مهرداد اسکویی از روزهای قرنطینه اش گفت/ امیدوارم بتوانم زنده بمانم

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از والچر، مهرداد اسکویی مستندساز صاحب نام سینمای ایران در گفتگویی که به تازگی با نشریه والچر انجام داده از این روزهای خود و شرایطش در ایام قرنطینه گفت. اسکویی در این گفتگو از پروژه آینده اش که درباره زندانیان قاچاق مواد مخدر و شرایط زندگی خانواده هایشان است نیز گفت.

کارگردان مستند «سایه های بی خورشید» در ابتدای این گفتگو از اولین مواجهه خود با اعلام خبر شیوع ویروس کرونا در ایران گفت: سه روز پیش از اعلام خبر آمدن ویروس کرونا به شهر قم، من یک کارگاه مستند یک روزه برگزار کرده بودم که در آن بیش از ۸۰ نفر شرکت داشتند. بعد از کلاس به حرم مقدس حضرت معصومه رفتم و بعضی از شاگردانم نیز مرا همراهی می کردند آنجا خیلی شلوغ بود. هنوز خبر ورود ویروس به ایران وجود نداشت. بعد از دو روز اعلام شد که ویروس کرونا وارد ایران شده ‌است و تست یک شهروند چینی و یک تاجر ایرانی که به چین سفر کرده بودند، مثبت شده است.

اسکویی افزود: هفته بعد از آن من  یک کارگاه مستند در قم داشتم که فورا آن را لغو کردم، و خودم و همسرم را قرنطینه کردم.

فیلمساز و عکاس مشهور ایرانی تاکید کرد: آنزمان مردم تهران هنوز این ویروس را جدی نگرفته بودند، با این حال من خودم خانه را ترک نمی‌کردم.

تاثیر منفی تحریم های آمریکا

اسکویی در ادامه گفتگو از تحریم های ایالات متحده بر مردم ایران نیز گفت. او تاکید کرد مردم ایران با بودن تحریم ها برای شرایط اضطراری آمادگی دارند. او همینطور درباره کمبود دارو نیز گفت: متاسفانه تحریم‌ها منجر به کمبود برخی داروها و تجهیزات پزشکی در کشور ما شده است، بسیاری از پزشکان و پرستاران در نتیجه مراقبت از بیماران جان خود را از دست داده اند.

باز هم دفاع مقدس

این کارگردان مشهور سینمای مستند از مشابهت این شرایط با دوران دفاع مقدس هم گفت، اسکویی تلاش پزشکان و پرسنل درمان برای نجات مردم را با سربازان و فرماندهان دفاع مقدس مقایسه کرد.

کارگردان مستند «رویاهای دم صبح» تاکید کرد برخی از شاگردانش مدت کوتاهی بعد از شیوع ویروس به قم رفتند و فیلم هایی درباره تلاش پرستاران ساختند.

اسکویی در این گفتگو اشاره کرد: بعد از دو هفته از قرنطینه خارج شدم و به دفتر کارم در شرق تهران رفتم، در حالی که گمان می کردم مراکز خرید به دلیل هشدارهای مقامات خالی باشند اما شاید تنها حدود 30 درصد از جمعیت مردم نسبت به قبل کاسته شده بود.

کارگردان منتخب جوایز «ایدفا» سال گذشته، سفر 8.5 میلیون ایرانی در ایام عید نوروز را رقمی ناامید کننده خواند.

درگذشت عده ای از آشنایان

اسکویی در این مصاحبه از مثبت شدن تست کرونا پسر عموی خود در شهر مشهد و همینطور مرگ والدین دو تا از شاگردانش به علت کرونا خبر داد.

کارگردان مستند «روزهای بی تقویم» از پروژه جدیدش که پیش از شیوع ویروس در حال کار روی آن بود هم گفت: من در حال کار روی یک پروژه جدید در جنوب شرق ایران بودم. فیلم‌ های قبلی من در مورد پسران و دختران در مراکز تادیبی و زنان در زندان زنان بودند. بخش مهمی از فیلم جدید من در مورد زندانیان مرد است که برای قاچاق مواد مخدر به حبس ابد محکوم شده اند و همسران و کودکان آنها در یک روستای بزرگ بدون مرد زندگی را می گذرانند، من همیشه نگران زندگی این زندانیان هستم.

اسکویی در ادامه تاکید کرد تا اوایل ماه مارس به همراه همسرش در تهران در قرنطینه به سر برده بود. او گفت بعد از آن با دعوت یازده جشنواره بین المللی تصمیم گرفت به فرانسه نزد دخترش برود. اسکویی که اکنون در فرانسه است از شرایط فرانسه در آن روزها نیز گفت: شوکه شدم چون هیچ تغییری در سبک زندگی مردم مشاهده نمی کردم، پاریس مثل همیشه شلوغ بود حتی در ایستگاه های قطار، من خودم سعی می کردم فاصله ام را با دیگران حفظ کنم. با این حال دولت فرانسه از روز 17 مارس دو هفته قرنطینه را وضع کرد.

اسکویی افزود: اینجا در قرنطینه با ورزش، کتاب خواندن، نوشتن خاطرات و دیدن حداقل دو مستند در روز ساعاتم را می گذرانم.

این مستندساز ایرانی تاکید کرد: در ایام قرنطینه کتاب هایی مانند «طاعون» کامو را خوانده ام و هم اکنون نیز در حال مطالعه «صد سال تنهایی» مارکز هستم.

اسکویی همچنین گفت: برای بهبود خاطره نویس، کتاب هایی از احمد اخوت نویسنده ایرانی را نیز مطالعه می کنم.

اسکویی در پایان این مصاحبه تاکید کرد: احساس می‌کنم در دلِ یک فیلم علمی ‌تخیلی قرار داریم. ویروس کرونا تاریخ جهان را به دو بخش تقسیم می‌کند: قبل و بعد از آن، امیدوارم بتوانم زنده بمانم و این تغییر را درک کنم.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/