فیلمساز کهنه‌کار ژاپنی در ۸۲ سالگی درگذشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۳

فیلمساز کهنه‌کار ژاپنی در ۸۲ سالگی درگذشت

نابوهیکو اوبایاشی، فیلمساز با سابقه ژاپنی بعد از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان و درست قبل از اکران عمومی آخرین فیلمش از دنیا رفت.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از ورایتی، نابوهیکو اوبایاشی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده کهنه‌کار ژاپنی در سن ۸۲ سالگی و بر اثر ابتلا به سرطان ریه درگذشت.

اوبایاشی در ۱۹۳۸ در شهر بندری اونومیچی به دنیا آمد و فیلمسازی را از همان کودکی و به وسیله ابزار‌آلات فیلم و پروژکتور مربوط به پدر پزشکش آغاز کرد.

او که در دهه ۶۰ میلادی یک فیلمساز تجربی پیشرو به حساب می‌آمد، ساخت بیش از ۳۰۰۰ تیزر تلویزیونی را در کارنامه خود ثبت کرده است که در برخی از آن‌ها چهره‌های بین‌المللی همچون چارلز برانسون بازیگر «روزی روزگاری در غرب» ۱۹۶۸) و «کاترین دنو» هنرپیشه و خواننده فرانسوی، حضور داشتند.

اوبایاشی در ۱۹۷۷ اولین فیلم بلند خود با نام «خانه» را روانه سالن‌های سینما کرد؛ یک فانتزی ترسناک که در ژاپن خوش درخشید و به فیلمی کالت – اثری جدا از جریان سینما با طرفدارانی پروپاقرص و فرقه‌ای – بدل شد.

او در ژاپن بیشتر با سه‌گانه  «تنکوسی»(۱۹۸۲)، «دختری که از زمان بیرون جهید» (۱۹۸۳) و «قلب تنها» (۱۹۸۵) شناخته می‌شود. در دهه ۸۰ عمده فیلم‌های او متشکل از فضایی فانتزی و علمی‌تخیلی و کاراکتر دخترهای جوان بود. او بعدها به ساخت آثار جدی‌تری همچون «هندوانه پکنی» (۱۹۸۹) درباره زندگی دانشجویان چینی در ژاپن و درام «نقطه عطف» (۱۹۹۴) با موضوع درگیری‌های روزنامه‌نگاری زنی میانسال برای اثبات خود در حوزه‌ای با تسلط مردان، روی آورد.

آثار اوبایاشی به طور گسترده در فستیوال‌هایی چون برلین، مسکو و دیگر رویدادهای سینمایی از این دست به نمایش درآمده‌اند.

در آگوست ۲۰۱۶ بیماری سرطان مرحله ۴ در ریه‌های اوبایاشی تشخیص داده شد و دکترها به او فرصتی حداکثر سه‌ ماهه را برای زندگی اعلام کردند. با این حال این فیلمساز کهنه‌کار تسلیم نشد و به ساخت ۲ فیلم ضد جنگ «هاناگاتامی» (۲۰۱۷) و «هزارتوی سینما» مشغول شد که اکران فیلم دومی قرار بود در ماه مارچ باشد که با توجه به شیوع کرونا به زمانی دیگر موکول شد.

اشکان مزیدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است