فروش آثار سینمایی در آسیا-اقیانوسیه ۸۵ درصد کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از ورایتی، به دنبال شیوع گسترده ویروس کرونا، فروش 2 ماه اول سال میلادی فیلم‌های سینمایی در منطقه آسیا-اقیانوسیه کاهش چشمگیر 85 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. تعطیلی سالن‌های سینما، اکراه مردم برای رفتن به مکان‌های عمومی و نصف شدن اکران‌های جدید از عمده دلایل این سراشیبی سقوط است.

قاره آسیا، خانه 5 بازار برتر از 10 بازار بزرگ خارج از آمریکای شمالی است. بر اساس آمار «انجمن سینمایی آمریکا» سه کشور چین، ژاپن و کره‌جنوبی بزرگترین بازارهای بین‌المللی سینما در سال 2019 بوده‌اند. در این رده‌بندی هند مقام ششم و استرالیا رتبه دهم را در اختیار دارد.

آمار کاهش مخاطبان در بازار منطقه آسیا-اقیانوسیه بر اساس اطلاعات 2 ماه ژانویه و فوریه تحلیل شده است؛ یعنی 2 ماهی که قاره آسیا با اولین موج شیوع ویروس کرونا در جهان مواجه شد. کارشناسان عقیده دارند اضافه شدن آمار ماه مارچ وضعیت را از این هم بدتر خواهد کرد.

کمپانی آمریکایی «S&P» که این گزارش را تهیه‌ کرده است می‌گوید کشور چین با 96 درصد کاهش فروش در باکس‌آفیس، وخیم‌ترین اوضاع را در این بین داشتهاست. مهم‌ترین دلیل این موضوع، تعطیلی 70 هزار سینمای این کشور از اواخر ماه ژانویه، یعنی پرتقاضاترین ایام سال برای رفتن به سینما به علت تقارن با تعطیلات سال نوی چینی بوده است. بر اساس این آمار در طی این مدت تنها 24 عنوان فیلم در این کشور پهناور اکران داشته است.

سالن‌های سینما در کره‌جنوبی از ماه فوریه تعطیل شدند. این کشور در 2 ماه اول سال شاهد فروش 125 میلیون دلاری در گیشه‌های خود بود که کاهشی 59 درصدی به نسبت مدت مشابه در سال گذشته را نشان می‌دهد. در این مدت اکران‌های جدید سینمایی نیز 29 درصد کمتر شده است.

اطلاعات منتشر شده از سوی شورای فیلم کره «KOFIC» حاکی آن است که در ماه مارچ فروش سینماها در این کشور به پایین‌ترین حد خود در 14 سال گذشته رسیده است. این نهاد می‌گوید در ماه گذشته تنها 1.83 میلیون کره‌ای به سینما رفته‌اند که نسبت به آمار 14.7 میلیون نفری همین ماه در سال گذشته کاهشی چشمگیر را نشان می‌دهد.

در کشور ژاپن نیز اوضاع به همین منوال است. فروش گیشه‌های سینما در این کشور در 2 ماه فوریه و ژانویه عدد 126 میلیون دلار را نشان می‌دهد که به نسبت زمان مشابه سال قبل افتی 41 درصدی داشته است. کارشناسان ژاپنی معتقدند این عدد با احتساب آمار ماه سوم یعنی مارچ به 70 درصد خواهد رسید. دلیل عمده این کاهش به تعویق افتادن اکران آثار شاخص هالیوودی برمی‌گردد.

اشکان مزیدی

انتهای پیام/