کمدینی که قرار بود با لورل و هاردی یک گروه سه نفره تشکیل دهد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۱
ناشناخته‌های سینما؛

کمدینی که قرار بود با لورل و هاردی یک گروه سه نفره تشکیل دهد

جیمز فینلایسون هنرپیشه نقش فرعی سینمای صامت بود که با سبیل ساختگی و کله کچل در فیلم های «لورل و هاردی» شناخته می شد.

به گزارش خبرگزاری صبا، در سری مقالات «ناشناخته های سینما» به معرفی کوتاه شخصیت های اغلب مهجور و ناشناخته هنر هفتم می پردازیم افرادی که غبار زمان آنچنان روی نام هایشان نشسته است که گویی هرگز پا به عرصه سینما ننهاده اند.

در اولین گام به سراغ کنت هاکس یکی از کارگردانان دوران ابتدایی سینما و برادر کوچکتر هاوارد هاکسِ نامدار رفتیم حالا اما  به سراغ یکی از بازیگران ثابت آثار کمدی سینمای صامت می رویم کسی که بدون اغراق اکثرا با چهره او آشنا هستند اما کم تر کسی در دنیا حتی کنجکاو شده بداند نام او کیست، این بازیگر اسکاتلندی-آمریکایی کسی نیست جز جیمز فینلایسون؛ هنرپیشه نقش فرعی سینمای صامت و اوایل دوران ناطق که با سبیل ساختگی، کله کچل و واکنش های اغراق آمیزش در بسیاری از شاهکارهای کمدی «لورل و هاردی» به یاد آورده می شود.

بیشتر بخوانید

زندگی و زمانه کنت هاکس/ کارگردانی که نتوانست شبیه برادرش شود

فینلایسون که ۱۳۳ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۷ آگوست ۱۸۸۷ در کشور اسکاتلند به دنیا آمد، پیش از آنکه به حرفه بازیگری روی آورد در کار حلبی سازی بود. او بعد از مرگ والدینش در سن ۲۴ سالگی به همراه برادرش اسکاتلند را به مقصد آمریکا ترک کرد.

در آمریکا بعد از فعالیت در تئاتر در سال ۱۹۱۶ به کالیفرنیا آمد. فینلایسون سال ۱۹۱۹ با کمپانی مک سنت یکی از غول های دوران کمدی صامت قرارداد امضا کرد و در بسیاری از کمدی های این هنرپیشه سرشناس آن دوران نقش های کناری را ایفا کرد.

فینلایسون اما اوج دوران فعالیتش به نیمه دهه ۲۰ و همکاری با استودیوهای هال روچ برمی گردد. استودیو هال روچ برای تثبیت جایگاه فینلایسون به عنوان یک کمدین در نقش های اصلی تلاش بسیار کرد به گونه ای که حتی برخی ها در آن سالها از فینلایسون، لورل و هاردی به عنوان یک گروه کمدی سه نفره مشهور یاد می کردند، اما این لئو مک کاری بود که تصمیم گرفت روی پتانسیل زوج لورل و هاردی بیشتر تاکید کند و کاراکترهای آنها را در کمدی های استودیو هال روچ توسعه دهد. با این تصمیم، فینلایسون به حاشیه رفت. با این حال از پاییز ۱۹۲۸ که مجموعه فیلم های «لورل و هاردی» شکل گرفت حضور این کمدین قدیمی در نقش های کناری آن آثار اجتناب ناپذیر به نظر می رسید.

فینلایسون در ۳۳ تا از مجموعه فیلم های «لورل و هاردی» از اواخر دهه ۲۰ تا اواخر دهه ۳۰ معمولا در نقش شخصیت های منفی و مخالف دو کاراکتر استن و اولی ایفای نقش کرد؛ «کسب و کار حسابی» (۱۹۲۹) و «به سوی غرب» (۱۹۳۷) تنها نمونه ای از این نقش آفرینی های وی هستند.

این بازیگر اسکاتلندی-آمریکایی در کنار ۳۳ فیلمی که با زوج «لورل و هاردی» کار کرد در ۱۹ فیلم فقط با استن لورل و در ۵ فیلم هم تنها با اولیور هاردی پیش از آنکه این دو نفر تیم شوند، بازی کرد.

فینلایسون در اواخر دوران بازیگری اش که به عنوان یک هنرپیشه آزاد شناخته می شد و دیگر وابسته به استودیوها نبود به بریتانیا برگشت. او در سالهای پایانی عمر در نقش های خیلی کوچک در فیلم های مهم کارگردان های نامداری چون آلفرد هیچکاک («خبرنگار خارجی»)، ارنست لوبیچ («بودن یا نبودن») و استنلی دانن («عروسی مجلل») ظاهر شد.

جیمز فینلایسون سرانجام در سال ۱۹۵۳ در سن ۶۶ سالگی براثر سکته قلبی از دنیا رفت.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است