ارتباط اینترنتی نویسندگان با اعضای آفرینش‌های ادبی کانون | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۴

ارتباط اینترنتی نویسندگان با اعضای آفرینش‌های ادبی کانون

بخش مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی کانون با همراهی برخی از نویسندگان، ارتباط خود را با اعضا از مسیر پست الکترونیکی حفظ می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بخش مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی کانون در روزهای قرنطینه خانگی ناشی از شیوع بیماری کرونا با همراهی برخی از نویسندگان نام‌آشنا همچنان ارتباط خود را با اعضای کودک و نوجوانش از مسیر فضاهای اینترنتی و پست الکترونیکی حفظ می‌کند.

بخش مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی، پیشینه‌ای به قدمت عمر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارد بخشی که ابتدا با نام «مرکز بررسی آثار» شکل گرفت و در حال حاضر از طریق آن بیش از ۶ هزار عضو کودک و نوجوان در سراسر کشور آموزش‌های تخصصی در زمینه‌ نوشتن خلاق، شعر و داستان را به‌وسیله نامه‌نگاری از مربیان خود دریافت می‌کنند.

بیشتر اعضای این بخش را کودکان و نوجوانان مناطق محروم و روستایی – که به مراکز فرهنگی هنری ثابت و سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دسترسی ندارند – تشکیل می‌دهند.

کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به نوشتن شعر یا داستان در هر جای کشور که امکان حضور در کارگاه‌های ادبی مراکز ثابت و سیار کانون را ندارند همواره آثار خود را از طریق نامه به مرکز آفرینش‌های ادبی استان خود ارسال می‌کنند که در شرایط جدید به‌ وجود آمده ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا و لزوم در خانه‌ ماندن مردم، این نامه‌ها از طریق پست الکترونیکی نیز در اختیار این مجموعه باسابقه قرار می‌گیرد.

در همین حال و در ابتکاری جدید برخی از نویسندگان شاخص کشور- که دارای کتاب‌هایی با مضمون نامه و نامه‌نگاری یا روایت‌های نامه‌نگارانه هستند – با ضبط فیلم‌هایی از خود، بخش‌هایی از این آثارشان را می‌خوانند و به اعضای مکاتبه‌ای کانون معرفی می‌کنند.

در نخستین گام، محمدرضا یوسفی نویسنده و پژوهش‌گر نام‌آشنای حوزه کتاب و رمان‌های کودک و نوجوان از این طریق، یکی از کتاب خود را با عنوان، «نامه‌هایی به آقا غوله» که از سوی انتشارات چرخ فلک منتشر شده، برای اعضا و مربیان مکاتبه‌ای معرفی و بخش‌هایی از آن را خوانده است.

کتاب «نامه‌هایی به آقا غوله» به نویسندگی محمدرضا یوسفی، تصویرگری علی نامور حاوی نامه‌های است که دختری به نام سارا به آقا غوله‌ای می‌نویسد که هر شب در خواب به سراغش می‌آید و او را می‌ترساند. هر قدر سارا نامه می‌نویسد آقا غوله جوابش را نمی‌دهد. کم کم ترس سارا از آقا غوله کم می‌شود و همه حرف‌هایش را با او در میان می‌گذارد. سرانجام آقا غوله یک نامه برای سارا آن هم به زبان غولی می‌نویسد که سارا چیزی از آن نمی‌فهمد. از آن به بعد آقا غوله هرگز به خواب سارا نمی‌آید و دیگر اثری از ترس و اضطراب در وجودش نیست.

این کتاب از جمله آثاری بود که در سال ۱۳۸۶ همراه با ۹ اثر دیگر ایرانی در دومین جشنواره کتاب کودک «نامی» کشور کره جنوبی به نمایش گذاشته شد.

فیلم معرفی این کتاب‌ها از زبان نویسندگان مطرح قرار است در کانال‌های بخش مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی کانون در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در اختیار مربیان، کارشناسان و اعضای کانون قرار بگیرد.

معرفی کتاب‌ یکی از فعالیت‌هایی است که همواره از سوی مربیان و کارشناسان ادبی بخش مکاتبه‌ای که همگی اهل قلم هستند، انجام می‌شود.

این مربیان و کارشناسان همچنین به سوال‌های اعضای مکاتبه‌ای کانون در حوزه‌های شعر و داستان نیز پاسخ می‌دهند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فهرست، نشانی پستی و رایانه‌ای و مسیرهای ارتباط با بخش مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی کانون را هم‌اکنون در پایگاه خبری خود به نشانی kpf.ir ارایه کرده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است