درگذشت فیلمساز برجسته سوییسی/ کارگردانی که گدار ستایشش کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۹

درگذشت فیلمساز برجسته سوییسی/ کارگردانی که گدار ستایشش کرد

فرانسیس روسیر فیلمساز برجسته سوییسی و برنده یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنو در 77 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از سوییس‌اینفو، فرانسیس روسیر (Francis Reusser) فیلمساز برجسته سوییسی که در دوران کاری طولانی مدتش بیش از یکی دو جین فیلم از جمله کارهای اقتباسی از آثار شارلز-فردینان راموز ساخت، از دنیا رفت. او روز جمعه ۱۰ آوریل بعد از مبارزه طولانی با بیماری در ۷۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

روسیر سال ۱۹۴۲ در شهر ووه سوییس بدنیا آمد. او کارش را در تلویزیون فرانسوی زبان RTS در کشور سوییس جایی که در آن به تولید برنامه های تلویزیونی نیز می پرداخت، آغاز کرد.

این فیلمساز سوییسی اولین فیلم بلند خود را در سال ۱۹۶۴ با نام «آنتونی و کلئوپاترا» ساخت. او در ادامه فعالیت سینمایی اش دست به اقتباس از چندین رمان شارلز-فردینان راموز زد که از جمله آنها می توان به «Derborence» محصول ۱۹۸۵ و «نبرد در سرزمین مرتفع» محصول ۱۹۹۹ اشاره کرد.

در واکنش به خبر درگذشت این کارگردان مطرح سوییسی، فردریک مایر رییس آرشیو ملی فیلم سوییس گفت: روسیر یکی از بزرگترین شخصیت ها و شمایل ها در تاریخ سینمای کشور ما بود.

مایر از روسیر که از کارگردانان فرانسوی زبان سوییس بود به عنوان یکی از «سوییسی ترین» فیلمسازان این کشور یاد کرد که تقریبا همه فیلم هایش را در سرزمین سوییس ساخته است.

اوایل همین هفته ژان لوک گدار کارگردان بلندآوازه سینمای جهان در صحبت های خود در پخش زنده اینستاگرام از روسیر یاد کرد. گدار درباره این کارگردان که در بستر بیماری به سر می برد، گفت: روسیر هرگز سوییس را ترک نکرد، او یک پایش در آب بود و یک پایش در کوهستان، بخشی از وجود او خیلی شبیه فردیناند هودلر نقاش نمادین کشور سوییس است.

روسیر در طول دوران کاری اش جوایز متعددی از جمله یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنو در سال ۱۹۷۶ و جایزه بهترین فیلم فرانسوی زبان جوایز سزار در سال ۱۹۸۶ را دریافت کرده است.

رییس آرشیو ملی فیلم سوییس در پایان درباره روسیر اظهار کرد: او با وجود کار در گستره وسیعی از ژانرهای سینمایی، هرگز توجهی را که شایسته اش بود دریافت نکرد.

آرشیو ملی فیلم سوییس به مناسبت درگذشت این فیلمساز اثر «تنهایی» محصول ۱۹۸۱ ساخته وی را به صورت رایگان عرضه کرده است که در وبسایت این موسسه به نشانی cinematheque.ch قابل مشاهده است.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000