برقراری عدالت آموزشی بزرگترین دستاورد ماست/ مدرسه تلویزیونی استمرار می‌یابد | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۸
مدیر شبکه آموزش در گفتگو با صبا:

برقراری عدالت آموزشی بزرگترین دستاورد ماست/ مدرسه تلویزیونی استمرار می‌یابد

مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش از صفر تا صد راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی ایران و استمرار آن تا پایان سال 99 سخن گفت.

مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی ایران توضیح داد: بحث تعطیلات اضطراری در کشور ما یک بحث فراگیر بوده است و همیشه این سوال مطرح می‌شد که در تعطیلات اضطراری مانند آلودگی هوا دانش‌آموزانی که از درس‌ها مدت طولانی عقب می‌مانند، چه کاری باید انجام بدهند؟ خیلی از کشورها هم با این مشکلات آشنا هستند. شورای اندیشه‌ورزی شبکه آموزش در دی و بهمن سال ۹۸ جلسات مختلفی برگزار و پیشنهاد مدرسه تلویزیونی ایران را بررسی کرد تا بتواند نقش موثرتری در تعطیلات ایفا و کلاس‌های تلویزیونی آموزش دروس تحصیلی را راه اندازی کند.

آغاز مدرسه تلویزیونی با ۱۲ کلاس از ۱۰ اسفندماه

وی ادامه داد: اسفند ۹۸ بود که با بیماری کرونا مواجه شدیم و مدارس از سوم اسفند به صورت متناوب تعطیل و از ۱۰ اسفند عملا تعطیلات فراگیر را شاهد بودیم. رییس سازمان صداوسیما که طرح مدرسه تلویزیونی را در شورای اندیشه ورزی را ارایه کرده بود بلافاصله در شورای معاونان دستور آغاز مدرسه را روز سه‌شنبه ۶ اسفندماه صادر کرد. ما بلافاصله از روز چهارشنبه تا روز جمعه ۷ تا ۹ اسفند جلسات متعدد کاری را برگزار کردیم و گفتگوهای متعددی را با وزیر آموزش و پرورش، معاونان امور متوسطه، معاونان ابتدایی، مدیران کل برنامه‌ریزی درسی، مدیران کل مربوطه داشتیم. طبیعتا با تفکر و تامل شورای اندیشه‌ورزی و شکل‌گیری یک حرکت جهادی روز شنبه ۱۰ اسفندماه مدرسه تلویزیونی به صورت زنده با ۱۲ کلاس آموزش دروس تحصیلی اولیه روی آنتن رفت.

مدیر شبکه آموزش بیان کرد: روز شنبه و یکشنبه ۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۲ کلاس در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم در رشته‌های مختلف روی آنتن رفت و فاز اول تمام شد. آغاز فاز دوم از روز دوشنبه ۱۲ اسفند بود که تعداد کلاس‌های روزانه از ۱۲ به ۱۶ افزایش یافت. ۲۴ کلاس مدرسه تلویزیونی در دو روز اول تبدیل به ۹۰ کلاس تا روز جمعه ۱۶ اسفندماه شد و از ۱۷ اسفندماه وارد فاز سوم این طرح شدیم و به این نتیجه رسیدیم که باید در این فاز کار را گسترش دهیم و از شبکه چهار خواهش کردیم در این طرح به ما کمک کند.

برگزاری ۱۱۰۰ کلاس درسی تا ۱۵ فروردین

احمدی افزادی افزود: از روز شنبه ۱۷ اسفندماه شبکه آموزش با ۲۴ کلاس درس کار خود را ادامه داد و شبکه چهار با ۱۰ تا ۱۲ کلاس روزانه به این مجموعه پیوست. شبکه قرآن نیز آموزش برخی از دروس مربوط به قرآن و هدیه‌های آسمانی را در این طرح متولی شد. این اتفاق تا پایان سال ۹۸ با قدرت ادامه پیدا کرد و از اول فروردین ۹۹ نیز بدون هیچ تعطیلی به صورت زنده و البته همراه با برنامه‌های تولیدی تا ۱۵ فروردین کلاس‌ها را ادامه دادیم. یعنی به عبارتی از ۱۰ اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹ نزدیک به ۱۱۱۰ کلاس درسی در شبکه آموزش؛ چهار و قرآن برگزار شد و این مرحله اول عملیات اجرای مدرسه تلویزیونی بود.

