این که نقش خود را در این سریال بسیار دوست دارد، ادامه داد: من در زمان نقش آفرینی مایکل به همه دزدها و مدیران بی کفایتی فکر کردم که از ایران رفته اند و یا هنوز حضور دارند و فکر می کنم بهترین قدمی بوده است که برای کشورم برداشته ام.
وحید رهبانی بازیگر نقش محمد در این سریال گفت: من از دیدن واکنش های خوب مردم بسیار حیرت زده شدم. هر بازیگر در هر نقش محوری ضعف هایی دارد و من هم از آن دسته ام ولی باید بگویم که من بازیگر نیستم و شغل من کارگردانی تئاتر است ولی گاه و بیگاه نقش هایی را می پذیرم و خوشحالم که نقش محمد را در این سریال بازی کردم.
مجتبی امینی تهیه کننده نیز درباره شعارهایی که در این سریال به صورت مستقیم به مخاطب ارایه شد، توضیح داد: شعار چیز بدی نیست و سینما هم کارش را بر اساس شعار پیش می برد. همچنین وقتی مخاطب اصلی ما که مردم هستند، این سریال را دوست داشته اند و با آن همذات پنداری کرده اند، پس شعار مردم را در این سریال ارائه کرده ایم که شعار درستی بوده است.
وی درباره سخنان وزارت امور خارجه ایران درباره اطلاعات غیردقیق پرونده اصلی این سریال بیان کرد: وزارت خارجه از دید خود در این باره نظر داده است. ما اطلاعات کامل و کافی در اختیار داشتیم که از مراجع ذیصلاح درگیر در این پرونده به ما رسیده ا ست.
اطلاعات کسی از سپاه بیشتر نیست
امینی افزود: اطلاعاتی که سپاه در این زمینه دارد، در اختیار هیچ نهاد دیگری نیست و هیچ نهادی نمی تواند ادعا کند که اطلاعات بیشتری نسبت به سپاه دارد چراکه اطلاعات سپاه درگیر این پرونده بوده است.
آرش قادری هم درباره شعارها توضیح داد: من دکترین نظام نیستم و فهم خودم را از این موضوع ارائه می کنم. دوست ندارم شعار بدهم اما وقتی وارد مبحثی به اسم ملیت می شوید، مجبورید طبق قواعدی که در تعریف آن وجود دارد عمل کنید. از دید نگاه های امنیتی تعریف ملیت همین بود که در سریال شاهد آن بودید. وقتی درباره امنیت حرف می زنم باید به اطلاعاتی که دریافت می کنم استناد کنم.
وی افزود: گروه داعش هم برای ایران که در سوریه و عراق منافعی را دارد، یک تعریف دارد و برای آمریکا تعریف دیگری دارد بنابراین اگر شعار گل درشتی در این سریال هست ممکن است مربوط به من نباشد و بعد اضافه شده باشد که در نهایت در راستای دکترین نظام است.
خسرو شهراز بازیگر نقش بازجو در این سریال نیز در سخنانی گفت: من هر اثری را که برای نقش آفرینی می پذیرم صادقانه می پذیرم و صادقانه درباره آن حرف می زنم. این اولین بار بود که  چنین برخوردهایی را نسبت به نقش خود شاهد بودم. این اثر از جمله آثار ارزشمندی بود که سال ها آن را فراموش نخواهم نکرد. این سریال شهامتی را به من درس داد و واقعیت هایی را مطرح کرد که مردم دوست داشتند با آن روبرو شوند.

تهیه کننده گاندو در ادامه از دیگر بازیگران این سریال خواست که درباره نقش خود صحبت کنند.

پندار اکبری از بازیگران جوان این سریال گفت: این تجربه دلچسبی بود و اولین بار وقتی سریال تمام شد، دلم برای آدم های آن تنگ شد.

