کاریکاتوریست‌ها مشغول کارند/ کامبیز درمبخش عزادار برادر و فعال در هشدارها | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۲

کاریکاتوریست‌ها مشغول کارند/ کامبیز درمبخش عزادار برادر و فعال در هشدارها

کامبیر درمبخش در شرایطی که عزادار از دست دادن برادرش بر اثر کروناست، مصمم تر از قبل با انتشار آثارش مردم را به ماندن در خانه دعوت می کند.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، حدود دو ماه است که از برگزاری نمایشگاه های هنری در گالری ها و  افتتاحیه های پرازدحام آنها در روزهای جمعه خبری نیست. ویروسی میلیون ها بار کوچکتر از انسان از راه رسیده و همه ساکنان زمین را به کنج امن خانه هایشان رانده است. حالا این موجود نادیدنی، انسان متفکر را به چالش کشیده و زندگی و کار عادی و روزمره را برایش به آرزو تبدیل کرده است.

این ویروس ذره بینی، توانسته مشاغل بسیاری را به نابودی بکشاند و بسیاری دیگر را نیز به این مرز نزدیک کند.اما با این وجود تکنولوژی های نوین ارتباطی به مدد برخی از مشاغل آمده است و صاحبان برخی از حرفه ها توانسته اند با بهره گیری از این تکنولوژی های نوین ارتباطی به شکل دیگری همچنان به حیات خود ادامه دهند.

هنرمندان در رشته های هنرهای تجسمی از آن دسته صاحبان حرفه هایی هستند که توانسته اند تکنولوژی های نوین ارتباطی را برای ارایه آثارشان به خدمت بگیرند و همچنان در ایام قرنطینه خانگی با مخاطبان خود در ارتباط باشند و بر همین اساس بسیاری از نمایشگاه هایی که برای برگزاری در گالری ها برنامه ریزی شده بودند، در این فرصت غنیمت، به نمایشگاه های آنلاین در فضای مجازی تبدیل شدند و به این ترتیب راه ارتباطی با مخاطبانشان را در این شرایط حفظ کردند.

در میان رشته های مختلف هنرهای تجسمی، کاریکاتور به دلیل قابلیت های ویژه خود از جمله سرعت و سهولت در خلق اثر، برخورداری از زبانی بین المللی و … هنرمندان بیشتری را در روزهای قرنطینه فعال نگاه داشته است و بر اساس همین ویژگی ها در بخش رویدادهای بزرگ، مسابقه بزرگ «ما کرونا را شکست می دهیم» از سوی وزارت بهداشت و درمان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبایی در ابعاد بین المللی راه اندازی شد و با استقبال بسیاری از هنرمندان کارتونیست سراسر دنیا نیز روبرو شده است به طوری که آثار هنرمندانی از ۷۶ کشور دنیا به این مسابقه ارسال شده و مهلت ارسال آثار نیز بر اساس همین استقبال تمدید شده است.

در بخش فعالیت های فردی نیز می توان به فعالیت های کامبیز درمبخش از جمله استادان پیشکسوت کارتونیست ایران اشاره کرد؛ هنرمندی که نامش با هنر کارتون و کاریکاتور ایران گره خورده  است و هر جا نامی از این هنر باشد، بی تردید نام این هنرمند در زمره نخستین اسامی هنرمندان این رشته به ذهن خطور می کند.

این هنرمند ۷۷ ساله از همان نخستین روزهای اعلام خطر شیوع ویروس کرونا در کشورمان و لزوم ترغیب مردم به قرنطینه خانگی، دست به کار شد و آثاری را مرتبط با موضوع ویروس کرونا در صفحه شخصی خود منتشر کرد و مردم را به ماندن در خانه هایشان تشویق می کرد.

کامبیز درمبخش این روزها عزادار از دست دادن برادرش کیومرث درمبخش (نویسنده، عکاس و مستندساز) است که او را چندی پیش در فرانسه و بر اثر بیماری ناشی از همین ویروس از دست داد و این موضوع او را به ادامه راهش برای خلق آثاری با موضوع کرونا و هشدار به مردم  برای ماندن در خانه و مصون ماندن از ویروس کرونا مصمم تر کرد.

در ادامه تعدادی از آثار این هنرمند را مشاهده می کنید:

 

 

 

 

 

 

 

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است