پاسخ به یک پرسش تاریخی درباره رفتار ما ایرانی ها

خبرگزاری صبا-پویا نبی: احتمالا این روزها اغلب مخاطبان این یادداشت شاهد انتقادهای تند عده‌ای کثیر از هم‌وطنان نسبت به بی خیالی توام با مسئولیت ناپذیری عده‌ای دیگر از ایرانیان در رفتن به سفرهای نوروزی و یا دورهمی های خاص این ایام را بوده اند. موتیف اغلب این منتقدان مجازی روی این سوال استوار است که ما ایرانی ها چرا به نسبت سایر ملل جهان چنین رفتارهای اجتماعی و سیاسی داریم؟

یکی از کتاب های که می تواند تا حدی به این پرسش کلی پاسخ دهد و علل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ما ایرانی ها را در طول تاریخ و در بزنگاه‌های حساس مورد کنکاش و پژوهش جدی قرار می دهد کتاب «ما چگونه ما شدیم؟» نوشته صادق زیبا کلام است.

نویسنده این کتاب با یک فلاش بک طولانی از بررسی موقعیت جغرافیایی تا تنوع دینی، از حمله عرب‌ها تا شکل گیری جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار می‌دهد و سعی می‌کند به این پرسش کلیدی پاسخ دهد که علت عقب ماندگی کشور ایران چیست؟ و چرا این سرزمین که تا اواخر قرن 14 مهد علم و دانش بوده به یکباره بازی را به اروپایی ها می بازد؟

بیشتر بخوانید

«وداع»؛ اثری در ستایش انسانیت

«ورونیکا تصمیم می گیرد بمیرد»؛ یک عاشقانه فلسفی

«داستان اسباب بازی ۴»؛ انیمیشنی برای تمام اعضای خانواده

«دختری با گوشواره مروارید»؛ داستانی الهام‌گرفته از تابلوی نقاشی

«زیستن» در مذمت زندگی از دست رفته

روایت نسل‌های مختلف زنان در «خانه لهستانی‌ها»

«بی عشق» بازنمایی رفتار فردی انسان‌ها در مقابل یکدیگر

زیباکلام در این کتابِ پژوهشی تلاش کرده بدون هرگونه جانبداری سیاسی و احساسی علل برخی رفتارهای اجتماعی و سیاسی ما ایرانی ها را در طول چندین قرن مورد تحلیل و پژوهش قرار دهد.

از نکات حائز اهمیت نقد احمد سیف به این کتاب است که در فصل آخر به تفصیل در مورد برآیند کلی کتاب زیباکلام مطالبی را به رشته تحریر در آورده است.

اگر از خواندن این کتاب لذت بردید و علاقه داشتید بیشتر به کنتراست رفتاری ما با سایر ملل پی‌ببرید دو کتاب «غرب چگونه غرب شد» نوشته صادق زیباکلام و «جامعه نخبه کشی» نوشته علی رضاقلی را نیز به شما پیشنهاد می کنم.

انتهای پیام/