چرا سینمای ایران باید «اکران آنلاین» را جدی بگیرد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۴
یادداشت مهمان؛

چرا سینمای ایران باید «اکران آنلاین» را جدی بگیرد؟

محمد محمودی منتقد، در یادداشتی به موضوع اکران فیلم‌های سینمایی به صورت آنلاین و زوایای متفاوت آن پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری صبا، محمد محمودی منتقد در یادداشتی به موضوع اکران فیلم‌های سینمایی به صورت آنلاین پرداخته است که در تمام دنیا  رواج دارد و در حال حاضر در ایران نیز این اکران‌های آنلاین با فیلم سینمایی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا آغاز شده است.

متن این یادداشت بدین شرح است:

«خبر پخش آنلاین فیلم سینمایی «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا مهمترین اتفاق سینمایی چند روز گذشته سینمای ایران بوده است که نقد و نظرهای بسیاری در خصوص آن صورت گرفته است. اتفاقی که با وجود تازه بودن در سینمای ایران اما در دنیای امروز کاملا مرسوم است؛ آن هم نه برای فیلم‌هایی با ارزش سینمایی پایین بلکه بخشی از مهمترین فیلم‌های سینمای جهان حالا از طریق سینمای آنلاین در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

«روما» که جزو فیلم های برتر نودویکمین دوره جایزه آکادمی اسکار بود و توانست در چند رشته این جایزه را به خود اختصاص دهد از همین طریق عرضه شد و همچنین آخرین فیلم مارتین اسکورسیزی یعنی «مرد ایرلندی» نیز به همین شکل به بازار آمد.

«مرد ایرلندی» که با نگاه منتقدان یکی از شاهکارهای سینمایی بود و سال گذشته در جشنواره های مختلف هم مورد توجه قرار گرفت، از طریق سینما آنلاین عرضه شد تا آنجا که خود اسکورسیزی نسبت به نحوه تماشای این فیلم یک تذکراتی به مخاطبان داد. اسکورسیزی هنگام انتشار آنلاین آخرین فیلمش «مرد ایرلندی» روی نتفلیکس با پیتر تراورس، منتقد سینمایی مجله رولینگ استونز صحبت کرده بود، گفت: «پیشنهادم این است که اگر می‌خواهید یکی از فیلم‌های من یا اغلب فیلم‌های دیگر را ببینید- خواهش می‌کنم، خواهش می‌کنم آنها را روی تلفن نبینید. البته دیدن روی آی‌پد، یک آی‌پد بزرگ شاید بد نباشد.» این واکنش اسکورسیزی بخاطر حجم فراگیری سینما آنلاین است که بعضی حالا فیلم‌ها را نه فقط از تلفن‌های همراه که حتی از طریق ساعت های هوشمندشان تماشا می‌کنند! حتی با چشم‌پوشی از این آثار مهم، عرضه دیگر آثار سینمایی که به سادگی در سینمای آنلاین اتفاق می افتد به خوبی نشان‌دهنده گردش مالی اقتصادی سود ده این چرخه است.

این عرصه اما در ایران دچار چند ابهام است. برخی معتقدند وقتی VOD ها هستند و فیلم های متعدد از طریق آنها با اشتراک در اختیارشان قرار می‌گیرد چرا باید برای دیدن یک فیلم بصورت آنلاین هزینه بدهند؟ آنها اما به این دقت ندارند که سینمای آنلاین فیلم هایی را در اختیارشان می گذارد که حتی هنوز روی پرده سینما نرفته‌اند و قطعا جذابیت‌ تماشای این فیلم با اثری که پیش از این ماه‌ها در سینماها روی پرده بوده و حالا با یک فاصله زمانی در حال اکران است، قابل مقایسه نیست!

ابهام دیگر اما این است که آیا تماشای فیلم‌های سینمایی روی پرده با تلویزیون یکسان است؟ طبیعی است که اینطور نیست، اما هزینه آنها هم یکسان نیست! در سینمای آنلاین بلیت یک خانواده کمتر از بلیت یک نفر برای رفتن به سینما است و طبیعی است که اعجاز پرده سینما نصیب شان نمی‌شود؛ اما از منظر اقتصادی آن هم در این اوضاع سخت اقتصادی کشور، تجربه‌ای سهل‌تر و در دسترس‌تر برای خانواده‌هاست. از این نظر تصمیم «خروج» برای پیشگام شدن در این مسیر تازه را باید اتفاقی مهم دانست که زمینه دسترسی راحت‌تر خانواده‌ها به یک اثر ارزشمند را فراهم کرده است.

اما گفتن این نکته نیز ضروری است که سینمای آنلاین اگر چرخه درستی داشته باشد، با استقبال تهیه کنندگان مواجه می‌شود؛ چرا که تهیه کنندگانی که در گیشه یک سوم از فروش فیلم‌شان نصیب‌شان می شود و از طریق سینمای آنلاین درصد بیشتری را کسب می کنند. این مسئله را می توان در واکنش سینماداران نیز مشاهده کنید. چنانچه اولین مخالفت با سینما آنلاین را سینماداران داشته اند. سینمادارانی که بیشترین سهم را از گیشه فیلم‌ها برداشت می کنند.

حالا اما فارغ از دو مسئله‌ای که پیش از این به آن اشاره شد، یک نکته است که ضرورت سینمای آنلاین را در ایران نشان می دهد و آن ترافیک اکران سینمایی است. واقعیت آن است که سینمای ایران هر سال با تعداد زیادی فیلم روبروست که مازاد بر توانایی چرخه اکران کشور تولید می‌شوند و همین موضوع ترافیک سنگینی را در مسیر اکران آثار سینمایی ایجاد می‌کند. ترافیکی که باعث می‌شود گاهی اوقات پیام اصلی آن آثار از دست برود. این ترافیک و انباشت آثار سینمایی هر سال نیز با توجه به روند رو به رشد تولید آثار، بیشتر هم می‌شود و برای مثال تا همان زمان که چرخه سینمایی کشور فعال بود، آثاری وجود داشتند که در جشنواره‌های فجر دو یا سه سال پیش به نمایش درآمده بودند اما هنوز فرصت اکران عمومی پیدا نکرده بودند. این مسئله باعث ایجاد ناعدالتی‌هایی در سیستم اکران عمومی نیز شده است و همین مسئله بوده که بحث «سینمای سیار» را جدی کرد.

حالا اما سینمای آنلاین می تواند حجم ترافیک اکران را کم کند و دسترسی به فیلم های روز کشور را برای همه در سراسر کشور فراهم کند. اتفاقی که پیشقدم شدن فیلم مهمی همچون «خروج» که قطعا در صورت اکران سینمایی از شانس بالایی برای رسیدن به فروش قابل قبول برخوردار بود، نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالایی است که در اکران آنلاین وجود دارد. طرحی که در صورت اجرای درست می‌تواند علاوه بر کم کردن ترافیک اکران آثار سینمایی و کمک کردن به چرخ نحیف اکران در کشور، برخی از ناعدالتی‌های سیستم توزیع آثار سینمایی را هم کم کند و زمینه‌های ارتباط گسترده‌تر فیلمسازان با مخاطبان را فراهم کند.

محمد محمودی»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است