مجید نوروزی هم گفت: در یکی از نظراتی که در روزهای اخیر دریافت کرده ام و به آن پاسخ دادم، به من عنوان سلبریتی امنیتی اطلاق کرده بودند که به او پاسخ دادم من نه سلبریتی هستم و نه امنیتی. من یک بازیگرم و سعی دارم کارم را درست انجام دهم و اهل سیاست هم نیستم.
علی افشار از دیگر بازیگران این سریال هم در سخنانی بیان کرد: من هم از این انتقادها زیاد شنیده ام ولی یادمان نرود که در این سریال با پرداختن به پرونده جیسون رضاییان خواستیم از زحمات کسانی که بدون هیچ دیدگاه سیاسی در جهت حفظ امنیت کشورمان تلاش می کنند، قدردانی کنیم.
کمند امیرسلیمانی از دیگر بازیگران این سریال هم به موضوع دستمزدها اشاره و اظهار کرد: من حضور کوتاهی در این سریال داشتم که از حضورم در کنار اعضای این گروه خوشحالم و خواستم از مجری طرح این سریال که به موقع دستمزدهای بازیگران را پرداخت کردند، تشکر کنم. این تنها پروژه ای بود که به موقع دستمزدها را پرداخت کرد و  امیدوارم که مسئولان شبکه ۳ درباره سریال های دیگر هم با همین نگاه رفتار کنند و دستمزدهای بازیگران در سریال های دیگر این شبکه نیز پرداخت شود.
آزیتا ترکاشوند نیز با تاکید بر این که از حضور در این سریال پشیمان نیست، یادآور شد: من هر کاری را که بازی می کنم به آن ایمان دارم و فکر می کنم در این زمان و این مقطع این درست ترین تصمیمی است که گرفته ام و از حضورم در این سریال خوشحالم.
مجتبی امینی تهیه کننده گاندو در پاسخ به سوالی درباره حذف برخی از دیالوگ های سریال با فشار دولت بیان کرد: بسیاری از دیالوگ ها سر میز مونتاژ حذف شد و البته برخی نکات تدوین در حذف این دیالوگ ها هم از دست ما در رفت و برای همین هم گاهی مخاطب متوجه حذف این دیالوگ ها شد.
قادری نویسنده «گاندو» درباره نامگذاری این سریال و اشاره آن به ماموران امنیتی ایران توضیح داد: من معتقدم که یک قصه باید خودش اسم خودش را صدا کند بنابراین من برای اسم آن فکر نمی کنم. گاندو از دید من یک تمساح ۲ متری با عرض ۵۰ سانتی بود که در تخیل خودم به آن اشاره داشتم ولی وقتی با تمساح اصلی روبرو شدم از متخصصان آن شنیدم که این تمساح قابلیت نگهداری ندارد و با ضربه دم خود می تواند همه چیز را از بین ببرد پس غافلگیر شدم. اسم گاندو قرار بود که یک تمساح گردن کلفت باشد که توان خوردن یک انسان را دارد ولی در نهایت مجبور شدیم برخی اتفاقات را بر اساس سایز تمساح قصه تغییر دهیم که تاکنون تجربه چنین کاری را نداشتم.
وی افزود: تمساح یک صبوری شگفت انگیزی برای شکار دارد و کاملا هوشیار است ولی وقتی شکار کند دیگر کار تمام است و من به این ویژگی تمساح اشاره داشتم.
نیلوفر شهیدی هم در بخش دیگری از این نشست درباره بازخوردهایی که دریافت کرده است و او را آدم مزدور و خائن تصور کرده اند، سخن گفت و افزود: یا من نقش خودم را خوب بازی کردم یا  این نقش چنین ویژگی را داشت که برخی تصور کردند من خائن هستم. من از کسانی بودم که بیشترین حذفیات را در دیالوگ هایم اعمال کردند.
حامد محسن پور تدوینگر این سریال نیز گفت: «گاندو» یک سریال استراتژیک است که باید شعار و کلیشه های خاص خود را داشته باشد چون ساخته می شود که به بهترین شکل شعار خودش را بدهد و ما به هدف خودمان در این سریال رسیدیم و توانستیم کاری کنیم که مخاطبان ما در خارج از ایران مجبور شوند صفحه خود را مسدود کنند. ما ۹ ماه در محل کارمان مثل سربازخانه کار کردیم و باید این کار جواب می داد که جواب داد.
مصطفی سلطانی مجری طرح این سریال نیز گفت: قرار بود که این سریال در چهار کشور کار شود ولی به دلیل شرایط ارزی و ریالی ناچار شدیم آن را به دو کشور ترکیه و چین کاهش دهیم. ما ۷ ماه در ایران، ۲۸ روز در ترکیه و ۲۰ روز در چین فیلمبرداری داشتیم و در نهایت این سریال با هزینه بسیار کمتر از سایر پروژه ها به اتمام رسید.
آرش قادری در پایان این نشست درباره موضوع گلستان سعدی و شائبه هایی که در این زمینه ایجاد شده بود، پاسخ داد: من بیش از آن که سعدی را دوست داشته باشم، او را می پرستم و در همه سریال هایی که نوشته ام به این موضوع اشاره کرده ام که هر گاه سعدی را بخوانی آدم موفقی خواهی بود و نمی دانم کجای این موضوع منفی است.
فاطمه حامدی خواه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است