فیلم های جشنواره «هات داکس» معرفی شدند/ حضور دو نماینده از ایران | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۲
با وجود تعویق فستیوال؛

فیلم های جشنواره «هات داکس» معرفی شدند/ حضور دو نماینده از ایران

دو مستند «چشم ‌ها و دست ‌ها» و «زنان آفتاب: یک گاهنگاری درباره دیدن» به عنوان نماینده سینمای ایران در میان مستندهای بخش مسابقه جشنواره «هات داکس» قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از ورایتی، جشنواره بین‌ المللی فیلم مستند «هات داکس» که پیش از این به تعویق افتاده بود، از ترکیب ۲۲۶ فیلم مستند خود در بخش مسابقه رونمایی کرد. با این حال هنوز برای برگزاری این جشنواره تاریخی تعیین نشده است.

بیست و ششمین دوره جشنواره «هات داکس» پیش از این قرار بود بین روزهای ۳۰ آوریل تا ۱۰ می (۵ تا ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹) در شهر تورنتو کانادا برگزار شود که البته این رویداد در روز ۱۳ ماه مارس به دلیل بیماری همه‌گیر ویروس کرونا به تعویق افتاد.

حالا طبق اعلام برگزارکنندگان جشنواره دو مستند «چشم ‌ها و دست ‌ها» ساخته پناه‌برخدا رضایی و «زنان آفتاب: یک گاهنگاری درباره دیدن» به کارگردانی حامد ذوالفقاری از سینمای ایران در میان مستند های بخش مسابقه حضور دارند.

در رویداد «هات داکس» امسال ۳۰۶۸ فیلم که ۲۲۶ تای آن فیلم مستند بلند هستند از ۶۸ کشور دنیا در ۱۸ بخش حضور دارند. در فستیوال امسال زنان ۵۱ درصد فیلمها را کارگردانی کرده اند.

در فیلم «زنان آفتاب: یک گاهنگاری درباره دیدن» ۶ زن خانه‌دار در روستای کویری شفیع‌آباد در شهداد کرمان، بعد از گذراندن دوره آموزش‌های اولیه فیلمسازی توسط کارگردان فیلم و گروهی از تسهیلگران اجتماعی، برای مشارکت در حل مشکلات روستا و ارتقای نقش زنان در جامعه، شروع به تولید و نمایش فیلم‌های کوتاه از فعالیت های خود در حسینیه روستا می‌کنند. فعالیت هایی که همزمان با مخالفت گروههای سنتی در روستا، سرآغاز تغییراتی در نگاه و باور این زنان به خود و توانمندی های آنها می شود.

این فیلم روایتی  است درهم آمیخته از دید کارگردان و گروه ویدئو مشارکتی زنان آفتاب (گوجینو) از فرآیند تغییراتی در ساختارهای تصمیم گیری سنتی و مرد سالار جامعه که با حضور فعال آنها به نفع این زنان شکل می گیرد و باعث پیوستن زنان دیگر درتمام منطقه تکاب در شهداد کرمان به ایشان و تشکل محلی آنها می شود.

این فیلم مستند به کارگردانی حامد ذوالفقاری و تهیه کنندگی مشترک با نینا امین زاده که مدیریت این پروژه را نیز برعهده داشته و همینطور تولید مشترک کشورهای ایران و فرانسه است. شبکه تلویزیونی Arte  فرانسه که سرمایه­گذار بخش پس از تولید فیلم است این فیلم را دربخش La Lucarne که به نمایش سالانه تنها ۸ فیلم مستند بلند تجربه گرا از کارگردانانی صاحب سبک از سراسر جهان اختصاص دارد به نمایش در خواهد آورد.

«زنان آفتاب: یک گاه­نگاری در باره دیدن» پیش از این در بخش های منتخب فیلم های مستند در حال ساخت درجشنواره های تسالونیکی یونان، بوسان کره جنوبی و همینطور بخش داک کرنر جشنواره کن فرانسه ارائه شده و جوایزی را به خود اختصاص داده است.

مستند ۸۷ دقیقه ای «زنان آفتاب: یک گاهنگاری درباره دیدن»

مستند ۵۲ دقیقه ای «چشم ها و دست ها»

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است