تبدیل «قصری با دیوارهای قرمز» به یک مستند بلند/ سالمندان قهرمانان قصه می‌شوند | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۴
عباس رزیجی در گفتگو با صبا:

تبدیل «قصری با دیوارهای قرمز» به یک مستند بلند/ سالمندان قهرمانان قصه می‌شوند

عباس رزیجی نویسنده و کارگردان با اشاره به حضور بازیگران پیشکسوت و سالمند در نقش قهرمانان قصه در مستند «حال»، از تبدیل این اثر به یک مستند بلند خبر داد.

عباس رزیجی کارگردان مستند در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، درباره فعالیت‌های اخیر خود توضیح داد: اخیرا درگیر تبدیل مستند «قصری با دیوارهای قرمز» از نیمه بلند به مستند بلند بودیم که برای اکران در گروه «هنر و تجربه» آماده شود که به دلیل شیوع کرونا روند این کار متوقف شد.

وی افزود: در اصل این مستند یک اثر بلند بود اما به دلیل اینکه ترجیح ما حضور در بخش نیمه‌ب لند جشنواره سینما حقیقت بود آن را کوتاه کردیم زیرا نزدیک به دو سال و نیم از داوود روستایی سوژه فیلم، فیلمبرداری کردیم که حتی می‌توانیم یک سریال نیز از این کار مونتاژ کنیم ولی از همان اول قصد ما فیلم بلند بود.

این کارگردان درباره موضوع کلی فیلم جدید خود که «حال» نام دارد، عنوان کرد: این فیلم قصه ۵ پیرمرد و پیرزن است که از خانه سالمندان فرار می‌کنند به شوق زندگی و کشف تجربه‌های تازه و از اینجا قصه این فیلم شروع می‌شود.

وی افزود: پیش تولید این فیلم سینمایی، پس از نزدیک به دو سال که پروانه ساخت آن صادر شده، به شکل جدی در حال جلو رفتن بود و تمامی مقدمات آن آماده شده بود که متاسفانه به دلیل شرایط پیش آمده و اهمیت سلامتی بازیگران و عوامل، این کار متوقف شده است.

این مستندساز درباره عواملی که قرار است در این فیلم سینمایی حضور داشته باشند بیان کرد: هدف ما استفاده از عواملی است که کمتر شناخته شده‌اند و الان وقت آن است که معرفی شوند زیرا در کشور ما افرادی هستند که قابلیت‌های هنری و حرفه‌ای زیادی دارند اما هنوز فرصتی برای نشان دادن این استعداد خود پیدا نکرده‌اند.

رزیجی درباره ایده فیلم «حال» و علت ساخت آن توضیح داد: در تمام دنیا بازیگران درجه یک هستند که سنی از آن‌ها گذشته است و از دوران جوانی خود دور شده‌اند و به همین دلیل فیلمسازان و نویسندگان قصه‌هایی را نوشتند تا این پیشکسوتان در این داستان‌ها نقش اصلی را داشته باشند و قهرمان آن داستان باشند. اما در سینمای ما به جز مواردی اندک این اتفاق رخ نداد و بازیگران سالمند و پیشکسوت ما اغلب نقش‌های پدر و پدربزرگ و نقش درجه سه بازی کنند و خود محور اصلی قصه نیستند و هدف ما باز کردن این راه است تا همه همکاران و دوستان من بدانند این بازیگران درجه یک که الان در مقام پیشکسوت در سینمای ما حضور دارند حتما نباید نقش پدربزرگ یک ستاره را بازی کنند.

این کارگردان درباره علت ساخت فیلمی با بازی پیشکسوتان سینمای ایران گفت: این اتفاق هم روی فرهنگ بچه‌های سینما تاثیرگذار است و هم مخاطبان همچنان این بازیگران را دوست داشته و علاقه‌مندند آن‌ها را تماشا کنند و دوست دارند ببینند این بازیگران در این سن و در این زمان توانایی بازی در نقش چه قهرمان‌ها و کاراکترهایی را دارند. همچنین سالمندان زیادی هستند که با دیدن این شکل فیلم‌ها اتفاقات مثبتی در روحیه و حال و هوای آن‌ها رخ می‌دهد و احساس می‌کنند هنوز مهم و تاثیرگذارند و می‌توانند عاشق شوند و زندگی کنند.

وی افزود: ما در این فیلم این دغدغه را نشان می‌دهیم و می‌خواهیم این امید را به سالمندان بدهیم که شما فرسوده نیستید و همچنان می‌توانید کار کنید و عاشق شوید.

عباس رزیجی در پایان درباره مستند دیگری که در فکر ساخت آن است، توضیح داد: قطعا بعد از فیلم سینمایی «حال» مستند دیگری را خواهم ساخت. مستندی با دغدغه جهانی و اجتماعی که درباره دختران زیر هفت سال است که نه تنها در کشور ما بلکه در چند کشور دیگر توسط پدر و مادر خود نابود می‌شوند و چگونگی این اتفاق را در مستند شاهدش خواهید بود.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است