ایکوم جهانی برای حمایت از موزه‌ها بیانیه داد/ ضرورت تخصیص بودجه امدادی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۳

ایکوم جهانی برای حمایت از موزه‌ها بیانیه داد/ ضرورت تخصیص بودجه امدادی

شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) با صدور بیانیه‌ای نسبت به ضرورت تخصیص بودجه‌ امدادی به موزه‌ها در زمان شیوع کرونا تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری صبا، شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) با صدور بیانیه‌ای نسبت به ضرورت تخصیص بودجه‌ی امدادی به موزه‌ها در زمان شیوع کرونا تاکید کرد.

در این بیانیه که پنج‌شنبه چهاردهم فروردین توسط شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم جهانی) منتشر شده و گلناز گلصباحی – عضو هیات اجرایی شورای بین المللی موزه‌ها – آن را به زبان فارسی منتشر کرده، آمده است: «شورای بین المللی موزه‌ها ICOM غم و اندوه عمیق و همبستگی خود را با مردم آسیب دیده سراسر جهان از بیماری COVID-۱۹ ابراز می‌کند.

ما نیز در غم زندگی‌های از دست رفته، سوگواریم و همدردی خود را عمیقا به کسانی که عزیزان خود را از دست داده‌اند، بیان می‌کنیم. همچنین ما از متخصصان بهداشت و درمان، که با آگاهی از به خطر افتادن زندگی خود، در خط مقدم نبرد با این معضل، به شکلی بی‌نظیر تلاش می‌کنند و از جامعه علمی بین‌المللی که خستگی‌ناپذیر در تلاش برای یافتن درمان هستند، سپاسگزاریم.

دولت‌ها در سرتاسر جهان با تعطیل کردن مدارس و اماکن عمومی و وضع قوانین سختگیرانه، اقداماتی ضروری برای جلوگیری از انتشار ویروس انجام داده‌اند. دو میلیارد نفر در خانه‌های خود محدود شده‌اند و تعداد آنها در حال افزایش است. آنها نه فقط سلامتی خود بلکه معیشت‌شان را نیز در خطر می‌بینند.

با بسته شدن کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها و ممنوعیت سفر، اقتصاد جهانی در حاشیه رکودی عمیق قرار می‌گیرد. بخش فرهنگی که به شدت تحت تأثیر تعطیلی موزه‌ها، کتابخانه‌ها، سینماها و تئاترها و (غیره) قرار دارد ، با ضرری بزرگ روبرو خواهد شد که قادر است کلا چشم انداز فرهنگی کل جوامع و کشورها را متاثر کند.

ما با درک این موضوع که اولویت، تضمین سلامت و امنیت اقتصادی جوامع آسیب دیده است، نگرانی خود را در خصوص آینده‌ موزه‌ها و میراث فرهنگی ارزشمند آنها ابراز می‌کنیم.

موزه ها بخش اساسی هویت اقوام و ملل و عنصر اساسی جوامعی هستند که به آنها خدمت می‌کنند. آنها مخازن دانشی هستند که از قرن‌های متمادی تغذیه شده‌اند و نقش آنها در آینده بشریت حائز اهمیت است. به ویژه، در مواردی که نبود اطمینان در بسیاری از موارد زندگی امروزه ما وجود دارد.

موزه‌هایی که امروز به طور موقت بسته شده‌اند، بعضا پیش از این نیز به شدت با کمبود بودجه مواجه بوده‌اند. بنابراین در روزهای آتی نیز تعطیلی در انتظار آنهاست.

در ایتالیا، بخش فرهنگی پیش‌بینی کرده که در سه ماه آینده سه میلیارد یورو از دست خواهد داد. در اسپانیا به این بخش، ۹۸۰ میلیون یورو فقط در ماه آوریل ضرر خواهد رسید. انجمن موزه‌های آمریکا AAM تخمین می‌زند که یک سوم موزه‌ها در ایالات متحده آمریکا، مجددا بازگشایی نخواهند شد.

هزاران نفر از متخصصان موزه، خصوصا متخصصان مستقل و غیر قراردادی، در آستانه ازدست دادن معاش خود هستند یا این اتفاق افتاده است.

ایکوم، نماینده موزه‌ها در سطح بین‌المللی، از سیاست‌گذاران و تصمیم گیرندگان، درخواست می‌کند که اختصاص بودجه حمایتی را برای نجات موزه آغاز کنند تا موزه‌ها بتوانند از این دوره جان سالم به درببرند و ماموریت‌شان را که رساندن خدمات مهم و حیاتی برای نسل‌های آتی است، ادامه دهند.

روند بهبودی جوامع ما پس از بحران COVID-۱۹ طولانی و پیچیده خواهد بود. موزه‌ها، به عنوان مکان‌های بی‌نظیر در امر انتقال دانش و آموزش همگانی نقش مهمی در ترمیم و تقویت بافت اجتماعی جوامع آسیب دیده دارند. ما برای اطمینان از آینده‌ موزه‌ها، با دولت‌های ملی، منطقه‌ای و همچنین با موسسات همکار و سایر سازمان‌های بین‌المللی همکاری خواهیم کرد.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است