وی با بیان اینکه که در کنار استفاده مستقیم، فضای مجازی را هم به خدمت گرفته شد، گفت: از شبکه اینترنت، نرم افزارهایی مانند تلوبیون، سایت شبکه آموزش و کانال های دیگر کلاس‌های مدرسه تلویزیونی بارگذاری می‌شد و دانش‌آموزان از آن استفاده می‌کردند. طبق آمار تا ۱۵ فروردین ماه به صورت ۲۰ میلیون دانلود مستقیم کلاس‌های مدرسه تلویزیونی از پایگاه‌های رسمی ما شکل گرفت. البته این آمار مربوط به دانلود مستقیم است و اگر بخواهیم آمار دیگر را اضافه کنیم قطعا بیشتر می‌شود که قابل توجه است.

آغاز مرحله دوم مدرسه تلویزیونی از ۱۶ فروردین

مدیر شبکه آموزش درباره مرحله دوم طرح مدرسه تلویزیونی اظهار کرد: مرحله بعدی از ۱۶ فروردین ۹۹ شکل گرفت که تا پنجم اردیبهشت ماه و پیش از ماه رمضان ادامه دارد و بیش از ۸۰۰ کلاس درس در همه رشته‌ها، مقاطع و شبکه‌های آموزش، چهار و قرآن ارایه خواهیم داد. طبق برنامه ریزی انجام شده و با توجه به وضعیت خاص ماه رمضان کلاس‌ها تا ۴ خرداد ماه ادامه و استمرار خواهد داشت. از آنجا که احتمال دارد سال تحصیلی استمرار پیدا کند و تعطیلات ادامه داشته باشد برای فصل تابستان نیز برنامه‌های مفصل و مجزایی را خواهیم داشت که تا پایان این فصل ادامه دارد.

احمدی افزادی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی مدرسه تلویزیونی به تابستان ختم نمی‌شود، تصریح کرد: تا پایان سال ۹۹ برنامه‌ریزی عملیاتی صورت گرفته و پیش بینی شده است تا پایان سال ۹۹ نزدیک به ۸۹۰۰ کلاس مدرسه تلویزیونی به صورت آموزش مستقیم و برخط برای همه مقاطع داشته باشیم. این برنامه تقدیم به معاونت سیما و رییس سازمان شده است که با دورخیز مناسب به این سمت می‌رویم.

مدرسه تلویزیونی ابتکاری راهبردی برای ورود به عصر جدید آموزش‌های رسانه‌ای 

وی تاکید کرد: نکته قابل توجه و تامل این است که مدرسه تلویزیونی ایران ابتکاری راهبردی صداوسیما برای ورود به عصر جدید آموزش‌های رسانه‌ای است و این اتفاقی که رخ داد به قدرت حرکت آموزش‌های رسانه ای که با یک شتاب بیشتری کار خود را انجام بدهد، کمک می‌کند. یعنی امروز دیگر با این حرکتی که صداوسیما انجام داد برگشت به عقب را برای فضای آموزش‌های رسمی ما نمی‌توان متصور شد. ما وارد دوره‌ای شدیم که نقش جدی رسانه‌ها به ویژه صداوسیما و آموزش‌های فراگیر در حوزه رسانه‌ای را برای دانش آموزان بیشتر یادآور می‌شود و به توسعه آموزشی کشور کمک می‌کند.

