شروط حذف پروانه ساخت برای موسسات فیلمسازی/ سینما محتاط‌تر می‌شود؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۸

شروط حذف پروانه ساخت برای موسسات فیلمسازی/ سینما محتاط‌تر می‌شود؟

برای نخستین بار تشریفات شورای پروانه ساخت برای برخی از دفاتر تولید حذف می‌شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، بر اساس ماده ۱۰ پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی که به تازگی از سوی سازمان سینمایی منتشر شده است، دسته‌ای از مؤسسات فیلمسازی که در رده یک قرار گرفته‌اند بلافاصله پس از ارائه درخواست و تکمیل مدارک یک فیلمنامه، پروانه ساخت دریافت می‌کنند و نیازی به بررسی درخواست آنها در شورای پروانه ساخت نیست.

توانایی تولید سالانه ۲۰ فیلم شامل ۵ فیلم سینمایی، سابقه تولید ۲۰ و مالکیت حداقل ۱۵ فیلم سینمایی و معدل جذب مخاطب بیش از متوسط مخاطب سالانه برخی از مهمترین شرایط ذکرشده برای این مؤسسات در نظام‌نامه تهیه‌کنندگی است.

این برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران است که گروهی از فیلمسازان بدون انتظار برای تشریفات شورای پروانه ساخت، امکان دریافت پروانه ساخت را پیدا می‌کنند. این اقدام تازه را می‌توان گامی به سوی حذف تدریجی پروانه ساخت و مسئولیت‌پذیری بیشتر دفاتر تولید و صاحبان آن دانست؛ امری که البته ممکن است به رونق برخی از دفاتر و از رونق افتادن برخی دیگر دانست زیرا طبیعتا فیلمسازان ترجیح می دهند با عبور از سد شورای پروانه ساخت فیلم خود را بسازند. البته این مساله همانقدر هم می تواند این دفاتر را محتاط تر کرده و به نوعی می شود گفت بخشی از نقش ممیزی از سازمان سینمایی به دفاتر تولید منتقل خواهد شد.

در حال حاضر حوزه هنری، پویا فیلم، هدایت فیلم و فیلمیران از موسساتی هستند که از شانس بیشتری برای استفاده از این بند برخوردارند.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است