کارگردان «تام و جری» و «ملوان زبل» درگذشت/ دلیل مرگ مشخص نیست

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از هالیوودریپورتر، جین دیتچ تصویرگر، انیمیاتور، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی- چکی در گذشت. او در هنگام مرگ 95 سال سن داشت.

پیتر هیمل ناشر اهل چک ‌آثار او در گفتگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت دیتچ به طور غیرمنتظره در یکی از شب‌های سه‌شنبه تا جمعه هفته گذشته در خانه خود در محله لیتل‌کوارتر شهر پراگ از دنیا رفته است. اطلاعات بیشتری از نحوه مرگ او در دست نیست.

انیمیشن چکسلواکی- آمریکایی «مون‌رو – Munro» به کارگردانی جین دیتچ در سال 1960 موفق به کسب جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه سال شد. او همچنین در سال 1964 و برای انیمیشن‌های «Nudnik» و «چگونه از دوستی پرهیز کنیم» به طور همزمان 2 بار نامزد دریافت این جایزه شد.

این فیلمساز کهنه‌کار پیش از این مجموعه تلویزیونی کارتونی «تامِ فوق‌العاده» را ساخته بود و تهیه‌کنندگی مشترک انیمیشن «درخت خانواده سیدنی» را برعهده داشت که این انیمیشن آخری در سال 1958 نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

دیتچ در طول سال‌های فعالیت خود در پشت پرده آهنین و تسلط کمونیسم بر شرق اروپا، کارگردانی 13 قسمت از کارتون معروف «تام و جری» و برخی از اپیزودهای «ملوان زبل» را انجام داد.

پیتر دیتچ در 8 آگوست سال 1924 در شیکاگوی آمریکا متولد شد. او در 1959 به قصد سفری 10 روزه به پراگ رفت که در عشق همسر آینده خود یعنی زدنکا گرفتار شد و برای همیشه در پایتخت چکسلاواکی آن زمان سکنی گزید.

او زندگی در کشور چکسلواکی کمونیست و بعدا جمهوری چک بعد از انقلاب مخملین سال 1989 را در کتاب خاطرات خود با نام «عشق پراگ – Love of Prague»، به تصویر کشیده است.

دیتچ در سال 2004 به خاطر یک عمر فعالیت هنری در دنیای انیمیشن، مفتخر به دریافت جایزه «وینزر مک‌کی» در جشنواره معتبر «آنی – Annie» شد.

اشکان مزیدی

انتهای پیام/