مدیر شبکه آموزش درباره چگونگی برنامه‌ریزی برای تدریس درس‌های مقاطع مختلف عنوان کرد: در جلسات اولی که بین ۶ تا ۱۰ اسفند به صورت متمرکز میان کارشناسان آموزش و پرورش و کارشناسان شبکه شکل گرفت که مستمرا تا امروز ادامه دارد جمع بندی این شد که مدارس کشور تا حدود ۷۵ درصد سرفصل های درسی را تدریس کرده‌اند. بنابراین ما باید به صورت حد وسط کار می‌کردیم چراکه طبیعتا برخی مدارس جلوتر از ۷۵ درصد و برخی عقب‌تر کار کرده بودند. بنابراین تصمیم کارشناسی بر این شد که درس‌ها از جایی شروع شود که میانگین پیشرفت تحصیلی در کشور آن را نشان می‌دهد و معلمان و دبیران بر همین اساس کار خود را آغاز کردند.

کلاس‌های آموزشی برای دبیران برگزار کردیم

احمدی افزادی تاکید کرد: جا دارد از دبیران و معلمانی که جهادگونه و در این بحران کرونا تدریس را برعهده گرفته و در این برنامه‌ها شرکت کرده و می‌کنند، قدردانی کرد. در هر برنامه بیش از ۱۰۰ نفر از همکاران ما درگیر مدرسه تلویزیونی بودند تا معلمان بتوانند بحث‌های خود را در همه شبکه‌ها ارایه کنند.

وی درباره نحوه انتخاب دبیران نیز گفت: با استفاده از نظر کارشناسی و تشخیصی معاونت ابتدایی آموزش و پرورش متکلف انتخاب دبیران این مقطع و معاونت متوسطه آموزش و پرورش نیز انتخاب دبیران این مقاطع را در رشته‌های مختلف برعهده داشتند. همچنین برای انجام این کار با توجه به شرایط کشور و بحران کرونا از اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران کمک گرفته شد و انتخاب دبیران محترم در مناطق مختلف تهران با یک پایش انجام شد که از بین آن‌ها دبیرانی که توانمندی‌های کافی در همه زمینه‌ها و ارایه درس به صورت زنده روی آنتن تلویزیون داشتند، انتخاب شدند. کلاس‌های آموزشی برای این دبیران نیز در زمان کم گذاشته شد که بدانند چگونه در مقابل آنتن و جلوی چشم میلیون‌ها دانش آموز کار خود را ارایه کنند.

بزرگترین دستاورد مدرسه تلویزیونی برقراری عدالت و فرصت‌های برابر آموزشی است

مدیر شبکه آموزش با اشاره به اینکه دانش آموز باید متوجه باشد آن چیزی که برایش مهم است کتاب درسی است، اظهار کرد: سال هاست کتاب‌های کمک آموزشی فراوانی در زمان‌های مختلف توزیع و تدریس می‌شود که محاسن خاص خود را دارد اما یکی از معایب آن این بوده است که دانش آموزان کتاب‌های درسی را فراموش کرده‌اند و بیشتر کتاب‌های کمک درسی‌ مطالعه می‌کنند در حالی که بنا بر سند تحول آموزش و پرورش و کنکور این آزمون از کتاب درسی کمک می‌گیرد. ما تلاش می‌کنیم دانش آموز را با کتاب درسی خودش مانوس کنیم یعنی کتاب درسی که مستند رسمی آموزش و پرورش است و همه مسایل و سوالات کنکور از کتاب درسی می آید نه کتاب‌های کمک آموزشی.

احمدی افزادی ادامه داد: نکته دیگر آنکه یک بحث جدی در سطح کشور و بحث آموزش با نام عدالت آموزشی و فرصت‌های برابر آموزشی مطرح است. شما زمانی که به کتاب درسی رجوع می‌کنید عدالت آموزشی در کشور مستقر می شود. برخی از مدارس شهر تهران و دیگر شهرها امکان استفاده از منابع کمک کمک آموزشی را دارند اما آیا در مناطق دورافتاده در شهرها و روستاها و در مناطق دیگر کشور این امکانات فراهم است؟ به نظر ما آن چیزی که مهم است کتاب درسی است و مدرسه تلویزیونی بزرگترین دستاوردش برقراری عدالت آموزشی و فرصت های برابر آموزشی است که از طریق کتاب‌های کمک آموزشی و فضای مجازی قابل بیان نیست.

