جشنواره کن به صورت دیجیتال برگزار نمی‌شود/ این بدعت‌ها مال ما نیست! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۰
آب پاکی فرمو روی دست سینمادوستان؛

جشنواره کن به صورت دیجیتال برگزار نمی‌شود/ این بدعت‌ها مال ما نیست!

دبیر جشنواره مهم فیلم کن با انتقاد از ایده نمایش فیلم روی دستگاه‌های دیجیتال، تاکید کرد به دنبال راهی برای نمایش آثار می‌گردند.

به گزارش خبرگزاری صبابه نقل از ورایتی، تیری فرمو دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کن تاکید کرد این رویداد مهم سینمایی که دوره امسال آن به دلیل ماجرای شیوع ویروس کرونا به زمانی نامعلوم موکول شده است، به صورت مجازی و دیجیتال برگزار نخواهد شد.

فرمو در این رابطه به ورایتی گفت:  جشنواره کن با آن روح، تاریخچه و قابلیتش با این سیستم جور در نمی‌آید. فستیوال دیجیتال دیگر چی هست؟

او با اشاره به بعضی از آثار حاضر در این دوره جشنواره کن ادامه داد: می‌خواهید فیلم‌های وس اندرسون و پل ورهوفن را در کامپیوتر ببینید؟! «تاپ گان» و انیمیشن «روح» پیکسار را جایی به غیر از سالن سینما تماشا کنید؟ این آثار اکران خود را عقب انداخته‌اند که روی پرده نقره‌ای سینما به نمایش در بیایند، ما برای چی باید بخواهیم آن‌ها را قبل از اکران روی یک دستگاه دیجیتال نشان دهیم؟

پرسش‌ها و زمزمه‌ها درباره احتمال برگزاری دوره ۲۰۲۰ جشنواره فیلم کن از اوایل مارچ و همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در خارج از مرزهای چین، بالا گرفت. سرانجام پس از هفته‌ها گمانه‌زنی‌های، برگزارکنندگان این مراسم تصمیم گرفتند این رویداد سینمایی را به زمانی نامعلوم در اواخر ماه جون یا اوایل جولای موکول کنند.

دبیر جشنواره کن در ادامه گفتگوی خود گفت: کارگردانان فیلم‌های سینمایی آثار خود را با نیت نمایش روی پرده‌های بزرگ و نشان دادن آن به دیگران در فستیوال‌ها می‌سازند، نه آن که سر از گوش‌های آیفون در بیاورند.

فرمو ادامه داد: اگر تمام فستیوال‌های جهان هم کنسل شوند، ما به دنبال راهی برای نمایش فیلم‌ها خواهیم بود. من فکر نمی‌کنم برگزاری یک جشنواره ونیز یا کن متزلزل و بدعت‌آمیز راه حلی مناسب برای از دست ندادن زمان باشد.

بیشتر بخوانید

بعید است جشنواره فیلم «کن» برگزار شود/ لغو فستیوال رسمی نشده است

جشنواره «کن» هم به تعویق افتاد/ کرونا پیروز شد!

کاخ جشنواره فیلم کن میزبان بی‌خانمان‌ها شد

پیش از این آلبرتو باربرا، رییس جشنواره ونیز نیز احتمال برگزاری نسخه‌ای دیجتال از این فستیوال را رد کرده و رویدادهایی چون جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو را که به برگزاری دیجیتال روی آورده‌اند، فستیوال‌های متفاوت خوانده بود.

البته گفتنی است امتناع جشنواره کن از ایده برگزاری به صورت دیجیتال، امری دور از ذهن و تعجب‌‌آور نبود چرا که فرمو از سینه‌چاکان پرده‌های بزرگ نمایش است. از دیگر مسئولیت‌های او برگزاری جشنواره سالیانه لومیر در لیون است؛ فستیوالی که در ستایش پیش‌قراولان سینمای فرانسه یعنی برادران لومیر بنا شده است.

از سوی دیگر شهرت و پرستیژ جشنواره کن به رونمایی از فیلم‌های فرانسوی و خارجی قبل از اکران آن‌ها در هر نقطه‌ای دیگر از جهان است. این مدل دهه‌ها به طرز موفقیت‌آمیزی کار کرده است و نمونه اخیر آن «انگل» بونگ جون‌هو از کره‌جنوبی بود که بعد از ستایش در این جشنواره به یک فیلم موفق در گیشه و برنده ۴ جایزه مهم اسکار بدل شد.

 

اشکان مزیدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است