توجه ویژه به مقطع پیش‌دانشگاهی

وی تاکید کرد: از طریق فضای مجازی نیز عدالت آموزشی نمی‌تواند به صورت کاملا مستقر باشد. چرا که همه مردم دسترسی به این فضا ندارد. شبکه آموزش با پوشش ۹۸ درصد در سطح کشور می تواند مطمئن باشد عدالت آموزشی در حد ۹۸ درصد پیاده می‌شود و این در کشور ما یک حرکت بی بدیل است. مدرسه تلویزیونی ایران به مقطع پیش دانشگاهی نیز توجه ویژه‌ای داشته است و دو کلاس ویژه علاوه بر کلاس‌های دیگر برای این مقطع طراحی شده است که فرصت بیشتری برای یادگیری داشته باشند.

دانش‌آموزان ارتباط خوب و وسیعی با کلاس‌ها برقرار کرده اند

مدیر شبکه آموزش در ادامه با بیان اینکه شبکه آموزش و شبکه چهار کلاس‌های درس را به صورت کامل پوشش می‌دهند، گفت: ۳۶ کلاس روزانه برای مقاطع مختلف به نظر نمی‌رسد کمبودی داشته باشد ضمن آنکه در مدارس نیز دانش آموزان هر روز همه درس‌ها را نمی‌خوانند. این تقسیم و بودجه بندی متناسب با بودجه بندی آموزش و پرورش را خود کارشناسان ارایه کرده‌اند و فکر می‌کنم که امروز به یک مرحله اطمینان بخشی از پوشش تلویزیونی رسیده‌ایم. ضمن اینکه گزارش‌های ما نشان می‌دهد در سراسر کشور از نقاط صفر مرزی تا شهرهای پر جمعیت دانش‌آموزان ارتباط خوب و وسیعی با کلاس‌ها برقرار کرده اند و امیدوارم این کار ادامه دار باشد.

احمدی افزادی ادامه داد: بودجه‌بندی مفصلی را با کار کارشناسی مفصلی که با معاونت متوسطه و ابتدایی انجام شده در نظر گرفته ایم. برنامه‌ریزی ما مقطعی نیست و طبق صحبتی که با وزیر آموزش و پرورش و معاونان وزارتخانه شده است برنامه‌ریزی منظم و مستمری را با توجه به زمان‌های مختلف و اوضاع متفاوت داریم. شاید تعداد کلاس‌ها کمتر یا بیشتر بشود. به هر حال امیدواریم که کرونا زودتر از کشور ما رخت بربندد و سلامتی و اوضاع عادی برگردد اما زمانی که اوضاع به حالت عادی بازگردد این مدل جدیدی که رسانه ملی مبتکر آن بوده است استمرار پیدا می‌کند.

بخش پرسش و پاسخ نرم افزار «هفت» راه‌اندازی می‌شود

وی در پایان درباره نرم افزار «هفت» و ویژگی‌های آن بیان کرد: با توجه به محدودیت‌های اولیه که در دسترسی دانش آموزان به دانلود کلاس‌ها بود شبکه آموزش بلافاصله اقدام به ایجاد یک نرم‌افزار کرد که این نرم افزار در واقع بتواند به عنوان مکمل در کنار تلوبیون، سایت شبکه هفت، نرم افزار سروش و… قرار بگیرد و  و دانش آموزان از آن استفاده کنند. بخش‌های مختلفی هم در آن مانند بخش مهارتی، زبان فارسی، کلاس آموزشی و سرگرمی و بازی دیده شده است. نرم افزار هفت در حال حاضر نسخه اولیه‌اش ارایه شده که امیدواریم بتوانیم در یک نظام مرتب و قابل اطمینان بخش پرسش و پاسخ آن را نیز راه‌اندازی کنیم و این بخش در دست نهایی شدن و راه‌اندازی است.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است